مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سدیم به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می‌شود. سازمان بهداشت جهانی بهداشت اعلام کرده است که میزان مصرف سدیم در بالغین باید کمتر از ۲ میلی گرم درروز (معادل حدود ۵ گرم نمک ) باشد.

sodium

در سنين پايين تر (15-2سال) حداكثر ميزان توصيه شده براي مصرف سديم،‌ معادل ميزان توصيه شده براي بزرگسالان است كه بايد بر پايه ميزان نياز كودكان به انرژي تنظيم شود.

در شير و خامه تقريبا معادل 50 ميلي گرم سديم در هر 100گرم ماده و در تخم مرغ تقريبا معادل 80 ميلي گرم سديم در هر 100 گرم ماده وجود دارد.

سديم در غذاهاي فراوري شده به ميزان بيشتري وجوددارد. در نان تقريبا معادل 250 ميلي گرم سديم در هر 100 گرم ماده وجود دارد.

در گوشت‌هاي فرآوري شده تقريبا معادل 1500 ميلي گرم سديم در هر 100 گرم ماده ، ودر اسنك هايي مانند چيپس، پفك و ذرت بوداده، تقريبا معادل 1500 ميلي گرم سديم در هر 100 گرم ماده ودر چاشني‌ها و سس‌ها مانند سس سويا، تقريبا معادل 7 ميلي گرم سديم در هر 100 گرم ماده وجود دارد.

منابع غذايي سديم عبارتند از: حبوبات مانند لوبيا و نخود( تقريبا معادل 13 ميلي گرم پتاسيم در هر 100 گرم ماده) مغز دانه‌ها مانند گردو، فندق، پسته و بادام ( تقريبا معادل 600 ميلي گرم پتاسيم در هر 100 گرم ماده) سبزيجات مانند اسفناج، هويج و جعفري( تقريبا معادل 550 ميلي گرم پتاسيم در هر 100 گرم ماده) ميوه هايي مانند موز و خرما، تقريبا معادل 300 ميلي گرم پتاسيم در هر 100 گرم ماده دارند.

فرآوري مواد غذايي سبب كاهش ميزان پتاسيم آن مي شود.

نمك خوراكي حاصل تركيب دو عنصر سديم و كلر است . در افرادي كه سطح سديم خون بالا و سطح پتاسيم پايين است، خطر افزايش فشار خون كه خود مسبب بيماري‌هاي قلبي و سكته است افزايش مي‌يابد.

سدیم ، یک عنصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن Na و عدد اتمی آن 11 می‌باشد. سدیم ، یک فلز واکنش دهنده نرم و مومی‌شکل است که به گروه فلزات قلیایی که از نظر ترکیبات طبیعی فراوان هستند (خصوصا و هالیدها) تعلق دارد. این عنصر بسیار واکنش دهنده است و با شعله زرد رنگی می‌سوزد. در هوا ، اکسید می‌شود و به‌شدت با آب واکنش می‌دهد. از این رو باید همیشه در زیر نفت یا روغن نگهداری شود.

مدت زمان زیادی است که سدیم (soda) بصورت ترکیبی شناخته شده است. این عنصر در سال 1807 توسط "Sir Humphry Davy" از طریق عمل الکترولیز هیدروکسید سدیم جدا شد. در اروپای قرون وسطی ، ترکیبی از سدیم با نام لاتین Sodanum برای تسکین سردرد استفاده می‌شد. نماد جدید سدیم Na از لاتین جدید Natrium که در زبان یونانی که نوعی نمک طبیعی است می آید گرفته شده است.

کد خبر 322205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha