در آستانه تشکیل جلسات کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، یکی از اقتصاددانان مجلس نسبت به نحوه تدوین برنامه ششم از سوی دولت انتقاد کرد و آن را قابل بررسی در کمیسیون تلفیق ندانست.

احمد توكلي معتقد است كه مختصات يك برنامه توسعه‌اي در لايحه برنامه ششم رعايت نشده است. در اين شرايط ابوترابي‌فرد نايب‌رئيس مجلس اعلام كرد كه دولت لايحه خود را ارائه داده است و مجلس اختيار دارد آن را براساس آنچه صلاح مي‌داند اصلاح كند.
در تيرماه سال‌جاري، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور از تدوين برنامه ششم با مدل جديد خبر داده بود.

محمدباقر نوبخت اعلام كرده بود كه در محتواي برنامه ششم قرار است به‌صورت متفاوت از گذشته عمل كنيم. آن زمان ابعاد اين اظهارات چندان فاش نشد تا اينكه روزگذشته عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در تذكري، روش تدوين برنامه را مورد انتقاد قرار داد. نماينده مردم تهران لايحه برنامه ششم توسعه كه از سوي دولت به مجلس ارائه شده است را در چارچوب تعريف‌هاي قانوني برنامه‌هاي توسعه ندانست و آن را بدعتي جديد خواند.

در جلسه علني روز دوشنبه مجلس شوراي اسلامي احمد توكلي نماينده تهران در تذكر آيين‌نامه‌اي گفت: كميسيون تلفيق برنامه طبق زمانبندي مشخص تشكيل جلسه خواهد داد، اين در حالي است كه دولت عملا لايحه برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه نداده است. توكلي با تشريح تعريف قانون از برنامه‌هاي توسعه گفت: برنامه توسعه، برنامه عمران پنجساله كشور است كه تنظيم و به تصويب مجلس مي‌رسد و اهداف و سياست‌هاي اقتصادي و اجتماعي كشور در مدت زمان مشخص تعيين مي‌شود.

نماينده مردم تهران در مجلس گفت: طبق تعريف قانوني، در برنامه‌هاي توسعه بايد كليه منابع مالي دولت به‌ويژه منابعي كه از طريق شركت‌هاي دولتي و بخش خصوصي صرف عمليات عمراني مي‌شود و اعتبارات عمراني و جاري دولت جهت وصول و اهداف مشخص، تعيين شود. وي تصريح كرد: برنامه توسعه زماني محقق مي‌شود كه در شرايط مختلف، اهداف و اقدامات قابل دستيابي يك جامعه را بررسي كند.

نماينده مردم تهران با تأكيد بر اينكه طبق تعريف ارائه شده، دولت لايحه برنامه توسعه به مجلس ارائه نداده است، گفت: دولت تنها لايحه احكام به‌صورت مقدمه‌اي بر برنامه را ارائه داده است.وي با بيان اينكه اين احكام داراي زمان مشخص نيست، اظهار داشت: در برنامه ارائه شده از سوي دولت، اعتبارات مشخص نيست و به‌عبارت ديگر در اين لايحه هيچ‌چيز مشخص نيست. توكلي اين اقدام دولت را بدعت خواند و گفت: مجلس نبايد اين بدعت را بپذيرد، دولت مي‌توانست با نمايندگان مجلس مذاكره كرده و موضوع را تشريح كند.

وي با بيان اينكه اين لايحه تكليف قانوني مشخصي را ندارد، تصريح كرد: در اين شرايط چگونه كميسيون تلفيق تشكيل جلسه دهد. بنده تقاضا دارم كه كميسيون تلفيق برنامه ششم تشكيل جلسه ندهد و اگر دولت نيازمند بررسي فوري اين لايحه است، درخواست فوريت كند. در ادامه جلسه علني، محمدحسن ابوترابي‌فرد نايب‌رئيس مجلس كه در غياب لاريجاني رياست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به تذكر توكلي گفت: لايحه برنامه در چارچوب مورد اشاره شما به تصويب مجلس خواهد رسيد.

وي تصريح كرد: مجلس و نمايندگان با استفاده از اختيارات قانوني مي‌توانند لايحه را تغيير داده و حتي عنوان آن را اصلاح كنند. وي گفت: اقدام دولت اشكالي ندارد و مجلس نيز مي‌تواند از اختيارات قانوني خود استفاده كند.به‌گزارش همشهري، پيش از اين محمدباقر نوبخت اعلام كرده بود كه برنامه‌اي عملياتي تدوين خواهد شد كه براساس ميزان تحقق برنامه‌هاي قبلي و نيازهاي كشور باشد.

کد خبر 322881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha