چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۶
۰ نفر

مرور خاطرات شیرین گذشته، آن‌قدر لذت‌بخش است که کلی انرژی مثبت به آدم می‌دهد.می‌خواهم از لابه‌لای این تیترهای خوابیده در زمان، ۱۵ سال زندگی را در صفحه‌‌های اجتماعی دوچرخه مرور کنم.

دوچرخه شماره ۸۱۸

تيترهايي كه به من يادآوري مي‌كنند نوجواني هر روز تكرار مي‌شود و بايد دوباره به اول خط برگرديم و با نوجوانان تازه از راه رسيده و پرانرژي، از دغدغه‌هاي هميشگي نوجوانان بگوييم و بشنويم.

دنياي «بازي‌هاي رايانه‌اي»، «شبكه‌هاي اجتماعي»، «ترس از رياضي» و... از اين دسته‌اند.

البته تيترهاي صفحه‌هاي اجتماعي دوچرخه خودشان گوياي حرف‌هاي بسياري است: «پدر و مادرم مرا تحقير مي‌كنند؟»،
«من بزرگ‌ شده‌ام! چرا باور نمي‌كنيد»، «هرنوع دوستي عشق نيست» و...

حالا  از 29 آذر 1380 شروع مي‌كنيم و تيتري كه به ما مي‌گويد «به زندگي اميدوار باش»! به نظرم شروع خوبي است؛ نه؟

«چراغ‌راهنما» اولين صفحه‌ي اجتماعي است كه همراه دوچرخه متولد شد؛ صفحه‌اي كه مسائل اجتماعي و البته روان‌شناسي مربوط به نوجوانان را بررسي مي‌كرد.

صفحه‌اي براي درددل‌هاي نوجوانانه كه بسياري از نوجوانان با ارسال نامه، مسائل خود را با دكتر «فاطمه قاسم‌زاده»،  مشاور و روان‌شناس مطرح مي‌كردند.

دي 1384،  در كنار چرغ‌راهنما، دو صفحه‌ي اجتماعي ديگر متولد شد به نام «پوشه» و قرار شد در اين صفحه‌ها، به مسائل مختلف مربوط به نوجوانان پرداخته شود.

اولين شماره‌ي پوشه به سوژه‌ي «زبان نوجوانان» و «واژه‌هاي تازه‌وارد» به اين زبان‌پرداخت. آموزش نه‌گفتن، مباحث مربوط به زباله و حتي نوع خوابيدن نوجوانان از ديگر سوژه‌هاي مطرح شده دراين صفحه‌ها بود.

از ارديبهشت 1387 در كنار پوشه كه حالا يك صفحه‌اي شده بود و دركنار چراغ‌راهنما، صفحه‌‌ي اجتماعي ديگري با عنوان «گزارش» منتشر ‌شد كه در دو صفحه به سفرنامه‌ها و برخوردهاي تازه با مسائل اجتماعي مي‌پرداخت.

صفحه‌ي «پنجره» در شهريور 1388 متولد شد؛ و البته با نگاه متمركز به مسائل شهري و شهروندي؛ مسائلي مانند رفت‌وآمد با دوچرخه در شهر، بحث زباله و بازيافت، رفتارهاي درست شهروندي مانند رعايت حقوق ديگران و...

پرونده‌ي ديگري باز شد و صفحه‌ي گزارش بسته! از تابستان 1389، دو صفحه‌ي «چهارراه» به جاي صفحه‌هاي گزارش نشست؛ با اين قرار كه بيش‌تر سوژه‌هايش اجتماعي نوجوانان باشد.

اما گاهي به بهانه‌هاي مختلف مثل  رويدادهاي ورزشي، محيط‌زيستي و علمي بتواند سوژه‌هاي مناسبتي را هم در دل خود قرار دهد. مثلاً در نخستين شماره‌ي اين صفحه، (چهارم تير 1389)، جام جهاني  2010در آفريقاي جنوبي بررسي شد.

از خرداد1391 صفحه‌هاي چهارراه بسته شدند و صفحه‌ي «دماسنج» چشم به جهان نوجوانان گشود و در كنار اين صفحه، كه هم اكنون نيز فعال است، پنجره هم حضور دارد.

و اما آخرين صفحه‌ي اجتماعي، «كتوني» است. اين صفحه از 5 مرداد 1391 در كنار دماسنج و پنجره قرار گرفت و با بخش «گرهي كه با دست وا مي‌شه»، به بيان مشكلات و راه‌حل‌هايي مي‌پردازد  كه براي نوجوانان مهم است.

ستون «مدرسه‌ي حيوانات»، «عكس‌مكث»، «از دكترجون بپرس»، «يه دردمون هم اينه» و... از ديگر بخش‌هاي متنوع اين صفحه هستند.

 

دوچرخه شماره ۸۱۸

کد خبر 321543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha