یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجموعه‌ای از عروسک‌های دست‌ساز یک هنرمند از افراد تأثیرگذار در ادبیات کودک، در موزه‌ی عروسک‌های ملل به نمایش درآمده است.

مژده دانش پژوه

به گزارش ايسنا؛ مژده دانش‌پژوه درباره‌ی نمایشگاه عروسک‌های خود با موضوع پدیدآورندگان و مروجان ادبیات کودک، اظهار کرد: در این نمایشگاه 21 عروسک از آدم‌های موثر در ادبیات کودک و نوجوان در معرض نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی کودک و در موزه‌ی عروسک ملل برپا شده و عروسک‌هایی از چهره‌های مطرح تصویرگری،‌ ترجمه، نویسندگی و اعضای شورای کتاب کودک را دربرمی‌گیرد.

او ادامه داد: صمد بهرنگی، نادر ابراهیمی، جبار باغچه‌بان، پرویز کلانتری، نوش‌آفرین انصاری، فرشید مثقالی، نورالدین زرین‌کلک، منصوره راعی، توران میرهادی، پروین دولت‌آبادی، ایرج جهان‌شناسی، محمود کیانوش، هوشنگ مرادی کرمانی و مهدی آذریزدی از جمله کسانی هستند که عروسک ساخته‌شده از چهره آن‌ها در این نمایشگاه وجود دارد.

این هنرمند عروسک‌ساز در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی ایده‌ی ساخت عروسک از چهره‌های تأثیرگذار ادبیات کودک، توضیح داد: پیش از این، یک عروسک از من در موزه عروسک‌های ملل وجود داشت و آقای ناصری مدیر این موزه با دیدن این کار به من پیشنهاد کرد، مجموعه‌ای از عروسک‌های دیگر را بسازم و به نمایش بگذارم، چون خود او از اعضای شورای کتاب کودک است، تصمیم گرفته شد که این مجموعه درباره‌ی تأثیرگذاران ادبیات کودک باشد.

دانش‌پژوه گفت: برای ساخت این عروسک‌ها از خمیر مجسمه‌سازی با آرماتور فلزی استفاده کرده‌ام. من عروسک‌ساز حرفه‌ای نیستم و این هنر را به‌عنوان یک علاقه دنبال می‌کنم. پیش از این، جسته و گریخته کارهایی ساخته بودم و به‌عنوان عروسک‌های تزیینی در نمایش‌ها استفاده شده بود. سعی کردم این مجموعه برای ارتباط با کودکان، مجموعه‌ای دوست‌داشتنی و شیرینی باشد و کودکان بتوانند با تأثیرگذاران ادبیات‌شان آشنا شوند.

او همچنین بیان کرد: این مجسمه‌ها در موزه‌ی عروسک ملل باقی خواهند ماند. انتخاب این چهره‌ها برای ما خیلی سخت بود، چون تأثیرگذاران ادبیات کودک در ایران زیاد هستند. بنابراین ما سعی کردیم انتخاب‌های‌مان را محدود کنیم و به چند چهره شاخص برسیم.

این نمایشگاه از 20 تا 26 فروردین از ساعت 16 تا 19 در گالری موزه‌ی عروسک‌های ملل به نشانی پاسداران، نگارستان پنجم (حاج هادی)، شماره 4 برپاست.

کد خبر 291959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha