چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
۰ نفر

به مناسبت روز جهانی محیط‌زیست تصمیم گرفتیم هربار یک موضوع زیست‌محیطی را مطرح کنیم. این‌بار به سراغ یکی از شعارهای روز جهانی محیط زیست امسال می‌رویم. شعار این است: «حیوانات به‌نوبت قتل‌عام می‌شوند، اما تصادفی جان می‌دهند.»

دوچرخه شماره ۸۳۴

به همين دليل به موضوع رفتار با حیوانات می‌پردازیم.

این‌روزها صفحه‌هاي مختلف اجتماعی از تصويرهاي اذیت و آزار حیوانات پر شده است. با یک جست‌وجوی ساده انواع و اقسام فیلم، عکس، خبر شکنجه و کشتار حیواناتی که مورد تهاجم قرار می‌گیرند، پیدا می‌شود.

بسیاری از ما طاقت دیدن این صحنه‌ها را نداریم و کسانی هم که این تصويرها را می‌بینند، معمولاً بسیار متأثر می‌شوند، اما واقعیت این است که آزار حیوانات به این شکنجه‌ها و... محدود نمی‌شود. هر روز و هر ساعت در این شهر حیوانات زیادی دانسته و ندانسته مورد تهاجم و آزار قرار می‌گیرند؛ از حیوانات خانگی و پرنده‌های در قفس گرفته تا گربه‌های ولگرد خیابان‌ها...

کلینیک‌های پزشکی، آتلیه‌های عکاسی مخصوص حیوانات، آرایشگاه‌ها و خیاط‌های مخصوص حیوانات خانگی هم نمی‌توانند مانع این آزارها شوند، اكثر کارشناسان محیط‌زیست معتقدند که مردم باید آموزش ببینند و بدانند که نباید با یک حیوان مثل یک عروسک رفتار کرد، با آن بازی کرد و عکس یادگاری گرفت. این کار نوعی خشونت علیه حیوانات است.

بسياری از پرنده‌ها، در قفس‌های کوچک و کثیف بال و پر می‌زنند. گاهی بال‌های پروازشان را قیچی می‌کنند یا پرهایشان را یک به یک می‌کَنند. وضعیت خرگوش‌ها و همسترها  معمولاً بدتر است. آن‌ها در جعبه‌های کوچک نگه‌داری می‌شوند و معمولاً قبل از خرید جای مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

وضعیت حیوانات بیرون از خانه هم زیاد خوب نیست. بسياري ازگنجشک‌ها در تابستان هدف تفنگ‌های ساچمه‌ای و سرگرمی‌های تابستانی قرار می‌گیرند.گربه‌ها که اگر شانس بیاورند، در محیطی قرار می‌گیرند که به آن‌ها غذا مي‌دهند، اما کارشناسان معتقدند معمولاً این نوع تغذیه‌ برای حیوانات ناسالم‌اند؛ مثلاً ته‌مانده‌ی غذاهایی که با انواع ادویه‌ها پخته مي‌شوند، موجب سوءتغذیه یا بیماری‌شان می‌شود و بسیاری موارد دیگر.

اين‌ها را یادآوری کردیم تا در این تابستان گرم  مثلاً اگر گربه‌ای در سایه‌ی کولر خنکي پناه گرفته بود و آدمي به او حمله می‌کرد، بی‌تفاوت نمانید. همین!

کد خبر 337451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha