مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: مشاور شهردار تهران در پروژه مصلای امام خمینی(ره) با بیان اینکه تاکنون پروژه مصلای امام خمینی به شهرداری تهران واگذار نشده است، گفت: در شرایط فعلی اجرای پروژه مصلی برای شهرداری تهران کاری بسیار سخت و طاقت‌فرساست.

اما شهرداري تهران بنا بر تكليفي كه از سوي مقام عظماي ولايت داده شده بود براي تكميل اين پروژه ملي اعلام آمادگي كرده است. سيد مازيار حسيني با اشاره به اينكه ما وظيفه خود مي‌دانيم تا به اوامر و فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي گوش دهيم و به آن عمل كنيم، افزود: دغدغه رهبري پيرامون وضعيت ساخت مصلاي تهران باعث شده تا شهردار پايتخت نسبت به ساخت آن به‌صورت جدي وارد شده و قول تكميل اين پروژه در عرض 3سال را بدهند،اگرنه ساخت چنين مجموعه ملي و عظيمي آن هم در عرض 3سال كاري طاقت‌فرسا و بسيار سنگين است. به گفته وي مهم نيست شهرداري تهران پروژه مصلي را در اختيار بگيرد، اما مردم انتظار دارند تا هر چه زودتر اين پروژه فاخر ملي تمام شود. بنابراين اگر مجري طرح علاقه‌اي به واگذاري ندارد، لااقل قول دهد كه در زمان 3سال اين پروژه ملي كه اتفاقا ازجمله دغدغه‌هاي رهبر معظم انقلاب هم هست را به پايان برساند. حسيني با اشاره به اينكه شهرداري علاقه‌اي به تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام ساير نهادها و وزارتخانه‌ها ندارد، اظهار داشت: تلاش شهرداري تهران مصروف ايجاد آباداني و توسعه متوازن در پايتخت است، اما احساس تكليف باعث شد تا شهردار تهران در مقام حس وظيفه و مسئوليت از توان ساخت مصلاي تهران در عرض 3سال خبر دهد.

  • مروري بر اتفاقات گذشته

داستان اتمام پروژه احداث مصلاي بزرگ امام خميني(ره) كه البته فقط به تكميل شبستان آن خلاصه نمي‌شود، ظاهراً پاياني نامعلوم دارد. با وجود تأكيدات رهبرمعظم انقلاب و دغدغه‌هاي ايشان مبني بر اتمام هرچه سريع‌تر اين پروژه (با حفظ استانداردهاي لازم و نكات لحاظ شده در طرح‌هاي مفهومي اوليه) و همچنين مطالبه عمومي مردم، هنوز به‌طور شفاف معلوم نيست كه كل طرح مصلاي بزرگ امام خميني چه زماني خاتمه خواهد پذيرفت تا با حداكثر كارايي ممكن در خدمت شهروندان باشد.

درحالي‌كه قريب به 24سال از شروع پروژه ساخت مصلاي بزرگ امام خميني مي‌گذرد و ابنيه موجود در آن گرفتار معضل فرسودگي شده است، اما متولي كنوني طرح (وزارت راه و شهرسازي - سازمان مجري ساختمان‌ها و تاسيسات دولتي و عمومي) ظاهراً خود را ملزم به پاسخگويي مقابل پرسش‌هاي متعدد رسانه‌هاي گروهي و به تبع آن مردم نمي‌داند. اينكه هزينه‌هاي صرف شده در پروژه تا به امروز چه ميزان بوده و يا اينكه چه مقدار اعتبار دولتي و پول ديگر لازم است تا طرح به سرانجام برسد، مهم‌ترين پرسش‌هاي موجود بوده اما كسي به آنها پاسخ روشن و واضحي نمي‌دهد.

  • داشتن يا نداشتن

مجري كنوني طرح معتقد است كه اگر اعتبارات و بودجه لازم در موعد مقرر به پروژه تزريق شود، مصلي را با يك برنامه زمانبندي جديد تحويل خواهد داد اما مشخص نمي‌كند كه اين اعتبارات چه ميزان بايد باشد و درصورت تأمين آنها، دقيقاً چه زماني براي اتمام طرح نياز دارد. همچنين معلوم نيست منظور از تحويل پروژه، اتمام كدام بخش از آن است ؟ آيا كل طرح كه شامل اراضي قابل توجهي بوده و مراكز مختلفي در آن ديده شده است، احداث خواهد شد و يا اينكه فقط بخش خاصي آماده مي‌شود؟ پرسش بعدي اينجاست كه هزينه‌هاي صرف شده تا به امروز كه ارزش پولي آنها برحسب ميزان قدرت پول رايج كشور در دهه‌هاي 70و 80شمسي رقمي بسيار قابل توجه بوده، چگونه تأمين و پرداخت شده است؟ سؤال ديگر اين است كه اگر مشكل اساسي در راه تكميل پروژه، بحث مسائل مالي است و نمي‌توان با روند كنوني اختصاص اعتبارات دولتي زمان مشخص براي اتمام طرح بيان كرد، چرا پروژه به ارگاني كه توانايي تأمين و مديريت منابع مالي آن را دارد، واگذار نمي‌شود؟ اگر بودجه لازم باز هم تأمين نشد، تكليف چيست و چه‌كسي پاسخگوي فرجام نامعلوم زمان اتمام طرح خواهد بود؟

  • كدام مقام مسئول پاسخگو است؟

با وجود تأكيد چند باره شهردار تهران مبني بر رفع دغدغه مقام معظم رهبري در مورد پروژه مصلي و فرمايشات ايشان، هنوز موضع مجري و متوليان كنوني طرح در قبال دستورات حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي مشخص نيست و گويا قرار است در اين زمينه روزه سكوت گرفته شود! اينكه مسئول كنوني تكميل پروژه چرا حاضر نيست در يك گفت‌وگوي رسانه‌اي به تشريح ماوقع پرداخته و وضعيت پيش رو را توضيح دهد، مغاير با ايده بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت آيت الله خميني ره است كه فرمودند:«مقام مسئول بايد در قبال مردم و عملكرد خود پاسخگو باشد». حالا امروز اين پرسش مطرح است كه اگر قرار باشد وزارت راه و شهرسازي همچنان پروژه را ادامه دهد، چرا زمان مشخصي براي اتمام آن معين نمي‌كند و اگر برنامه زمانبندي طرح صرفاً منوط به تزريق بودجه و اعتبارات است، چرا كار را به نهاد شهرداري تهران كه آماده تأمين منابع و اتمام طرح با ضمانت اجرايي معتبر است، واگذار نمي‌كند؟ چرا در 3‌ماه اخير هيچ پاسخي به دغدغه‌هاي عمومي و انتظارات مقام معظم رهبري داده نشده است؟ اين در حالي است كه مقام معظم رهبري به‌طور جدي خواستار تعيين تكليف هرچه سريع‌تر پروژه بوده و از مسئولان كنوني انتظار دارند در فضاي عمومي، به شفاف‌سازي‌ اقدامات انجام شده و وضعيت ادامه طرح بپردازند.

کد خبر 302294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha