ورزش >‌ علی مولوی: شروع که می‌شود، همه‌جا پر از هیجان می‌شود؛ فرقی نمی‌کند جام‌جهانی باشد، جام ملت‌های اروپا یا آسیا. بازی‌های جهانی والیبال باشد یا کشتی آزاد.

دوچرخه شماره ۸۳۳

المپيك هم كه همه‌ي بخش‌هايش هيجان‌انگيز است. اين رقابت‌هايي كه در يك دوره‌ي زماني مشخص برگزار مي‌شود، هيجان را به همه‌ي جهان تزريق مي‌كند؛ درست مثل يك ويتامين.

 

دوچرخه شماره ۸۳۳

 

اين‌روزها همه‌جا صحبت فوتبال است؛ ميهماني و كلاس و محل كار و داخل تاكسي و اتوبوس هم نمي‌شناسد. همه‌ي روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها و مجله‌هايي هم كه حتي به‌طور جدي در حوزه‌ي ورزش فعاليت نمي‌كنند وارد اين هيجان مي‌شوند و مخاطبانشان را از حاشيه و خبرهاي اين رقابت‌ها باخبر مي‌كنند.

 

دوچرخه شماره ۸۳۳

 

  • ويكتور وارد مي‌شود!

اگر نوجوان باشيد احتمالاً يادتان نمي‌آيد، اما سال 1998 ميلادي كه جام‌جهاني در فرانسه برگزار شد، نماد كشور فرانسه در آن بازي‌ها، خروس محبوب فرانسوي‌ها بود. حالا و بعد از 18 سال كه دوباره فرانسه ميزبان يكي از رويدادهاي مهم فوتبال شده، خبري از آن خروس بازيگوش نيست و جايش را به «سوپر ويكتور» داده است.

ويكتور مي‌گويد يك پسر معمولي است؛ مثل همه‌ي بچه‌هاي دنيا. او در شهر كوچكي در فرانسه به‌دنيا آمده و پدرش در جواني فوتباليست خوبي بوده و هميشه با دوستانش بازي مي‌كرده است.

ويكتور به‌خوبي پدرش نيست، اما هميشه براي بهترشدن مهارتش در فوتبال تلاش مي‌كند. او معتقد است مهم‌ترين چيز در فوتبال، لذت‌بردن و بازي جوانمردانه است.

يك‌روز كه ويكتور با دوستانش مشغول بازي بوده، تيمشان در آخرين لحظه‌هاي بازي يك ضربه‌ي آزاد به‌دست مي‌آورد و او با اعتماد به‌نفس كامل پشت توپ مي‌ايستد.

اما ضربه را خراب مي‌كند و توپش از پشت حصارهاي زمين هم رد مي‌شود. وقتي توپ را پيدا مي‌كند، يك صندوق عجيب مي‌بيند كه در آن شنلي قرمزرنگ، يك جفت كفش فوتبال مخصوص و توپ جام‌ملت‌ها بوده است.

او از همان‌روز به يك ابر قهرمان تبديل مي‌شود! او با شنلش مي‌تواند با سرعت زياد پرواز كند و به‌ همه‌جا سفر كند و به‌قول خودش مي‌تواند در يك روز با تمام مردم فرانسه فوتبال بازي كند! با كفش‌هاي فوتبالش بهترين و دقيق‌ترين ضربه‌ها را بزند و هركسي را دريبل كند. توپش هم هرگز خطا نمي‌رود و هميشه گل مي‌شود!

حالا سوپر ويكتور يا ويكتور شگفت‌انگيز، به‌عنوان نماد كشور فرانسه، ميزبان پانزدهمين دوره‌ي جام ملت‌هاي اروپا انتخاب شده و قرار است اين نماد دوست‌داشتني در تمام بازي‌ها به همه‌ي ورزشگاه‌ها سربزند. او قرار است از شعار بازي جوانمردانه حمايت كند و تماشاگران را هيجان‌زده كند.

 

دوچرخه شماره ۸۳۳

  • نگاهي به توپ ويژه‌ي جام ملت‌هاي اروپا

چاشني يك بازي زيبا

شايد وقتي كه دو تيم اروگوئه و آرژانتين در فينال جام‌جهاني 1930 اصرار داشتند از توپ مخصوص خودشان براي بازي استفاده كنند و در نهايت در هرنيمه‌، از توپ يكي از آن‌ها استفاده شد، كسي فكر نمي‌كرد 86 سال بعد، توپ مخصوص جام‌جهاني، جام ملت‌ها يا المپيك تا اين اندازه مهم باشد كه گروه بزرگي از دانشمندان، فيزيكدانان و طراحان، هرسال براي آن ماه‌ها وقت بگذارند.

«بو ژو» يعني «بازي زيبا»؛ نام تازه‌ترين توپ شركت آديداس براي جام ملت‌هاست. اين شركت دهه‌هاست مسئوليت طراحي توپ براي مسابقه‌هاي بزرگ از جمله جام‌جهاني و جام‌ملت‌هاي اروپا را دارد.

اين توپ از نظر ساختاري كاملاً شبيه «برازوكا»، توپ مخصوص جام‌جهاني برزيل است. سطح آن از دانه‌هاي برجسته‌اي تشكيل شده كه از نظر آيروديناميك، عملكرد اين توپ‌ را بهتر مي‌كنند.

پوسته‌ي سخت آن نيز باعث مي‌شود هنگام ضربه‌زدن، بين پا و توپ اصطكاك مناسبي ايجاد شود كه به كنترل توپ توسط بازيكن كمك مي‌كند. اين توپ هم مانند برازوكا از شش تكه از جنس پلي‌يورتان به شكل پروانه‌ي كشتي ساخته شده كه بدون دوخت و به‌ وسيله‌ي حرارت به يكديگر متصل شده‌اند.

رنگ‌هاي استفاده‌شده در توپ از سه رنگ كشور فرانسه گرفته شده و كلمه‌ي «يورو» (EURO) و عدد 2016 به صورت گرافيكي روي آن نقش بسته كه نشانه‌ي جام ملت‌هاي اروپاي 2016 است.

«اووِه زيلر» يكي از اسطوره‌هاي فوتبال مي‌گويد: «راز فوتبال در توپ آن است» و تاريخ نشان داده كه حق با اوست و توپ، چاشني اصلي اين بازي هيجان‌انگيز است.

کد خبر 336459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha