سازمان بازرسی کل کشور در پرونده شکایت سازمان میراث‌فرهنگی برای بازپس‌گیری ساختمان موزه آبگینه از بنیاد فارابی، به تخلیه ساختمان این موزه در خیابان سی‌تیر تهران توسط بنیاد فارابی و تحویل آن به موزه آبگینه رأی داد.

موزه آبگینه

محمدرضا كارگر، مديركل امور موزه‌هاي كشور با اعلام اين خبر به مهر گفت: سازمان بازرسي معتقد است كه بنياد فارابي بايد ساختمان را تخليه كند.

وي با اعلام اينكه درباره خارج‌شدن بنياد سينمايي فارابي از خانه قوام‌السلطنه، جلسات متعددي برگزار شده و اين موضوع در سطح وزير ارشاد و رئيس سازمان ميراث فرهنگي در حال بررسي است، گفت: واگذاري ساختمان بنياد به ميراث فرهنگي جزو تعهدات وزارت ارشاد است.

به گفته كارگر، وزارت ارشاد نيز بايد فضاي مناسبي براي بنياد سينمايي فارابي درنظر بگيرد چون تعهد داده كه اين اتفاق هرچه سريع‌تر رخ دهد. مديركل امور موزه‌ها و آثار منقول سازمان ميراث فرهنگي افزود: يك ساختمان اداري مانند بنياد فارابي را در هر مكان و ساختماني از اين شهر مي‌توان مستقر كرد اما يك موزه را نمي‌توان منتقل كرد يا كاربري آن را تغيير داد.

  • انبار آبگينه‌هاي تاريخي به‌دليل نبود فضا

به گزارش مهر، ۱۱ سال پيش بنياد سينمايي فارابي مي‌بايست براساس تعهد خود، بخشي از منزل قوام‌السلطنه را كه سال‌ها قبل به آنها واگذار شده بود به سازمان ميراث فرهنگي تحويل مي‌داد اما از آن زمان تاكنون اين ساختمان همچنان در اختيار بنياد فارابي قرار دارد. اگر واگذاري خانه قوام‌السلطنه به‌طور كامل انجام شده بود، كمبود فضاي موزه آبگينه نيز جبران مي‌شد و بسياري از ظروف و اشياي اين موزه كه در مخزن موزه نگهداري مي‌شدند به نمايش درمي‌آمدند.

سميه محبي، مدير موزه آبگينه، نبود فضاي كافي در اين موزه را تأييد كرده و گفته است كه بخشي از خانه قوام‌السلطنه (موزه آبگينه) در اختيار بنياد فارابي است و تاكنون وزارت ارشاد از استقرار آنها حمايت مي‌كرد.به گفته او، به‌دليل همين اتفاق، تنها برخي اشيا در معرض ديد قرار داشتند و بسياري از اشياي موزه داخل مخزن نگهداري مي‌شدند و گاه برخي از آنها به‌صورت كوتاه‌مدت در معرض ديد علاقه‌مندان قرار مي‌گرفتند.

مدير موزه آبگينه افزود: ساختمان در اختيار بنياد سينمايي فارابي كاربري اداري دارد درحالي‌كه با اندكي تغيير در اين ساختمان مي‌توان از اين ساختمان به‌عنوان بخش ديگري از موزه آبگينه استفاده كرد.

  • خانه قوام؛ ميزبان سفارت مصر تا بنياد فارابي

موزه آبگينه، خانه‌اي تاريخي مربوط به دوره قاجار است كه در ارديبهشت‌ماه ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۱۴ به ثبت ملي رسيده است. اين مجموعه تا سال ۱۳۳۰ خانه و محل كار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن، به‌مدت 7 سال در اختيار سفارت مصر قرار گرفت. احمد قوام ملقب به قوام‌السلطنه، سياستمدار ايراني در سال‌هاي پاياني حكومت قاجار و روزگار پهلوي بود. او 5دوره نخست‌وزير ايران شد. خانه او نيز در خيابان سي‌تير تهران كه اكنون محل موزه آبگينه است مدتي سفارت مصر و مدتي سفارت افغانستان در ايران شد و پس از آن نيز به بانك بازرگاني تحويل شد و اكنون در اختيار بنياد فارابي و موزه آبگينه و سفالينه‌هاي ايران است. موزه آبگينه موزه تخصصي شيشه و سفال در ايران است. ساختمان موزه آبگينه 8 ضلعي است و در باغي به مساحت 7هزار مترمربع قرار دارد. طرح‌هاي در و پنجره‌هاي نفيس اين بنا نيز يادآور معماري عصر سلجوقي است.

قديمي‌ترين شيشه‌ها، لوله‌هاي شيشه‌اي به نام سيلندر شيشه كه از معبد چغازنبيل كشف شده و مربوط به هزاره دوم قبل از ميلاد است، به همراه شيشه‌ها و سفال‌هاي مربوط به دوره‌هاي پيش از تاريخ و دوره اشكاني تا آبگينه‌هاي سلجوقي و صفوي در اين موزه به نمايش درآمده است.

کد خبر 336338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha