همشهری‌آنلاین: آلوین تافلر (Alvin Toffler) نویسنده و‌ آینده‌پژوه آمریکایی چهارم اکتبر سال ۱۹۲۸ در شهر نیویورک به دنیا آمد.

پدر و مادرش از خانواده مهاجران یهودی بودند که از لهستان به آمریکا آمدند. در هفت سالگی تحت تاثیر یکی از بستگانش علاقه‌مند به نوشتن شد.

او در سال ۱۹۴۶ برای تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی وارد دانشگاه نیویورک شد و در دوره تحصیل با همسر آینده‌اش، ادلید الیزابت فارل آشنا شد که پس از ازدواج، نام "هایدی تافلر" را برای خود برگزید.

الوین و هایدی تافلر برای پنج سال پس از تحصیل در یک کارخانه کار می‌کردند اما در اواخر دهه ۱۹۵۰، الوین تافلر با فعالیت به عنوان خبرنگار یک نشریه کارگری و چند سال بعد به عنوان روزنامه‌نگار مجله فورچون به کار نویسندگی روی آورد.

او همچنین به عنوان پژوهشگر در چند شرکت عمده فناوری آمریکایی فعالیت داشت. او بعدها انجمنی را به نام خود تاسیس کرد و نیز از ازدواج این دو دختری بر جای مانده است.

تافلر روز ۲۷ ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در منزل مسکونی اش در لس‌آنجلس در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

از او کتاب‌های چندی به جای ماند که عمده آنها به زبان فارسی ترجمه شده‌اند. 

کتاب موج سوم او از سوی دکتر شهیندخت خوارزمی ترجمه و در سال ۱۳۶۳از سوی انتشارات نشر نو به بازار کتاب عرضه شد که با چاپ‌های متعددی همراه بود و برای نویسنده و مترجم کتاب شهرتی ویژه به ارمغان آورد.

دو کتاب «جابجایی در قدرت» و «جنگ و ضد جنگ» از تافلر نیز از سوی شهیندخت خوارزمی برگردان فارسی شد.

کتاب شوک آینده این نویسنده که از جهاتی معروفترین اثر او به شمار می‌رود ابتدا با ترجمه امیر حسین جهانبگلو با عنوان «ضربه آینده» و سپس با ترجمه حشمت‌الله کامرانی با همان عنوان «شوک آینده» و با مقدمه‌ای از سوی شهیندخت خوارزمی منتشر شد.

آخرین کتاب تافلر «ثروت انقلابی» نام داشت که در سال ۲۰۰۶ به همراه همسرش هایدی آن را نوشت منتشر کرد. این اثر از سوی دو نشر هرمس و ماهی همزمان ترجمه و منتشر شد که به رغم حجم بالای کتاب با اقبال مخاطبان روبرو و چندین بار تجدید چاپ شد.
آنچه که نوشته‌های تافلر را متمایز ساخت، نحوه نگارش و سهولت درک نظرات او بود که باعث شد این آثار از مقوله پژوهش و تفکر تخصصی خارج شده و به عنوان آثاری پرفروش در سطح جهانی، در دسترس همگان قرار گیرند. البته سادگی بیان او به معنی ضعف محتوایی نظراتش نبود. ویژگی دیگر آثار تافلر، توجه به جنبه‌های متفاوت زندگی اجتماعی و فردی بود.

در کتاب "شوک آینده" او از تاثیر شتاب زندگی اجتماعی بر شرایط روانی بشر در عصر فناوری پیشرفته خبر می‌دهد و عوارض آن، از حرکت های اعتراضی علیه جنگ گرفته تا افزایش میزان طلاق را شرح می‌دهد.

الوین تافلر در نوشته‌های مختلف خود به پیش‌بینی و حتی پیشگویی آینده پرداخته است که در بعضی موارد به نحوی دقیق به وقوع پیوسته، در بعضی صرفا در گمانه‌زنی صرف باقی مانده و البته در بعضی دیگر، شاید هنوز زمان تحقق آنها فرا نرسیده است.

کد خبر 338678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha