همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: هم اینک ۷۵ درصد تالاب‌های کشور در شرایط بحرانی و در معرض خطر قرار دارد.

۷۵ درصد تالاب‌های کشور در وضع بحرانی قرار دارد

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی عصر شنبه در حاشیه سومین نشست تدوین برنامه مدیریت یکپارچه تالاب بین‌المللی چغاخور استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به بارش‌های اخیر در کشور، نگرانی در زمینه کم‌آبی و خشکسالی برای تالاب‌ها وجود ندارد اما توسعه ناپایدار باعث شکنندگی تالاب‌های کشور شده است.

وی اظهار داشت: تغییر الگوی توسعه در حوضه آبریز تالاب‌ها به گونه‌ای باشد که منجر به حفاظت و بهره‌برداری پایدار از تالاب‌ها شود.

سلیمانی روزبهانی گفت: بارش‌های اخیر به تالاب‌ها و دریاچه ارومیه کمک کرد که از مرز بحران فاصله بگیرند اما احیای این تالاب‌ها و دریاچه‌ها همکاری همه دستگاه‌های اجرایی کشور را می‌طلبد.

وی از برنامه‌دار شدن تمامی تالاب‌های کشور خبر داد و افزود: اجرای این طرح، یاری دست اندرکاران و ذی‌نفعان را می‌طلبد.

این مقام مسئول ادامه داد: دستگاه‌ها و ذی‌نفعان باید نگاه درست و پایدار به منابع آب تالاب‌ها داشته باشند و رویکرد و الگوهای توسعه از ناپایدار به سمت پایدار سوق داده شود.

مدیر ملی طرح بین‌اللملی حفاظت از تالاب‌های ایران در خصوص اوضاع 10 سال آینده تالاب‌ها با اجرایی شدن طرح مدیریت یکپارچه تالاب‌ها گفت: امید است در 10 سال آینده تالاب‌ها وضع مطلوب‌تری داشته باشند که این امر منوط به عملکرد دستگاه‌های توسعه‌ای در کشور است.

سومین کارگاه مشورتی تدوین برنامه تالاب بین‌المللی چغاخور شهرستان بروجن به مدت دو روز با حضور استادان دانشگاه، کارشناسان، مدیر ملی طرح بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران و معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری در حال برگزاری است.

تالاب بین‌المللی چغاخور در مجاورت شهر بلداجی شهرستان بروجن قرار دارد و از مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری چهارمحال و بختیاری است که در 65 کیلومتری مرکز این استان قرار دارد.

کد خبر 292617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha