طی ۳ماهه نخست امسال تنها ۱۴۳میلیارد تومان از یارانه ۲ هزارو ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش صنعت پرداخت شده است.

صنعت

سخنگوي دولت در حالي پيش‌تر به‌صورت رسمي جزئيات پرداخت 300ميليارد تومان يارانه توليد را به بخش‌هاي متقاضي طي 2ماهه ارديبهشت و خرداد‌ماه امسال منتشر كرده بود كه محمد رضا نعمت‌زاده، وزير صنعت از تخصيص نيافتن ريالي از اين مبلغ به واحدهاي صنعتي تأكيد كرد، رويكردي كه واكنش سخنگوي دولت را به‌دنبال داشت و در نهايت مقرر شد تا سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و وزارت صنعت در آخرين روز خرداد‌ماه امسال جلسه مشتركي براي رفع ابهامات پرداخت يارانه توليد برگزار كنند.

با برگزاري اين نشست بود كه سرانجام ديروز وزارت صنعت با عقب‌نشيني از مواضع قبلي خود از پرداخت بخش ناچيز اين يارانه طي 3ماهه نخست امسال را تأييد كرد. معاون توسعه مديريت و منابع وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه طي 3ماهه نخست امسال 143ميليارد تومان از يارانه توليد پرداخت شده در مورد علت انكار وزير صنعت از دريافت يارانه 300ميليارد توماني بخش صنعت در ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد‌ماه امسال اعلام كرد،

آقاي نعمت‌زاده 143ميليارد تومان يارانه پرداختي به بخش صنعت طي اين مدت را به نسبت به جمع 2100ميليارد تومان يارانه بخش صنعت و معدن عدد ناچيزي مي‌داند اما هماهنگي كاملي در وزارت صنعت وجود دارد و هيچ اشكالي هم ندارد كه اگر كسي اشتباهي كرده آن را بپذيرد. وي با اشاره به اينكه از 143ميليارد تومان ميزان يارانه پرداختي به بخش صنعت تا‌كنون 93ميليارد تومان تخصيص و توزيع شده و مابقي آن در حال پيگيري توسط سازمان توسعه تجارت است افزود: از اين ميزان يارانه پرداختي حدود 50ميليارد تومان براي صادرات غيرنفتي، 83ميليارد تومان به واحدهاي سيماني مازوت سوز و 10ميليارد تومان براي اصلاح ساختار كارخانجات قند اختصاص يافته است.

يزداني با اعلام اينكه تخصيص‌ها متناسب با وصول درآمدها انجام مي‌شود افزود: معمولا در 3ماهه نخست سال ميزان درآمدهاي وصول شده خيلي كم است؛ بنابراين نمي‌توان گفت چون در اين 3‌ماه 143ميليارد تومان به‌عنوان يارانه صنعت و معدن پرداخت شده، تا پايان سال 4برابر اين مقدار پرداخت خواهد شد.

معاون وزير صنعت، همچنين با اشاره به مزيت‌هاي درنظر گرفته شده براي واحدهاي صنعتي منتخب روز صنعت و معدن اعلام كرد، اين واحدها از فيلترهاي مختلف وزارتخانه گذر كرده و به‌عنوان يك برند تلقي مي‌شوند، در ادامه راه خود براي دريافت تسهيلات با بانك‌هاي عامل نيز مي‌توانند تعامل بهتري را داشته باشند، زيرا برند بودن براي تعامل با بانك‌ها، يك امتياز است.

به گفته وي، همچنين اعتباري از درآمد هدفمندي يارانه‌ها به وزارت تخصيص يافته كه اين واحدها مي‌توانند اين مبلغ را در ادامه راه از صندوق توسعه ملي دريافت كنند، بسياري از اين واحدها، پس از گذر از گلوگاه وزارتخانه و معرفي به بانك‌ها، مي‌توانند از اين تسهيلات بهره‌مند شوند.

کد خبر 299346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha