یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: سرانجام پس از گذشت بیش از یک ماه از اعلام طرح انتقال کارکنان دولت به شهرهای کوچک، شورای اطلاع‌رسانی دولت با انتشار جزئیات طرح از ابلاغ آن برای اجرا خبرداد.

این آیین‌نامه که مدت اجرای آن یک سال تعیین شده درشرایطی ابلاغ شده که با توجه به آغاز سال تحصیلی،‌ رغبت و انگیزه   کارکنان دولت برای انتقال از کلان‌شهرها کاهش یافته است.

شرایط متقاضیان


به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، حمایت‌ها و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه شامل تمامی‌کارکنان رسمی، ‌پیمانی و قراردادی و سایر عناوین مشابه شاغل در وزارتخانه‌‌ها، ‌مؤسسات و شرکت‌‌های دولتی، بانک‌ها، ‌مؤسسات بیمه و سایر دستگاه‌های مشمول ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه و پرسنل شاغل در نیرو‌‌های مسلح با اذن فرمانده معظم کل قوا و برابر آیین‌نامه مصوب که تمایل به تغییر محل اشتغال خود از کلانشهر‌‌ها (تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، کرج، شیراز، قم و اهواز) به سایر نقاط کشور را داشته باشند، می‌شود اما انتقال کارکنان به شهر‌های استان تهران و نیز فاصله 50 کیلومتری سایر کلانشهر‌ها در قالب این آیین‌نامه ممنوع است.

بنابر آیین‌نامه مصوب دولت، تسهیلات مزبور شامل افرادی می‌شود که قبل از پایان سال 1385 در کلانشهر‌ها مشغول به خدمت باشند و تاریخ انتقال آنان از کلانشهر‌ها از ابتدای 1386 به بعد باشد.

همچنین، حداقل سنوات باقی‌مانده از عمر خدمتی کارکنان رسمی‌و پیمانی 5 سال و کارکنان قراردادی 15 سال تعیین شده است و اولویت واگذاری امتیازات این آیین‌نامه با ایثارگران و فرهنگیان است.

تسهیلات و امکانات

بر اساس مصوبه دولت، افرادی که مشمول شرایط فوق باشند، در صورت انتقال از کلانشهرها، از زمین به قیمت تمام شده در نقاطی که دولت زمین داشته باشد و اعطای تسهیلات بانکی از محل تسهیلات بخش مسکن جهت احداث واحد مسکونی به میزان مندرج در جدول زیر برخوردار خواهند شد.

افزون بر این، واگذاری زمین در قالب این آیین‌نامه مشمول مقررات ممنوعیت واگذاری کسانی که قبلاً از زمین و مسکن دولتی استفاده کرده باشند، نیست. (واگذاری زمین و تسهیلات به متقاضی سرپرست خانوار صورت می‌پذیرد.)

کمک سود متعلق به تسهیلات بانکی به میزان مندرج در جدول زیر نیز به صورت نقدی و بلافاصله پس از اعطای تسهیلات به متقاضیان پرداخت خواهد شد. مصوبه مزبور خاطرنشان می‌سازد: چنانچه همسر کارمند نیز حائز شرایط انتقال در چارچوب این آیین‌نامه باشد، امتیازات جدول فوق به میزان 30 درصد افزایش می‌یابد.

دیگر تخفیفی که در آیین‌نامه مزبور در نظر گرفته شده، این است که هزینه انشعابات آب، برق، گاز، فاضلاب و تلفن واحد مسکونی احداثی در شهر مقصد کارمند منتقل‌شده از ابتدا به صورت اقساط 5 ساله و بدون احتساب سود و کارمزد محاسبه و دریافت خواهد شد.

چنانچه فرزندان کارکنان مشمول این آیین‌نامه در هر یک از دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی اعم از سراسری، آزاد، غیرانتفاعی، ‌پیام نور و مانند آن مشغول به تحصیل باشند در صورت تمایل متقاضی به دانشگاه شهر مقصد انتقال کارمند و یا نزدیکترین شهر به آن نقطه ـ به جز شهر‌‌های استان تهران ـ که رشته یاد شده را دارا باشند، منتقل خواهند شد. (قابلیت انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی‌به دانشگاه‌‌های سراسری و برعکس در اجرای این ماده امکان‌پذیر است.)

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، به هر یک از کارکنانی که در قالب این آیین‌نامه از کلانشهر‌ها منتقل گردند، یک گروه تشویقی علاوه بر گروه‌های تشویقی تبصره‌های (4) و (7) ماده (3) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـمصوب 1370ـ اعطا می‌گردد. (در صورت انتقال کارمند و همسر وی، یک گروه تشویقی به هر یک از آنان  تعلق می‌گیرد.)

بر اساس مصوبه هیئت دولت، یکی از اعضای درجه اول خانواده کارمند مشمول این آیین‌نامه، به جهت ایجاد اشتغال پایدار در مکان جدید از تسهیلات مربوط به کارگاه‌‌های زودبازده، با اولویت بهره‌مند خواهد شد. همچنین، به هریک از کارکنان مشمول این آیین‌نامه از تاریخ صدور حکم انتقال، یک ماه مرخصی تشویقی اعطا می‌گردد.

بعلاوه، کلیه دستگاه‌‌هایی که کارکنان آنها مشمول استفاده از مزایای این آیین‌نامه هستند موظفند در راستای اجرای بهینه این آیین‌نامه بلافاصله پس از دریافت درخواست انتقال کارمند واجد شرایط از کلانشهر‌ها به سایر نقاط کشور، درخواست وی را قبول نموده و حق ممانعت از انتقال متقاضی را نخواهد داشت و همزمان با انتقال، دستگاه مربوط، یارانه موضوع این آیین‌نامه را از محل اعتبارات خود پرداخت و سپس مراتب را جهت درج در لایحه بودجه، به وزارت مسکن و شهرسازی اعلام نمایند.

در خصوص کارکنان آن دسته از دستگاه‌ها که واحد متناظر در شهر‌های مقصد ندارند، بلافاصله دستگاه محل انتقال متقاضی توسط استاندار تعیین می‌شود. جایگزین نمودن کارکنانی که در چارچوب این آیین‌نامه از کلانشهر‌‌ها منتقل می‌گردند، توسط دستگاه ذی‌ربط از خارج واحد به هر شکل ممنوع است.

در ادامه این مصوبه آمده است: اعتبار حقوق، ‌دستمزد و مزایای فرد منتقل‌شده از کلانشهر‌ها و پست سازمانی مربوط از واحد انتقال‌دهنده حذف و به واحد انتقال‌گیرنده اضافه می‌شود.

حقوق و مزایای کارمند منتقل‌شده به صورت کامل و معادل اشتغال در پست سازمانی قبل از انتقال به وی پرداخت می‌شود و چنانچه به دلایلی امکان انتقال پست سازمانی (نظیر پست‌های مدیریتی و سرپرستی) وجود نداشته باشد ما‌به‌التفاوت آن در پست جدید به وی پرداخت خواهد شد.

از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه هر نوع انتقال و یا ماموریت از سایر شهر‌ها به تهران ممنوع خواهد بود. موارد استثناء به تایید معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور خواهد رسید.

چنانچه استفاده‌کنندگان از تسهیلات این آیین‌نامه قبل از بازنشستگی و پایان 30 سال خدمت قصد انتقال مجدد به کلانشهر‌ها را داشته باشند، امتیازات متعلق به آنان در قالب این آیین‌نامه با ارزش روز محاسبه و مسترد خواهد شد. مدت اعتبار این آیین‌نامه از تاریخ ابلاغ یک سال شمسی می‌باشد.

کد خبر 31023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز