به گزارش روابط عمومی «بنیاد حکمت اسلامی صدرا»، این اثر شامل مجموعه مقالاتی است که بیشتر آنها جنبه تطبیقی و مقایسهای دارد. تطبیق بین اندیشههای ملاصدرا و فلاسفه غربی و اسلامی.
عناوین مقالات عبارتند از:
- حکمت متعالیه و تفکر فلسفی معاصر؛
- وجود محمولی از دیدگاه کانت و ملاصدرا؛
- مسئله وجود در فلسفه ابنسینا؛
- نور در سهرودی و وجود در ملاصدرا؛
- وجود از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا؛
- حرکت جوهری و نتایج فلسفی آن؛
- تبیین وجودی «زمان» در نظام فلسفی صدرالمتالهین؛
- نظر فلاسفه اسلامی دربار، علم به «وجود»؛
- خدا در فلسفه ملاصدرا؛
- معاد جسمانی در فلسفه ملاصدرا؛
- فلسفه عملی در حکمت متعالیه ملاصدرا؛
- سیر فلسفه در جهان اسلام؛
دکتر رضا اکبریان در مقدمه این کتاب آورده است: «ویژگی مهم یک نظام فلسفی کارآمد آنست که بتواند پاسخگوی سوالات مهم و اساسی جدید باشد. هرچند شاید فیلسوف موردنظر آن مسئله را بصورت دقیق طرح نکرده باشد، اما محقق و متعمق در آثار وی باید بتواند از مجموع آثار و اندیشه آن فیلسوف، پاسخ به پرسش موجود را پیدا کند.
در میان نظامهای حکمی و فلسفی جهان اسلام شاید بتوان گفت: بهترین مکتبی که میتواند انتظار فوق را برآورده سازد، مکتب حکمی و فلسفی حکمت متعالیه است. بنیانگذار این مکتب که خود قبل از طرح نظریه خویش، بصورت دقیق و عمیق به مطالعه نظامهای پیشین پرداخته بود، توانست با تفکر و تعمق و تذوق فوقالعاده خود به ایجاد و ابداع مکتبی دست زند که جامع عقل و شهود یا بعبارت دیگر مشایی و اشراقی باشد.»
وی در ادامه اضافه کرده است: «ملاصدرا آنچه را که در این زمینه از قدمای یونان و بویژه افلاطون و ارسطو رسیده بود و آنچه را حکمای بزرگ اسلامی از قبیل فارابی و بوعلی و شیخ اشراق و غیره توضیح داده یا از خود افزوده بودند و آنچه که عرفای بزرگ با هدایت ذوق و قوّت عرفان یافته بودند، بخوبی جذب و هضم کرد و از نو اساس جدیدی را پیریزی کرده و آنرا بر اصول و قواعدی محکم و مستدل استوار کرد.
حکیم صدالمتالهین آنچه را که به حکمت مشاء و یا حکمت اشراق معروف بود و دو هزار سال مشاجرات فلسفی بین این دو دسته چه در یونان و چه در اسکندریه و چه در میان مسلمین و چه در اروپای قرون میانه ادامه داشت؛ با اساس جدیدی که از نو پیریزی کرد به این مشاجرات خاتمه داد.»
این استاد فلسفه در ادامه میافزاید: «حال پرسش اساسی این است که نظام فلسفی حکمت متعالیه چگونه میتواند با فلسفههای جدید یا به تعبیر دیگر با تفکر فلسفی معاصر ارتباط برقرار کند.»
کتاب «حکمت متعالیه و تفکر فلسفی معاصر» در 387 صفحه و شمارگان دو هزار نسخه به زودی در دسترس علاقمندان قرار میگیرد.