همشهری آنلاین: آلودگی هوا اگر چه موقتی است اما می‌تواند تاثیرات بلند مدت بر روی فرد داشته باشد. از این روی رعایت نکاتی در این روزها الزامی است.

tips ho

آلودگي هوا تركيبي از مواد مختلف درون هواست كه هر كدام از آنها مي‌تواند براي سلامتي مضر باشد. اين مواد از طريق پوست، ريه، مخاط بدن شامل چشم، گوش و دستگاه گوارش وارد بدن مي‌شوند.

  • براي آگاهي بيشتر از مضامين مرتبط با آلودگي هوا، موارد ذيل كه اختصاصي همشهري آنلاين است پيشنهاد مي‌شود:

عوارض آلودگي هوا نيز متنوع است؛ از آبريزش چشم يا بيني گرفته تا خلط‌هاي ريوي و حتي سرگيجه و سرفه، از جمله عوارض كوتاه مدت آن است.

در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی، مصرف شیر و لبنیات ضروري است. اين مواد سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می‌شود. هنچنين به دفع آلاينده‌ها از بدن كمك مي‌كنند.

در اين شرايط دوغ مصرف كنيد چون راديكال‌هاي آزاد كه در آلاينده‌ها هستند باعث بروز التهاب‌هاي مختلف مي‌شوند. دوغ و ماست به كاشه التهاب‌ها كمك مي‌كنند.

وقتي هوا آلوده است، ميزان ويتامين D كه به بدن از پوست‌ها جذب مي‌شود به شدت كاهش مي‌يابد بنابراين بايد از طرق ديگر اين ويتامين را جذب بدن كرد.

سرب از جمله مواد موجود در هواي آلوده است. سرب در دراز مدت خطر‌هاي جدي براي سلامت به وجود مي‌آورد. كساني كه كلسيم بندشان كم است سريع‌تر در معرض خطر آلودگي با سرب قرار مي‌گيرند، به همين دليل مصرف مواد حاوي كلسيم به ويژه براي خانم‌ها توصيه مي‌شود.

  • براي اطلاعات بيشتر در خصوص غذا مي‌توانيد به مجلات تخصصي همشهري آنلاين مراجعه كنيد؛ مانند:

مصرف مايعات به ويژه آب، مصرف سبزيجات، مصرف مواد حاوي آهن از ديگر توصيه‌ها براي اين روزهاست. همچنين توصيه مي‌شود افراد در چنين روزهاي بيني خود را با محلول آب نمك رقيق شستشو دهند و بيشتر از عادت معمول به تعويض لباس‌هايشان اقدام كنند.

در نهايت اينكه بايد كمتر در فضاي باز بود و در صورت لزوم نيز از ماسك‌هاي مناسب استفاده كرد. مرطوب كردن محيط زندگي نيز يكي ديگر از توصيه‌هايي است كه به تحمل الودگي هوا كمك مي‌كند.

کد خبر 320012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha