خبر > همه‌ی ما از صبح تا شب از کیسه‌ها‌ی پلاستیکی استفاده می‌کنیم. کیسه‌هایی که به‌راحتی آن را در سطل زباله می‌اندازیم، بدون این که حواسمان باشد این کیسه‌ها چه عاقبت ترسناکی برای طبیعت، موجودات زنده و آب و خاک ایجاد می‌کنند.

دوچرخه شماره ۸۳۶

از شش سال قبل روز 21 تير از سوي شهرداري تهران به‌ نام «روز بدون نايلكس» نام گرفته است. برنامه‌هاي گوناگوني در ميدان‌هاي ميوه و تره‌بار شهر و... در اين روز برگزار خواهد شد.

سعي مي‌شود در اين روز در فروشگاه‌هاي بزرگ، كيسه‌هاي تجزيه‌‌پذير و كيسه‌هاي پارچه‌اي توزيع شود. كشور ما جزء پرمصرف‌ترين كشورها در استفاده از كيسه‌هاي پلاستيكي است؛ شايد به‌خاطر اين‌كه ما كشوري نفت‌خيز هستيم و قيمت اين كيسه‌ها بسيار ارزان است.

مهندس امير حسن جعفري وراميني، قائم‌مقام و معاون توسعه و پایش ستاد محيط‌زيست و توسعه‌ي پايدار شهرداري تهران درباره‌ي خطرات اين كيسه‌ها به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد:

«چندصدسال طول مي‌كشد تا اين كيسه‌ها ‌تجزيه شوند و سال‌ها در طبيعت  باقي مي‌مانند. اين كيسه‌ها به‌خاطر سبك‌بودن، با باد اين سو و آن سو مي‌روند و آلودگي تصويري هم ايجاد مي‌كنند. به درخت‌ها مي‌چسبند و چهره‌ي طبيعت، جنگل‌ها و دشت‌ها را زشت مي‌كنند.»

او ادامه مي‌دهد: «كساني كه پلاستيك‌ها را براي بازيافت جمع‌آوري مي‌كنند، وقتي مي‌بينند كيسه‌ها از نظر وزن سبك هستند، جمع‌آوري آن‌ها برايشان صرف نمي‌كند و آن‌ها را در طبيعت رها مي‌كنند. اين كيسه‌ها باعث آلودگي خاك هم مي‌شوند. خيلي وقت‌ها توسط پرندگان و آبزيان بلعيده مي‌شوند... به اين كيسه‌هاي پلاستيكي قاتلان خاموش گفته مي‌شود.

اين كيسه‌ها بارها باعث خفگي لاك‌پشت‌ها و پرندگان شده‌اند. حتي اين كيسه‌ها باعث مرگ لاك‌پشت‌ها در خليج‌فارس هم مي‌شود چون شكل اين پلاستيك‌ها در آب شبيه عروس دريايي است. خيلي وقت‌ها سر پرندگان هم در اين كيسه‌ها گير مي‌كند و مي‌ميرند. اين كيسه‌ها خاك را هم آلوده مي‌كنند و بامحصولات غذايي سر سفره‌ي ما باز مي‌گردند.»

 او به فرهنگ استفاده از كيسه‌هاي پلاستيكي در خريد نان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «متأسفانه بسياري از شهروندان، موقع خريد نان از اين كيسه‌ها استفاده مي‌كنندكه حرارت نان باعث فعل و انفعالات شيميايي مي‌شود و نان را آلوده مي‌كند. كيسه‌هاي پارچه‌اي مي‌توانند جايگزين بسيار خوبي براي اين كيسه‌ها ‌باشند.»

او به اطلاع‌رساني در رسانه‌ها اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «چند تيزر تبليغاتي تهيه شده و  قرار است در اين زمينه اطلاع‌رساني كنند. در برنامه‌ي «خندوانه» هم به اين مطلب پرداخته‌ايم و اطلاع‌رساني كرده‌ايم. آموزش و پرورش هم مي‌تواند نقش بسيار كليدي در بالا‌بردن فرهنگ شهروندان درخصوص استفاده از كيسه‌هاي پلاستيكي داشته باشد.»

 مهندس جعفري به كانون‌هاي محيط‌زيست در شهر تهران اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «ده‌ها كانون محيط‌زيست در نقاط مختلف تهران فعاليت مي‌كنند و حوزه‌هاي مختلفي را مثل  آب، زمين، تنوع زيستي، انرژي پاك و... پوشش مي‌دهند و  عضو مي‌پذيرند كه شهروندان علاقه‌مند مي‌توانند عضو اين كانون‌ها شوند.»

 او درباره‌ي همراه‌شدن شهرهاي ديگر با تهران درباره‌ي روز بدون نايلكس مي‌گويد: «روز بدون نايلكس از سوي شهرداري تهران نام گرفته است و فروشگاه‌هاي رفاه، اتكا و شهروند كه در شهرهاي مختلف هم شعبه دارند در اين روز با شهرداري تهران همكاري مي‌كنند.»

کد خبر 338573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha