همشهری آنلاین: چهل و هشتمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی خردنامه که فصلنامه‌ای تخصصی در حوزه فلسفه و علوم عقلی است، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، در این شماره «خردنامه» مقالات سماع کیان و زخمه ازلی از استاد سید محمد خامنه‌ای، خواص واجب‌الوجود بالذات از دکتر مقصود محمدی، انسان کبیر و عالم صغیر در اندیشه ملاصدرا و سوابق آن از دکتر طوبی کرمانی و زمینه‌های طرح و تحولات برهان صدیقین از دکتر علی الله‌بداشتی به چاپ رسیده است.

در سر مقاله این شماره خردنامه، می‌خوانیم: «دستگیری چند متهم خیانت به کشور که از راه اجرای سیاست تهاجمی و تخریبی بیگانگان، قصد براندازی نظام اسلامی را از راه فکری و فرهنگی داشتند، ماجرایی است که رسانه‌ها درباره آن اخبار و تحلیل‌های فراوانی عرضه کردند و شاید برای عده‌ای خوشبین و خوش خیال بسیار غیرمنتظره و دیرباور بود. اینکه چرا چند ایرانی به مام وطن خیانت می‌کنند و آنرا به بیگانه می‌فروشند، برای آگاهان از صحنه بین‌المللی و سیاسی نه جای شگفتی دارد و نه جای سؤال و چرا... اما اینکه چرا مسئولین ما از چنین فعالیت‌های براندازی بلکه برخی حتی از امکان چنین سیاست‌های خصمنانه دشمن بی‌اطلاع هستند یا به اهمال و تسامح می‌گذرانند، جای سؤال و تعجب بسیار دارد.»

سپس اینچنین ادامه می‌دهد: «مدتهاست که در کنار چند نشریه آبرومند علمی و فلسفی و مذهبی، مجلات یا صفحاتی خاص از روزنامه‌ها به نشر و ترجمه و رونویس مطالبی در قالب فلسفی می‌پردازند که جز انباشتن ذهن جوانان از انبوهی تفکرات برآمده از سیاستهای بظاهر علمی و فلسفی صهیونیستی که نتجه آن جز سست شدن حس دینی و گسستن از ریشه و وابستگی به بیگانه نیست، نتیجه دیگری ندارد. اینهمه آفات و آسیب‌های درخت تناور و نوپای انقلاب اسلامی هر روز در برابر چشم مسئولین و البته مدعی خدمت به نظام خودنمایی می‌کند ولی گویی همه چیز بنظر آنان عادی و بایسته می‌آید، و اگر شایسته نیاید، دستی از آستین برنمی‌آید و کاری نمی‌کند.»

این سرمقاله در پایان متذکر می‌شود: «چرا وزارت ارشاد به فهرست کتبی که اجازه چاپ داده، یا بر آن است که اجازه چاپ دهد و یا مسئولین دیگر، به کتب و مجلات و نشریاتی که هم اکنون در کتابفروشی‌ها و دکه‌ها بفروش می‌رسد نگاهی دوباره نمی‌اندازد؟ و اعضای شوراهای بررسی کتب و مجلات چه می‌کنند؟»

در این شماره، بررسی تطور تحلیل علیت در فلسفه جدید غرب، و همچنین جستاری درباره چیستی عرض از دیدگاه متکلمان، واجب الوجود و حدود معرفت انسان به او، معنای صنعت در حکمت اسلامی، و رویکردهای مختلف به حکمت متعالیه در عالم معاصر، عناوین دیگر مقالات منتشر شده در خردنامه چهل و هشتم می‌باشند.

 «انسان و جهان‌های ممکن» عنوان گزارشی از دهمین همایش بزرگداشت حکیم صدرالمتالهین شیرازی است که اول خرداد ماه 1386 از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا در تهران برگزار شد و خلاصه سخنرانی‌های اساتید مطرح فلسفه درهمایش را منعکس کرده است.

مقاله انگلیسی این شماره به بررسی اساتید و آثار ملاصدرا پرداخته‌است.

هر شماره از خردنامه صدرا دارای یک مقاله انگلیسی‌است که به طور پیوسته به بررسی زندگی، آثار و مکتب ملاصدرا می‌پردازد. مقاله این شماره بخش چهل و هشتم از این نوشتار است.

همچنین در بخش انگلیسی خردنامه، به خلاصه‌ای از تمام مقالات چاپ شده در این شماره نیز پرداخته شده است.

شماره جدید فصلنامه تخصصی فلسفه اسلامی «خردنامه» که از زمستان 1385 دارای درجه علمی پژوهشی شده‌است، با مقالات علمی اصیل به تازگی از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

کد خبر 32674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز