شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

وب سایت ویکی‌لیکس، با انتشار۶۱ هزارو۲۰۵ سند شامل مکاتبات سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سراسر دنیا و نامه‌های داخلی وزارت امور خارجه این کشور به زبان عربی اعلام کرد قصد دارد در هفته‌های آینده به مرور تا ۵۰۰هزار سند از این مکاتبات را منتشر کند.

ویکیلیکس

به نوشته ويكي‌ليكس، اسناد افشا شده دربردارنده «اطلاعات كليدي در مورد اقدامات عربستان و نحوه استحكام موقعيت اين كشور در منطقه خاورميانه با هدف تبديل شدن به يك ابرقدرت منطقه‌اي است؛ اقداماتي كه شامل پرداخت رشوه و تطميع افراد و سازمان‌هاي مهم در منطقه است.»

جوليان آسانژ، بنيانگذار ويكي ليكس، پس از انتشار نخستين بسته از اسناد افشا شده عليه عربستان در بيانيه‌اي گفت: «اين اسناد از اقدامات يك رژيم ديكتاتوري غيرقابل پيش‌بيني و مرموز پرده برمي‌دارد؛ رژيمي كه به تهديدي عليه همسايگان و حتي خودش تبديل شده است.» آسانژ كه از سال 2012تحت تعقيب دولت سوئيس قرار گرفته، به سفارت اكوادور در لندن پناهنده شده است. اين اسناد همزمان با سومين سالگرد پناهنده شدن او نزد اكوادوري‌ها منتشر شده است.

‌اين درحالي است كه ماه گذشته دولت عربستان اعلام كرده بود شبكه داخلي وزارت امور خارجه اين كشور از سوي گروهي ناشناس مورد حمله سايبري قرار گرفته است. اندكي بعد گروهي به نام «ارتش سايبري يمن» مسئوليت اين حمله را به‌عهده گرفت و تعدادي از اسناد طبقه بندي شده را «به‌عنوان نمونه» منتشر كرد.

  • «خريد سكوت» توسط سعودي ها

ويكي ليكس عربستان سعودي و خاندان حاكم را متهم مي‌كند كه به‌طور سيستماتيك در راستاي ايجاد «وجهه‌اي مثبت» براي اين رژيم در دنيا به تزريق پول به رسانه‌هاي بين‌المللي اقدام مي‌كنند. اين وب‌سايت، سعودي‌ها را به پرداخت پول و رشوه به رسانه‌هاي بين‌المللي از كانادا گرفته تا استراليا متهم مي‌كند و اقدام آنها را سياست «خريد سكوت» مي‌نامد. به نوشته ويكي‌ليكس، در ميان اسناد افشاشده مواردي وجود دارد كه نشان مي‌دهد عربستان نه‌تنها تلاش مي‌كند

رسانه‌هاي عرب زبان دنيا را با خود همراه كند بلكه تا حد امكان سعي مي‌كند ديگر رسانه‌هاي بين‌المللي و خبرنگاران آنها را با پرداخت پول يا با خود همراه كند يا لااقل به سمتي ببرد كه در قبال اقدامات اين كشور دست به انتقاد و اطلاع‌رساني نزنند و سكوت پيشه كنند. ويكي‌ليكس به‌عنوان نمونه به سكوت خبري بسياري از رسانه‌ها در قبال اجراي صدمين حكم اعدام با شمشير در عربستان طي هفته گذشته اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: «اگر طي 6‌ماه در يك كشور ديگر 100نفر را گردن مي‌زدند، رسانه‌هاي دنيا چه عكس‌العملي نشان مي‌دادند؟»

  • نفوذ ميان مسلمانان و كنترل دانشجويان

بخش مهمي از اسناد منتشر شده از سوي ويكي ليكس، شامل مكاتبات مستمر بين وزارت امور خارجه اين كشور با سفارتخانه‌اش در كانبرا در استرالياست. در اين مكاتبات از مسئولان سفارتخانه خواسته شده در جهت همراه كردن ديدگاه‌هاي سياسي واعتقادي گروه‌هاي مسلمان در استراليا اقدام كنند. اين اسناد همچنين شامل اسناد پرداخت پول از سوي وزارت فرهنگ و اطلاع‌رساني عربستان به رسانه‌هاي عرب زبان استرالياست. مبالغ اين اسناد از 10هزار تا 40هزار دلار متفاوت است.

بخش ديگري از اسناد از اقدام سفارتخانه عربستان در كانبرا براي زيرنظر گرفتن دانشجويان عربستاني در استراليا حكايت دارد.
بر اين اساس اطلاعات مربوط به گرايش‌هاي مذهبي و سياسي اين دانشجويان به سرويس اطلاعاتي وزارت كشور عربستان موسوم به «مباحث» گزارش مي‌شده است. طبق اسنادي ديگر، سفارت عربستان در واشنگتن نيز در سازوكاري مشابه دانشجويان عربستاني مشغول تحصيل در آمريكا را زيرنظر داشته و گزارش‌هاي مربوط به آنها را به رياض ارسال مي‌كرده است.

بخش ديگري از اسناد ويكي ليكس به مكاتبات وزارت امور خارجه عربستان با سفارتخانه‌اش در تهران مربوط است كه به مذاكرات هسته‌اي و روابط ميان ايران و آمريكا مي‌پردازد. موضوع حمايت سعودي‌ها از حسني مبارك و همچنين حمايت از گروه‌هاي مخالف دولت بشار اسد در سوريه نيز در ميان اسناد منتشر شده ديده مي‌شود. اسناد افشا شده روي وب سايت ويكي ليكس در يك ديتابيس قابل جست‌وجو منتشر شده است و بيشتر آنها به‌صورت اسكن شده و روي سربرگ وزارت امورخارجه عربستان سعودي هستند و بسياري مهر «فوري» و «محرمانه» دارند.

کد خبر 298621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha