همشهری آنلاین: محققان در بریتانیا توانسته‌اند رکورد سرعت جدیدی را در ارسال داده‌ها میان یک تک فرستنده و تک گیرنده در جهان به ثبت برسانند:۱.۱۲۵ ترابایت برثانیه.

اینترنت

براساس گزارش ساينس‌الرت،‌ دانشمندان دانشگاه كالج لندن با استفاده از سيستم ارتباطاتي نوري توانستند به سرعت ارسال اطلاعاتي دست‌يابند كه تقريبا 50 هزار برابر سريعتر از ميانگين اتصال سريعترين پهناي باند در بريتانيا، يعني 24 مگابايت بر ثانيه است. براي مثال با چنين سرعتي مي‌توان كل مجموعه تلويزيوني بازي خدايان را با كيفيت HD در عرض يك ثانيه دانلود كرد.

سيستم‌هاي ارتباطاتي نوري به واسطه ارسال پالس‌هاي نوري از ميان فيبرهاي نوري به جاي ارسال جريان الكتريكي امكان انتقال فوق سريع داده‌ها را فراهم مي‌آورند. اين سيستم‌ها در ابتدايي‌ترين شكل خود شامل فرستنده‌هايي مانند ديود‌هاي نوري كه يك سيگنال الكتريكي را به سيگنال نوري تبديل مي‌كنند و يك گيرنده كه سيگنال‌هاي نوري را به سيگنال‌هاي الكتريكي تبديل مي‌كنند هستند.

رابرت ماهر دانشمند ارشد اين پروژه و همكارانش 15 كانال مجزا براي ارسال داده‌ها كه هريك سيگنال‌هاي نوري را در طول‌موجي متفاوت حمل مي‌كرد را با يكديگر تلفيق كردند . زماني كه اطلاعات به مقصد خود رسيدند،‌با يكديگر تلفيق شده و وارد يك گيرنده نوري با پهناي باند بالا شدند. دانشمندان اين سيستم 15 كانالي را يك ابركانال مي‌نامند كه كليد اصلي انتقال داده‌ها در چنين سرعت سرسام‌آوري است.

به گفته ماهر استفاده از ابرگيرنده‌هاي پهن‌باند با قدرت پردازش بالا امكان دريافت اطلاعات از يك ابركانال را در يك نوبت فراهم مي‌آورد. ابركانال‌ها درحال تبديل شدن به هسته‌اي‌ترين بخش سيستم‌هاي ارتباطاتي نوري هستند، سيستم‌هايي كه مي‌توانند جريان توده‌اي از داده‌ها را ميان شهر‌هاي بزرگ،‌كشورها و حتي قاره‌ها برقرار سازند.

با اين‌همه از آنجايي كه بعد مسافت بر كيفيت سيگنال‌هاي نوري اثرگذار است، تا زماني كه بتوان به چنين سيستم و سرعتي تاحدي اعتماد كرد كه آن را به بخشي از زيرساختار اتصال اينترنت جهاني تبديل كرد،‌راه زيادي در پيش خواهد بود.

کد خبر 324902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha