مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری در مراسمی با حضور استادان برجسته و پیشکسوت حوزه طراحی گرافیک و ارتباطات و نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در ایران طراحان برترین آگهی‌های مطبوعاتی زمستان سال ۹۳را معرفی و با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی از آنها تقدیر کرد.

تقدیر از برترین آگهی‌های تبلیغاتی زمستان

به گزارش همشهري، نخستين سخنران اين مراسم محسن ميرزايي روزنامه‌نگار و تاريخ‌نويس 83ساله، نويسنده مجموعه 6جلدي «230سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسي‌زبان» و رئيس مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌هاي همشهري بود كه ضمن خيرمقدم به هنرمندان، مهمانان و استادان حاضر در جلسه گفت: وقتي مي‌بينم روزنامه همشهري براي انتخاب برترين آگهي‌ها تمام مطبوعات را درنظر مي‌گيرد و جوايز را به كساني اهدا مي‌كند كه لزوما از خانواده مؤسسه همشهري نيستند، به‌خودم مي‌بالم. احساس مي‌كنم همشهري به آن درجه از رشد رسيده كه همه را مي‌بيند.

در ادامه امرالله فرهادي، دبير جايزه آگهي‌هاي برتر و عضو هيأت داوري گزارشي از روند برگزاري دومين دوره اين رويداد ارائه كرد و گفت: حرف هميشگي طراحان گرافيك اين بوده كه سهم فكر و ايده ما براي طراحي آگهي‌ها چه مي‌شود؟ فشار هنرمندان و حمايت استادان، كار را به اينجا رساند كه در 2فصل اخير طراحان آگهي‌ها ديده و تقدير شدند. ما ابتدا فقط آگهي‌هاي همشهري را پايش مي‌كرديم اما در اين دوره 86روزنامه را از سراسر ايران انتخاب و آگهي‌ها را از حيث هنري، ديدگاه انتقال پيام، ارتباط و تأثير بر مخاطب و گرفتن بازخورد بررسي كرديم. در زمستان 93تعداد آگهي‌ها 1200مورد بود كه در گام نخست 250 آگهي انتخاب شد. از ميان آنها به حدود 10 تا 15 آگهي رسيديم و درنهايت 3 آگهي برتر انتخاب شد.

ابراهيم حقيقي، گرافيست پيشكسوت و عضو هيأت داوري هم در بخش ديگري از مراسم هدف از برگزاري اين برنامه‌ها را ديده شدن طرح‌هاي گرافيكي برجسته در آگهي‌هاي مطبوعاتي دانست. وي گفت: در دوره‌هاي اول جايزه برگزيدگان، قرار دادن فضايي به اندازه آگهي در اختيار آگهي‌دهنده بود كه مي‌توانست آژانس تبليغاتي باشد يا صاحب كالا. از آنجا كه ما معتقد بوديم اصل قضيه ناديده گرفته مي‌شود، از دوستان خواهش كرديم علاوه بر فضاي درج آگهي، از طراح هم تقدير شود. اين دومين فصلي است كه هنرمندان جايزه مي‌گيرند و فصل سوم در حال داوري است.

دكتر يونس شكرخواه استاد ارتباطات و ديگر عضو هيأت داوري هم دغدغه خود را در انتخاب آگهي‌هاي برتر اصيل بودن كارها و ايده‌ها ذكر كرد و افزود: من در هيأت داوري به جنبه‌هاي ارتباطي، داشتن زبان ساده، پرهيز از پرگويي و ميني‌مال بودن طرح‌ها دقت داشتم و حالا بسيار خوشحالم كه در رقابتي كه مؤسسه همشهري برگزار كرده، از روزنامه ايران هم تقدير مي‌شود. شايد حالا نوبت گرافيست‌هاست كه كمي مهربانانه‌تر به نگاه همشهري نزديك و اهميت اتفاق را يادآور شوند.

مي‌توان با همكاري محافل آموزشي و مدني اين اتفاق را بزرگ‌تر كرد. انجمن گرافيست‌ها، دانشكده‌هاي گرافيك و رسانه‌ها مي‌توانند وارد عرصه شوند و اتفاقي بزرگ را رقم بزنند. شايد از همگرايي اين سه بخش به اينجا برسيم كه مؤسسه همشهري يك درصد درآمد آگهي‌هايش را به گرفتاران حوزه گرافيك، روزنامه‌نگاري و آژانس‌هاي تبليغاتي اختصاص بدهد.

  • تقديرشدگان و برندگان آگهي‌هاي برتر

نگار گرامي نماينده برنامه جهاني غذاي ملل متحد در ايران- برنده لوح تقدير سفارش‌دهنده آگهي برتر: عمده فعاليت ما به‌عنوان بزرگ‌ترين حركت بشردوستانه، در ايران نيست و من احساس كردم پيام‌هايي كه در پوسترهاي بين‌المللي ارائه مي‌شود، چندان با فرهنگ ما همسان نيست. هدف ما اين بود كه پيام‌ها و پوسترها بايد براي مخاطب ايراني باشد و ملموس شود.

از همان زمان مؤسسه همشهري همراه ما بود و پوسترهاي بين‌المللي را بدون دريافت هزينه چاپ كرد. ما يك اتاق فكر داريم كه در آن هنرمندان جوان با ايده‌هاي ما بدون دريافت هزينه پوسترهايي با روح ايراني طراحي مي‌كنند. يكي از پوسترهاي برنده اين دوره مربوط به اين اتاق فكر است. از نظر من ارج نهادن به هنر اين هنرمند چرخه فعاليت‌هاي بشردوستانه را به تكامل مي‌رساند و رسانه همشهري اين كار را براي ما كرد.

جايزه اول - طراح آگهي برتر: اميربهادر فلاحتي؛ لوح تقدير و 3ميليون تومان جايزه نقدي به همراه چاپ يك نوبت آگهي رايگان در اندازه آگهي برگزيده در روزنامه همشهري - فلاحتي: من طرح را پيش از خروج از ايران براي برنامه جهاني غذا اجرا كردم. ظاهرا اعضاي محترم هيأت داوران در اصالت طرح و ايراني بودن آن ترديد داشتند و تصور مي‌كردند يك طرح بين‌المللي صرفا ايراني شده است. اينجا هم كه هستم، اگر بتوانم و از دستم بربيايد، طرح‌هايم را با كمال ميل در اختيار برنامه‌هاي بشردوستانه برنامه جهاني غذاي ملل متحد قرار مي‌دهم.

جايزه دوم - گروه خلاقيت هنري: نواب قزلباش مدير خلاقيت هنري و رسول خسروي مدير هنري؛ لوح تقدير و 2ميليون تومان جايزه نقدي به همراه چاپ يك نوبت آگهي رايگان در اندازه آگهي برگزيده در روزنامه همشهري - قزلباش: سال63 در كرمان به دنيا آمدم. حسابداري خواندم و مطالعات و كارم به واسطه تجربه‌هاي پيشين به سمت گرافيك رفت.

يك سال پس از آمدن به تهران وارد گروه تبليغاتي بانك گردشگري شديم و كاري كه از ما برنده شد، جزو آخرين كمپين‌هايي بود كه براي اين بانك انجام داديم. از نظر من تبليغات در ايران بسيار غريب است اما حضور استادان برجسته باعث مي‌شود اتفاقي كه در همشهري مي‌افتد، توجه گرافيست‌هاي جوان را جلب كند. خسروي: من 28ساله هستم و كرماني. گرافيك را از هنرستان‌هاي شهرمان شروع كردم و كارشناسي را در اصفهان ادامه دادم.

پس از فارغ‌التحصيلي به تهران آمدم و نخستين كارم در هلدينگ تبليغاتي بانك گردشگري بود. در كرمان با هم دوست و همكار بوديم.
جايزه سوم - طراح آگهي: ايمان طيراني - لوح تقدير و يك ميليون تومان جايزه نقدي به همراه چاپ يك نوبت آگهي رايگان در اندازه آگهي برگزيده در روزنامه همشهري - طيراني: 30سال دارم و مهندسي خوانده‌ام.

به‌دليل علاقه‌اي كه به گرافيك و تبليغات داشتم، وارد اين عرصه شدم و پيش از اين در عرصه تبليغات تصويري كار مي‌كردم. تا امروز چنين اتفاقي در حوزه گرافيك نداشتيم و ديده شدن طرح‌ها خستگي را از تن طراحان و گرافيست‌هاي جوان در مي‌كند. حالا همه مي‌دانند كه هر فصل اين رقابت هست و در شبكه‌هاي اجتماعي آگهي‌هاي برتر دست به‌دست مي‌شود؛ به‌ويژه با حضور داوراني كه همه هنرمندان به استادي آنها اطمينان و اعتماد دارند.

  • 2قرن تجربه در انتخاب آگهي‌هاي برتر

يكي از مهم‌ترين نكته‌هاي انتخاب آگهي‌هاي برتر روزنامه‌هاي سراسري ايران حضور نام‌هايي است كه به اين ماجرا وزن و اعتباري خاص مي‌دهند. محسن ميرزايي با بيش از 5دهه سابقه در عرصه تبليغات و روزنامه‌نگاري حامي اصلي اين رويداد است و كامران كاتوزيان با حدود 50سال سابقه و پايه‌گذاري يك شركت تبليغاتي در 44سال پيش، در مجموع يك قرن تجربه و تخصص را در اختيار گرافيست‌ها و هنرمندان جوان قرار مي‌دهند.

امرالله فرهادي با ايجاد دوره‌هاي تخصصي طراحي گرافيك، قشر حرفه‌اي را به بازار كار تبليغات ايران معرفي كرده و ابراهيم حقيقي با كوله‌باري از تجارب حرفه‌اي، از 1348 در گرافيك ايران حضوري برجسته داشته است. يونس شكرخواه هم كه سردبير همشهري آنلاين است، از سال1360 فعاليت حرفه‌اي را آغاز كرده و از مبرزترين استادان عرصه ارتباطات به‌ويژه فضاي سايبر و مجازي است.

کد خبر 304358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha