علی ابراهیمی : با گذشت بیش از ۳‌ ماه از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، به‌نظر می‌رسد این قانون عملا در مرحله اجرا به بن‌بست خورده و شرکت‌های خودروساز شگردهای تازه‌ای برای پرداخت‌نکردن خسارت خواب و ارائه خودرو جایگزین به مشتریان در پیش گرفته‌اند.

خودرو

بنابر آيين‌نامه اجرايي جديد قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو قرار بود كاستي‌هاي تأمين حقوق مشتريان در مراحل فروش و خدمات پس از فروش مرتفع شود و تكاليف جديدي مانند پرداخت خسارت خواب خودرو (ماده 18)، ارائه خودروي جايگزين درصورت مراجعه چندباره يك خودرو به تعميرگاه براي رفع يك عيب (ماده17)، شمول خدمات پس از فروش خودرو به دوره تأمين قطعات(وارانتي) (ماده 15) و... پيش‌بيني شد اما بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد كه عرضه‌كنندگان خودرو شگردهاي تازه‌اي براي فرار از اين وظايف و مسئوليت‌ها در پيش گرفته‌اند.

از سوي ديگر تازه‌ترين گزارش رسمي وزارت صنعت از كم‌وكيف خدمات پس از فروش خودرو در سال94 نيز از كاهش 12درصدي كيفيت خدمات پس از فروش خودرو و منطبق نبودن كامل خدمات پس از فرش هيچ‌يك از عرضه‌كنندگان خودرو با الزامات قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودروحكايت دارد.

  • راه‌هاي گريز از تكاليف قانوني

بررسي ميداني در نمايندگي‌هاي مجاز و گلايه‌هاي مشتريان خودرو بيانگر وضعيت نابسامان ارائه خدمات پس از فروش خودرو و بلاتكليف ماندن آيين‌نامه اجرايي ابلاغ شده است. درحالي‌كه مشتريان خودروهاي وارداتي رضايت بيشتري نسبت به خدمات پس از فروش اين خودروها دارند، عرضه‌كنندگان خودروهاي چيني در پايين‌ترين سطح قرار دارند. اين نمايندگي‌ها از پذيرش خودروهاي معيوب به‌دليل نداشتن قطعه خودداري كرده تا ملزم به پرداخت خسارت خواب خودرو نشوند. آنها از مشتري مي‌خواهند تا با پيگيري‌هاي چندين باره در مورد بود و نبود قطعات، عملا زيان در انتظار تأمين قطعه ماندن را به جاي آنها پرداخت كنند. بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد كه در مورد دوره تأمين قطعات يعني وارانتي نيز كمتر خودروسازي خود را ملزم به تعهدات در دوره 10ساله وارانتي مي‌داند.

  • پاك‌كردن صورت مسئله

عباس بازيار كه با گذشت 8روز از خريد خودروي ام‌وي‌ام 550 از نمايندگي مركزي اين خودروساز چيني درخيابان ستاري، دچار مشكل شده است به خبرنگار ما اعلام كرد: بعد از تحويل خودرو صداي ناهنجار آن را به مسئولان نمايندگي گوشزد كردم كه آنها گفتند ايراد چنداني نيست. با مراجعه‌هاي بعدي اعلام كردند كاتاليزور اوليه موتور به اگزوز اين خودرو خراب بوده و بايد تعويض شود اما اين قطعه موجود نيست. در ادامه اعلام كردند كه شما خودرو را ببريد تا در تعميرگاه نماند و منتظر تماس باشيد اما خبري از اين تماس نشد. به گفته وي با گذشت چند روز و حدود 20بار پيگيري بي‌نتيجه تلفني، در مراجعه مكرر به تعميرگاه اعلام كردند كه قطعه مذكور را ندارند و براي رفع مشكل بايد كاتاليزور خودرو را خارج كنند و بدون اين قطعه از خودرو استفاده كنم.

  • در انتظار قطعه

م.ر مالك خودرو جديد شركت رنو (ساندرو) است كه پس از تصادف ناچار به مراجعه به تعميرگاه براي صافكاري و نقاشي و تأمين قطعات يدكي مانند سپر جلو خودرو در تاريخ 10مرداد‌ماه شده است. او به تعميرگاه شماره 3سايپا يدك مراجعه كرده است. درحالي‌كه برآورد تحويل خودرو طبق اعلام نمايندگي 24مرداد بوده، با گذشت 10روز از اين وعده هنوز خودرو تحويل داده نشده تا 25روز از خواب خودرو گذشته باشد. او مي‌گويد: تلفن‌هاي اين تعميرگاه را به هيچ وجه پاسخ نمي‌دهند. بعد از پيگيري‌هاي حضوري مشخص شد كه قطعه‌اي جزئي به نام پايه نگهدارنده سپر، موجود نيست و خودرو بايد در انتظار تأمين قطعه بماند اما از خسارت خواب خودرو خبري نيست.

  • فرار از گارانتي

يكي از خريداران خودروي سواري ام‌وي‌ام 110به موضوعي در خدمات پس از فروش خودروي خود برخورده است كه آن را اينگونه روايت مي‌كند: چند روز پس از تحويل خودرو، چراغ ايربگ در آمپر روشن شد. گفتند كه بايد اين عيب را در تعميرگاه مركزي رفع كنند. در سرويس دوره‌اي اين مسئله به ظاهر برطرف شد اما تنها چند روز بعد بار ديگر چراغ ايربگ روشن شد تا ايربگ غيرفعال شود. اين رويه 4بار ديگر تكرار شد. با هر بار مراجعه به نمايندگي چراغ ايربگ خاموش مي‌شود اما در فاصله يك تا چند روز بعد بار ديگر اين عيب به‌خودرو برمي‌گردد. دارنده اين خودرو مي‌گويد: در اين رفت‌وآمدها متوجه شدم كه هر بار با دستگاه دياگ خطاي آن را پاك مي‌كنند و قطعه معيوب را تعويض نمي‌كنند. به‌نظر مي‌رسد اين كار را آنقدر ادامه مي‌دهند تا مدت گارانتي خودرو به اتمام برسد.

کد خبر 344433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha