او هم مانند هر فیلمساز دیگری در کارنامه خود فیلم‌های خوب و بد دارد اما چیزی که از دیگران متمایزش می‌کند تجربه کردن گونه‌های مختلف سینمایی است.

سینما

فرزاد مؤتمن بعد از «سايه روشن» كه هنوز اكران نشده، خداحافظي طولاني را روانه سي و سومين جشنواره فيلم فجر كرد. نهمين ساخته فيلمساز 58ساله اهل مسجد سليمان روي پرده سينماها رفته و مؤتمن در اين درام عاشقانه و كلاسيك، زندگي يك كارگر ساده را روايت كرده است.

  • درباره فيلم

خداحافظي طولاني در بخش مسابقه جشنواره سال گذشته حضور داشت و در 8بخش نامزد دريافت سيمرغ بلورين شد. سعيد آقاخاني كه بيشتر با بازي در نقش‌ها و كارگرداني سريال‌هاي طنز شناخته مي‌شود، تقريبا در نخستين تجربه متفاوت خود سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد را برد و فيلم علاوه بر بردن جايزه اصلي بهترين طراحي لباس، ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه را هم به‌دست آورد.

خداحافظي طولاني در رشته‌هاي بهترين فيلم، كارگرداني، بازيگر نقش مكمل زن (ميترا حجار)، تدوين و طراحي صحنه نامزد دريافت جايزه بود. فيلمنامه اوليه «دلم را به خاك مي‌سپارم» نام داشت كه اصغر عبداللهي آن را نوشته و ماجراي مردي‌ را روايت مي‌كند كه از اتهام يك قتل جنجالي تبرئه شده اما جامعه و اطرافيانش هنوز او را گناهكار مي‌دانند. مرد براي تداوم عشق و زندگي بايد بر اين بحران غلبه كند. ساره بيات، نادر فلاح و... ديگر بازيگران خداحافظي طولاني هستند.

  • نگاه منتقد

آنتونيا شركا: فرزاد مؤتمن به‌عنوان يك فيلمساز باسابقه بعد از چند سال فعاليت در ژانرهاي مختلف، با خداحافظي طولاني به همان‌گونه‌ سينمايي بازگشت كه به آن تعلق خاطر دارد. «شب‌هاي روشن» يك اتفاق بزرگ در سينماي مؤتمن به‌شمار مي‌آيد و «پوپك و مش‌ماشاالله» يك اتفاق تلخ. خداحافظي طولاني در اندازه خود فرزاد مؤتمن است كه گويا حديث نفس خود را روايت مي‌كند. وقتي به تماشاي فيلم مي‌نشينيم، ‌متوجه مي‌شويم فيلمساز باجان و دل آن را ساخته و خداحافظي طولاني از نظر فني و ساختاري، محتوا، داستان و بازي‌ها فيلمي قابل توجه است.

کد خبر 302402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha