یاسمن رضائیان: همیشه وقتی برای رسیدن ذوق و شوق داری، زمان دیر می‌گذرد. این وصف حال ما برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که امسال برای اولین‌بار در مجموعه‌ی نمایشگاهی «شهر آفتاب» برگزار شد.

راه دور نبود، اما ذوق ما، گذر زمان را کند می‌کرد.

بیرون از متروی ایستگاه شهر آفتاب، ماشین‌های سفیدرنگ شما را تا غرفه‌ها می‌رسانند. اگر دوست داشته باشید می‌توانید از دوچرخه‌های مخصوص این مسیر هم استفاده کنید.

بخش کودک و نوجوان، امسال هم مانند سال‌های پیش در بخشی مجزا شامل چهار راهرو، در ضلع شمال‌شرقی نمایشگاه قرار دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

  • غرفه‌ي كانون پرورش فكري

غرفه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روال هر‌سال علاوه‌بر فروش کتاب‌هایش، پذیرای کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان و خلاق است. علیرضا صادقی، مدیر غرفه‌ی کانون پرورش فكري می‌گوید:

«مربیان کانون پرورش فكري در روزهاي برپايي نمايشگاه در غرفه حضور دارند و برنامه‌های آموزشی اجرا می کنند. هدف ما معرفی کارگاه‌های مختلفی است که در مراکز کانون پرورش فكري برپا می‌شود؛ کارگاه‌هایی مانند تئاتر و قصه‌گویی که خلاقیت را درکودکان و نوجوانان زنده نگه می‌دارند. هدف اصلی این غرفه، هدایت مخاطبان به مراکز کانون پرورش فكري است و در کنار آن، محصولات را هم براي فروش عرضه مي‌كنيم.»

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

به گفته‌ی علیرضا صادقی در این غرفه می‌توانید به مجموعه‌ای ۵۲جلدی از کتاب‌های بازنشر شده‌ی کانون پرورش فكري دسترسی پیدا کنید. این کتاب‌ها با عنوان «پنجاه سال مهر و هم‌گامی با کودکان و نوجوانان (۱۳۴۴-۱۳۹۴)» و به مناسبت پنجاهمین سال فعاليت کانون پرورش فكري منتشر شده‌اند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

  • كتاب‌هاي پرطرفدار

«حماسه‌ی کرسپلی»، جدیدترین کتاب «دارن شان» پر طرفدارترین کتاب بخش نوجوان انتشارت قدیانی است. مسئول بخش نوجوان این غرفه می‌گوید: «کتاب‌های دارن شان مثل كتاب‌هاي هری پاتر پر طرفدارند.»

در ميان کتاب‌های پرطرفدار نشرافق، مجموعه‌ی «آخرین شاگرد» و «جنگاوران جوان» انتخاب‌های اول نوجوانان به شمار مي‌آيند.

این روند در نشر پیدایش نیز ادامه دارد و مجموعه‌ي «طبیعت ترسناک» جایگاه اول کتاب‌های پر فروش این انتشارات را به خود اختصاص داده است.

 دوچرخه، جايزه‌اي است كه در غرفه‌ي نشر افق منتظر يك كتاب‌خوان خوش‌شانس است. در غرفه‌ي نشر افق، مسابقه‌ي كتاب‌خواني برگزار مي‌شود و شركت‌كننده‌اي كه برنده شود، جايزه‌اش دوچرخه است... از آن غافل نشويد!

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

  • فرهنگ‌سراي كتاب

برای رسیدن به فرهنگ‌سراي كتاب  باید از غرفه‌های کودک و نوجوان به سمت شرق حرکت کنید. حامد طراحی، رئیس فرهنگ‌سرا درباره‌ی فعالیت این مجموعه می‌گوید:

«امسال هفتمین دوره‌ی برپايي فرهنگ‌سرا، با نمایشگاه كتاب هم‌زمان شده است. این مجموعه بخشی از دستاوردهای شهرداری تهران را معرفي مي‌كند که با تمرکز روی سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کند.»

او مي‌گويد:«در این مجموعه، ثبت‌نام رایگان از علاقه‌مندان براي استفاده از تمام کتاب‌خانه‌های سازمان فرهنگی‌هنری انجام می‌شود. غرفه‌ی کافه‌کتاب، برنامه‌های خوانش کتاب و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی، رونمایی و معرفی کتاب با حضور کارشناسان را به عهده دارد.»

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

جلوه‌های ویژه‌ي شهر آفتاب، عنوان کمپین عکاسی از جلوه‌های زیبای شهر آفتاب است. علاقه‌مندان می‌توانند در اين كمپين شرکت کنند و عكس‌هاي خود را در مسابقه‌ی عكاسي اين بخش شركت دهند.

اجرای موسیقی و نیز اجرای نمایش گروه‌های کودک و نوجوان، خیابانی، سنتی و تولید ویژه با موضوع کتاب در دو سانس صبح و ظهر از برنامه‌های دیگر نمايشگاه است. نشست‌های ادبی عصر شعر با حضور شاعران جوان، کتاب‌خوانی هنرمندان و قلم اولی‌ها نیز در قالب برنامه «محافل ادبی» برگزار می‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

 

سوار ماشین‌های سفید دوســـتدار محيط‌زيست مي‌شويم تا ما را به ایستگاه مترو بر‌گردانند. تمام طول راه عطر گل‌های رنگارنگ همه‌جا پیچیده و من به اسم شهر  آفتاب فکر می‌کنم که چه‌قدر با دانایی هم‌خوانی دارد.

نمايشگاه از 15 تا 25 ارديبهشت از ساعت 10 تا 20، برپاست. همه‌ی ما به ورق‌‌زدن هزار دنیايی جدید دعوتیم؛ آن هم در شهری که کتاب‌ها مانند آفتاب، آن را روشن کرده‌اند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

دوچرخه شماره ۸۲۹

عكس‌ها: محمود اعتمادي

 

دوچرخه شماره ۸۲۹

عكس: حامد خورشيدي/ آژانس عكس همشهري

کد خبر 333607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha