چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیسبوک (Facebook) یک شبکهٔ اجتماعی است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ و ادوآردو سوری، اندرو مک‌کالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد.

فیسبوک

تعداد اعضای فيسبوك در سپتامبر سال ۲۰۱۲  از مرز يك میلیارد نفر گذشت که به گفتهٔ فیسبوک ۸٬۷٪ آن‌ها کاربران جعلی هستند.

وب‌سایت فیسبوک سالیانه ۱۸۰ پتابایت (معادل نیم پتابایت در روز) اطلاعات در سرورهای خود ذخیره می‌کند.این وب‌سایت به دهها زبان در دنیا قابل دسترس است.

فیسبوک در ۸ ماه می سال ۲۰۱۲ شروع به فروش سهام خود در نزدک کرد و به یک شرکت عمومی تبدیل شد و در فوریه ۲۰۱۴ شرکت پیامک‌رسانی واتس اپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد.

جولیان آسانژ مؤسس وب سایت ویکی لیکس می‌گوید: فیس‌بوک تنفر آمیزترین ماشين دولتي جاسوسی است که تاکنون ایجاد شده‌است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیسبوک اضافه می‌کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می‌کند.

به گفتهٔ وی فیس‌بوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینهٔ افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌دهند ولی این ابزار توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. دسترسی این دستگاه‌های اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیسبوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده‌است.

کد خبر 315818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha