سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوگل اعلام کرد با اعمال تغییری غیرمنتظره در ساختار عملیاتی خود٬ زیر چتر کمپانی تازه‌ای به نام "آلفابت" خواهد رفت تا بازوهای گوناگون این کمپانی جدید بتوانند در گستره‌ای وسیع‌تر فعالیت خود را مستقلانه توسعه دهند.

alphabet

به گزارش خبرگزاري دولتي آلمان، تحول غیرمنتظره ساختار عملیاتی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تکنولوژیک جهان٬ تبدیل به بمب خبری دنیای فن‌آوری اطلاعات شده است. لری پیج٬ مدیرعامل و یکی از دو بنیان‌گذار گوگل٬ روز دوشنبه (۱۹ مرداد٬ ۱۰ اوت) در یادداشتی در بلاگ گوگل اعلام کرد که در تحولی آینده‌نگرانه٬ گوگل زیر چتر کمپانی تازه‌ای موسوم به "آلفابت" خواهد رفت تا شاخه‌های گوناگون کسب‌وکار و پژوهش و تولید در این کمپانی بتوانند فعالیت‌های خود را مستقلانه و در گسترده‌ای وسیع‌تر دنبال کنند.

گوگل در ابتدا به عنوان تسهیل‌گر جست‌وجوهای آنلاین راه‌اندازی شد٬ اما با گذشت زمان گستره فعالیت‌ها و حوزه عملیاتی‌اش گسترده‌تر شد و شاخه‌های گوناگونی را در بر گرفت؛ از راه‌اندازی سیستم‌ عامل اندروید و تسخیر بازار موبایل گرفته تا توسعه پهپادها، ماشین‌های بدون سرنشین، سرمایه‌گذاری در دنیای استارتاپ‌ها و ده‌ها حوزه تحول‌ساز دیگر که در آینده هر یک دنیای مستقلی خواهد داشت.

برای سازگاری گوگل با تحولات زمانه٬ لری پیج و سرگی برین٬ دیگر بنیان‌گذار گوگل٬ تصمیم گرفتند تا در ساختار کمپانی‌ای که ۱۷ سال پیش آفریدند این تحول بنیادین را ایجاد کنند. حالا "آلفابت" کمپانی مادر خواهد بود و چندین کمپانی دیگر زیر چتر آن فعالیت خواهند کرد که بزرگ‌ترین آنها گوگل خواهد بود با هسته مرکزی درآمدزایی‌اش که تبلیغات آنلاین است.لری پیج در این‌باره نوشت: «برای من و سرگی تولد آلفابت آغاز فصل بسیار هیجان‌انگیزی از زندگی گوگل خواهد بود و نام آلفابت را هم به این خاطر برایش انتخاب کرده‌ایم که نمایانگر زبان است؛ یکی از مهم‌ترین اختراعات و نوآوری‌های بشر٬ که هسته مرکزی سیستم پیمایش اطلاعات در جست‌وجوهای گوگل است».

با اعمال این تحول ساختاری٬ گوگل فایبر٬ سرویس اینترنت فوق‌سریع گوگل یکی از کمپانی‌های تابع آلفابت خواهد بود و گوگل ونچرز٬ بازوی سرمایه‌گذاری گوگل هم فعالیت مستقلی زیر چتر آلفابت خواهد داشت. گوگل ایکس٬ که پروژه‌هایی نظیر خودروهای بدون سرنشین٬ پهپادها و بالون‌های اینترنت‌رسان را در بر می‌گیرد هم، به واحدی مجزا تبدیل خواهد شد که مستقیما زیر نظر سرگی برین فعالیت خواهد کرد. واحد گوگل در کنار جست‌وجوهای آنلاین٬ گوگل مپس و یوتیوب را هم در بر خواهد گرفت و بزرگ‌ترین واحد مجموعه آلفابت خواهد بود.

  • جهش ارزش سهام گوگل در پی اعلام خبر تولد آلفابت

با اعمال تغییرات اساسی در ساختار عملیاتی گوگل٬ لری پیج که پیش‌تر مدیرعامل این کمپانی بود٬ حالا مدیرعامل کمپانی مادر٬ یعنی آلفابت خواهد شد و سرگی برین رئیس کل (پرزیدنت) آلفابت. سوندار پیچای٬ نایب رئیس گوگل که از دیرباز مدیر اجرایی کمپانی هم بوده حالا مدیرعامل جدید گوگل خواهد بود. اریک اشمیت٬ رئیس کنونی گوگل هم رئیس اجرایی کمپانی مادر خواهد شد.

سوندار پیچای که حالا در پی تغییرات ساختاری بر مسند رهبری گوگل نشسته٬ از دیرباز مدیر اجرایی کمپانی بوده و مدتی هم بر توسعه اندروید و کروم در این کمپانی نظارت داشته است. او در سیلیکون ولی به خاطر جذب مهندسان و متخصصان برتر تکنولوژی مشهور است.غول جست‌وجوهای آنلاین حالا تحولی بزرگ را پشت‌سر می‌گذارد تا تمرکز روی پروژه‌های بلندپروازانه و خلاقانه در این کمپانی آسان‌تر از گذشته شود. با اعلام خبر تولد آلفابت٬ ارزش سهام گوگل با افزایشی هفت‌درصدی به ۷۰۸ دلار برای هر سهم رسید.

سهام‌داران گوگل هم حالا در ساختار جدید٬ سهام‌داران آلفابت خواهند بود و به همان میزان سهمی که از گوگل داشتند٬ حالا از کمپانی مادر سهم خواهند داشت. سهام‌داران از اعمال تغییرات جدید استقبال کرده‌اند٬ چون شفافیت‌های اقتصادی بیشتری را برای آنها در پی خواهد داشت.

گوگل که در سال ۱۹۹۸ با هدف سامان‌دهی جست‌وجوی آنلاین آفریده شد٬ توسعه‌ای کم‌نظیر را تجربه کرده و به شرکتی تبدیل شده که بیش از ۴۰ هزار نفر را در سراسر جهان استخدام کرده است. زیر چتر آلفابت٬ حالا واحدهای گوناگون کسب‌وکار روی حوزه‌های تخصصی مشخص متمرکز خواهند شد. لری پیج امیدوارانه می‌گوید «ساختار جدید این امکان را به ما خواهد داد که به‌طور بی‌سابقه‌ای روی فرصت‌های خارق‌العاده‌ای که در درون مجموعه گوگل داریم متمرکز شویم.»

کد خبر 303637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha