چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه براساس قانون مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید ۴۰ برابر حداقل حقوق قانون کار باشد، گفت: «متأسفانه این قانون از همان ابتدا تحقق پیدا نکرد اما پیگیری‌ها منجر به این شد که در تدوین برنامه ششم، مسئولان کمیته امداد، بهزیستی و دولت، پیشنهاد مشترکی را برای تدوین برنامه‌ای در این‌باره در برنامه ششم توسعه بدهند.»

هدف طرح ۶ میلیون نفر ریشه‌کنی فقر مطلق با حمایت دائم از نیازمندان از کار افتاده است.

آنچه رئيس سازمان بهزيستي گفته، به نوعي تكرار طرح تعدادي از نمايندگان براي حمايت از 6 ميليون نيازمند ازكارافتاده موسوم به «6ميليون نفر» است. براساس اين طرح نيازمندان ازكارافتاده كه امكان توانمند‌سازي‌ ندارند، ميزان ثابتي از حداقل حقوق كارگران را دريافت خواهند كرد.

به‌گفته انوشيروان محسني بند پي، براساس اين پيشنهاد حداقل حقوق براي خانواده‌هاي تك‌نفره 2درصد و به‌ازاي هر يك نفر كه به اين خانواده‌ها اضافه مي‌شود 10درصد به مستمري آنها افزوده مي‌شود. در اين صورت مي‌توان اقدام عملي براي افزايش مستمري اين خانواده‌ها انجام داد. آنچه بندپي در يك برنامه تلويزيوني عنوان كرده بود منوط به مستمري بگيران سازمان بهزيستي است اما آنچه در مجلس در حال پيگيري است، تمام مستمري‌بگيران كميته امداد و سازمان بهزيستي را شامل مي‌شود كه منبع درآمدي جز يارانه‌ها و مستمري ناچيز اين دو نهاد حمايتي ندارند.

  • پيگيري طرح 6 ميليون نفر

آنطور كه بند پي در اين برنامه تلويزيوني توضيح داد اين پيشنهاد اگر چه در مجلس نهم مطرح شد اما به عمر اين مجلس قد نداد و با شروع به‌كار مجلس دهم مجددا در دستور كار نمايندگان مجلس قرار گرفت كه با توجه به آمادگي دولت براي حمايت از اين افراد و نظر مثبت نمايندگان هيچ مشكلي در بررسي مجدد اين طرح وجود ندارد.

محسني بند پي البته در اين برنامه تلويزيوني به‌طور مستقيم به اين طرح اشاره نكرد اما آنچه توضيح داد در حقيقت جزئيات و سابقه‌اي از تلاش براي تصويب طرح 6 ميليون نفر بود. او البته سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا عنوان كرده بود كه اين طرح به‌دليل داشتن بارمالي براي دولت به تصويب نخواهد رسيد و منتفي است.

اين اظهارنظر با انتقاد نمايندگان مجلس در همان زمان همراه شد و نمايندگان امضا‌كننده اين طرح عنوان كردند كه به‌دنبال تسريع در بررسي اين طرح در خانه ملت هستند و اين اظهارات رئيس بهزيستي به‌دليل مطلع نبودن وي از جريان اين طرح در خانه ملت است.پس از آن اما محسني بند پي همراه با سيدپرويز فتاح، رئيس كميته امداد امام خميني از اين طرح حمايت و تصويب آن را موجب بهبود اوضاع معلولان و نيازمندان توصيف كرد.

  • درباره طرح 6 ميليون نفر

طرح حمايت از 6ميليون نيازمند فاقد درآمد كه قابليت توانمند‌سازي‌ نيز ندارند در سال آخر مجلس نهم مطرح شد اما به‌دليل اينكه چندين طرح يك و دو فوريتي براي رسيدگي جلوتر از اين طرح قرار داشتند نوبت رسيدگي به اين طرح در مجلس نهم فراهم نشد و رسيدگي به اين موضوع در دستور كار نمايندگان مجلس دهم قرار گرفت.

کد خبر 340650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha