مرد جوان با شناسایی فروشندگان گوشی تلفن همراه در سایت دیوار در نقش یک خریدار ظاهر می‌شد و دست به کلاهبرداری می‌زد.

متهم

راز كلاهبرداري‌هاي اين جوان 35ساله فروردين امسال فاش شد. آن روز مرد جواني راهي اداره پليس شد و به مأموران گفت: قصد فروش گوشي تلفن همراهم را داشتم و به همين دليل در سايت ديوار آگهي فروش منتشر كردم. همان روز مردي تماس گرفت و گفت كه مي‌خواهد گوشي را ببيند.

با او در محدوده اتوبان ارتش قرار گذاشتم و وقتي گوشي را به همراه لوازم جانبي‌اش ديد، گفت كه مي‌خواهد آن را بخرد. بر مبلغ يك ميليون و 700هزار تومان به توافق رسيديم و او پس از تحويل گرفتن گوشي و كارتن آن، خواست به مقابل عابربانك برويم تا پول را پرداخت كند. وقتي رسيديم، وي كارتش را در دستگاه گذاشت و پس از انجام عمليات بانكي گفت كه پول را به حسابم واريز كرده است. او طوري حرف مي‌زد كه باورم شد و براي همين از او خداحافظي كردم و به خانه برگشتم اما هر چه منتظر ماندم از پيامك واريز وجه خبري نشد. صبح روز بعد كه به بانك رفتم متوجه شدم كه هيچ پولي به حسابم واريز نشده و من فريب يك كلاهبردار را خورده‌ام.

مرد جوان تنها كسي نبود كه فريب خريدار گوشي تلفن همراه را خورده بود. با گذشت زمان چندين شاكي ديگر هم با مراجعه به پليس اعلام كردند زماني كه آگهي فروش گوشي تلفن‌همراهشان را در سايت اينترنتي منتشر كرده بودند، در دام كلاهبرداري حدودا 35ساله گرفتار شده و وي با چرب‌زباني گوشي آنها را دزديده و ناپديد شده بود.

با افزايش شكايت‌ها، تيمي از كارآگاهان اداره 14پليس آگاهي تهران مأمور رسيدگي به پرونده شدند و تحقيقات براي شناسايي و دستگيري سارق جوان كه همه شاكيان مشخصات يكساني از او ارائه كرده بودند شروع شد. كارآگاهان با مراجعه به عابربانك‌هايي كه متهم در مقابل آنها نقشه‌هايش را رقم زده بود و بررسي تصاوير ضبط شده در دوربين مداربسته موفق شدند تصويري از او به‌دست آورند. پس از آن بازبيني آلبوم عكس مجرمان سابقه‌دار آغاز و مشخص شد كه كلاهبردار تحت تعقيب يك مجرم سابقه‌دار است. او مردي به نام هدايت بود كه طبق اطلاعات به‌دست آمده چندين بار به جرم سرقت و كلاهبرداري دستگير شده و به زندان رفته بود.

جست‌وجو براي دستگيري اين مرد ادامه يافت و كارآگاهان در نهايت موفق شدند مخفيگاهش را در خيابان وليعصر شناسايي و او را دستگير كنند. او وقتي در اداره آگاهي در برابر شاكيان قرار گرفت، چاره‌اي جز بيان حقيقت نديد. متهم نه‌تنها به ده‌ها فقره كلاهبرداري در تهران اعتراف كرد بلكه مدعي شد از افرادي در ديگر شهرها ازجمله كرج، اسلامشهر، قزوين، اهواز، اصفهان و... نيز با همين شگرد كلاهبرداري كرده است. هدايت اقرار كرد كه همه طعمه‌هايش را در سايت‌هاي اينترنتي شناسايي مي‌كرد و پس از سرقت گوشي تلفن همراه به همراه كارتن و لوازم جانبي‌اش، اين گوشي‌هاي گران‌قيمت را به راحتي در مراكز خريد و فروش گوشي به فروش مي‌رساند. با اعترافات متهم، براي او قرار قانوني صادر شد و پرونده‌اش در اختيار مرجع قضايي قرار گرفت.

  • گرفتار نمي‌شدند اگر...

سرهنگ محمدرضا ذاكر استقامتي، معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي تهران مي‌گويد: بهره‌گيري از سيستم پيامك بانكي يا استعلام تلفني موجودي حساب، امكاني است كه اين روزها همه بانك‌ها آن را به مشتريانشان ارائه مي‌كنند. اگر مالباختگان اين پرونده پيش از تحويل دادن تلفن همراهشان به مرد كلاهبردار با استفاده از اين امكانات نسبت به واريز شدن مبلغ مورد نظر به حسابشان اطمينان پيدا مي‌كردند، مرد كلاهبردار هيچ‌وقت موفق به اجراي نقشه‌هايش نمي‌شد.

در حال حاضر پرونده‌هاي كلاهبرداري زيادي در ادارات آگاهي وجود دارد كه اگر مالباختگان آنها، كمي بيشتر دقت مي‌‌كردند و با استفاده از امكانات روز از تراكنش‌هاي مالي حسابشان مطمئن مي‌شدند هرگز به دام كلاهبرداران نمي‌افتادند.

کد خبر 305552

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha