همشهری آنلاین: علی اکبر قاضی زاده در رابطه با شفافیت اطلاعات نوشت: شفافیت و صداقت و روایت واقعیت‌ها، بیشترین اثرگذاری را دارد و محدودیت در اطلاع‌رسانی، گفتن بعضی حقایق و پنهان کردن بعضی دیگر به مرور زمان تاثیرات مخربی به همراه دارد.

علي اكبر قاضي‌زاده مدرس روزنامه‌نگاري در روزنامه اعتماد نوشت:منفعت فضای آزاد اطلاع‌رسانی، بسیار بیشتر از ضررهای آن برای دولت‌هاست. وقتی اطلاعات از طریق رسانه‌های رسمی و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای منتشر می‌شود، میزان آسیب‌ها در جامعه كمتر می‌شود. اما محدودیت اطلاعات و عدم‌شفافیت، هم بی‌اعتمادی به رسانه‌ها را افزایش می‌دهد و هم به مرور زمان باعث بالا رفتن آمارهای ناخوشایند می‌شود. در جهان امروزی و ورود شبكه‌های مجازی، بستگی اطلاعات و محدودیت‌های رسانه‌ای دیگر كاركرد قبلی خود را ندارد. در جهان امروز نمی‌شود چیزی را پنهان كرد و بالاخره از یك طریقی منتشر می‌شود.

 اما به همین اندازه كه آزادی اطلاع‌رسانی در این شبكه‌ها به دست می‌آید و اتفاق خوبی است، این شبكه‌های مجازی دو مشكل اساسی دارند؛ اول اینكه هر اطلاعاتی بدون قید و شرط در آنها منتشر می‌شود و این اطلاعات گاهی نادرست هستند در حالی كه وقتی اطلاعات از مجرای رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود، می‌توان به موثق بودن آنها اطمینان داشت و دانست كه روزنامه‌نگارها بدون منبع موثق اطلاعاتی را منتشر نمی‌كنند و اگر این اتفاق رخ دهد، قابل پیگیری هستند.

مشكل دوم هم این است، آدم‌هایی كه در شبكه‌های مجازی این اطلاعات را منتشر می‌كنند، حرفه‌ای نیستند و در نتیجه زبان و ادبیات نوشتاری آنها، ادبیاتی نادرست است كه «لق» می‌زند و نوشتار و زبان نادرست را در جامعه رایج می‌كنند. اتفاقی كه همین حالا هم رخ داده و می‌بینیم كه حتی به مطبوعات و گفتمان رایج همه غلبه كرده. در چنین شرایطی است كه اهمیت آزادی رسانه‌ها بیشتر از پیش خود را نشان می‌دهد و ثابت می‌كند كه حتی برای جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی به آزادی اطلاع‌رسانی، نیازمندیم.

کد خبر 315373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha