یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: زمان آن گذشته که بخواهید چیزهای باارزش‌تان مثل پول و طلا را در تشک یا متکا پنهان کنید.

گاوصندوق

حالا ديگر خيلي وقت است كه داستان‌هاي مختلف، جاساز كردن اجناس در پشت يك تابلو يا زير يكي از سراميك‌هاي كف خانه را هم لو داده‌اند. گاوصندوق چطور؟ آيا دست هيچ دزدي به چيزهاي باارزش داخل آن نمي‌رسد؟ گاوصندوق خوب است اما خانه‌هاي كوچك امروزي جايي براي يك مكعب بزرگ ندارد. اگر واقعا دغدغه آن را داريد كه طلا يا ساير چيزهاي ارزشمند خود را در جايي امن نگه داريد ما به شما صندوق‌هاي امانات بانك را پيشنهاد مي‌كنيم. اين صندوق‌ها به سيستم‌هاي امنيتي و حفاظتي قدرتمندي مجهز هستند و شما مي‌توانيد با خيال آسوده اشياي مهم خود را به آنها بسپاريد. در حال حاضر اكثر بانك‌هاي موجود در كشور چنين خدماتي را به مشتريان ارائه مي‌دهند. اما عجيب اين است كه به گفته مديران و كارمندهاي بانك‌ها، در شهر بزرگي مثل تهران از هر ۲۰۰‌مراجعه‌كننده در روز ممكن است تنها ۲ نفر دنبال اجاره صندوق امانات باشند. علتش شايد ناآگاهي افراد در مورد اين موضوع باشد يا اين تصور كه اين صندوق‌ها تنها مخصوص كساني است كه دارايي‌هاي زيادي دارند و براي نگهداري از آنها ماهانه هزينه كلاني مي‌پردازند، اما حقيقتا چنين نيست. در ادامه شما را از هزينه‌هاي اجاره اين صندوق‌ها و راه و چاه دريافت آنها باخبر مي‌كنيم.

  • مأمني براي همه

بسياري از ما زماني كه در مسافرت هستيم يا از منزل خارج مي‌شويم نگران اسناد و مدارك مهم يا اشياي باارزش داخل خانه مي‌شويم. صندوق‌هاي امانات بانك‌ها تنها براي سكه‌، پول يا طلا نيستند، شما مي‌توانيد با اجاره يكي از آنها حتي دست‌نوشته‌اي را كه براي‌تان ارزشمند است و نمي‌خواهيد كسي به آن دسترسي داشته‌باشد با خيال راحت به بانك بسپريد. بايد بدانيد علاوه بر طلا و جواهرات حتي اشيايي مثل كتاب‌هاي خطي قديمي يا هر چيز ديگري را كه ممكن است براي شما ارزش معنوي داشته‌ باشد مي‌توانيد در اين صندوق‌ها نگهداري كنيد. معمولا اين صندوق‌ها در اندازه‌هاي كوچك، متوسط، بزرگ و خيلي بزرگ موجودند و شما با مراجعه به بانك مي‌توانيد با توجه به اشياي موردنظرتان ابعاد مناسب را انتخاب ‌كنيد. درنظر داشته‌ باشيد كه نگهداري مواردي مثل چيزهاي فاسد‌شدني كه به صندوق‌ها آسيب مي‌زنند يا اشيايي كه منع قانوني دارند مثل مواد‌مخدر و محترقه و... خلاف مقررات است و پذيرفته نمي‌شود. بانك پس از درخواست شما مبني بر دريافت صندوق امانات اجناس مورد نظر شما را بررسي كرده و درصورتي كه مانعي از لحاظ قانوني نداشته باشد آنها را در صندوق امانات قرار مي‌دهد. اين صندوق‌ها در برابر آتش‌سوزي و بلاياي طبيعي مثل سيل، زلزله و... كاملا مقاوم هستند و درصورت بروز اين حوادث هم هيچ جاي نگراني نيست.

  • شرايط اجاره صندوق

اگر خواهان اجاره يك صندوق امانات هستيد حتما بايد سن شما بيش از ۱۸سال باشد. علاوه بر آن‌ برخي از بانك‌ها داشتن حساب فعال را جزء شروط خود مي‌دانند پس درصورت نداشتن آن بايد يك حساب باز كنيد و بعد براي دريافت صندوق اقدام كنيد. اگر صندوق را براي خودتان به‌عنوان شخص حقيقي و نه يك شركت مي‌خواهيد بايد مداركي چون ۳ قطعه عكس ۴×۳، اصل شناسنامه و كپي از همه صفحات و اصل و كپي كارت ملي را موقع درخواست براي اجاره به همراه داشته باشيد. اگر به هر دليلي از انجام كارهاي شخصي و قانوني ناتوان هستيد و كسي به‌عنوان وكيل اين وظايف را به‌عهده گرفته او هم هنگام دريافت صندوق براي شما بايد علاوه بر مدارك شناسايي ذكر شده وكالت‌نامه رسمي را با خود داشته باشد. اگر براي يك شركت (شخص حقوقي) تقاضاي دريافت صندوق امانات مي‌كنيد بايد يك كپي از اساسنامه شركت و يك نسخه از روزنامه‌اي كه آگهي ثبت شركت يا مؤسسه شما در آن چاپ شده‌باشد را هم به بانك ارائه دهيد. با تحويل اين مدارك و تكميل برگه درخواست اجاره صندوق و پرداخت مبلغ مشخص آن، كليدهاي صندوق در اختيار شما قرار خواهد گرفت و پس از آن در ساعات كاري بانك مي‌توانيد به صندوق خود سركشي كنيد.

  • تعرفه‌هاي اجاره صندوق

قراردادي كه براي اجاره اين صندوق‌ها منعقد مي‌شود معمولا يكساله است و اگر مدت مورد نظر شما كمتر از اين باشد، هزينه‌اي كه از شما دريافت مي‌شود همان مبلغي است كه براي اجاره يكساله درنظر گرفته شده. بانك‌ها هزينه‌اي را به‌عنوان وديعه و مبلغي را هم ماهانه از شما دريافت مي‌كنند. توجه كنيد كه هزينه اين صندوق‌ها براساس حجم و ابعاد آنها كه در قرارداد ذكر شده محاسبه مي‌شود. در برخي از بانك‌ها ميزان اجاره براساس هر سانتي‌مترمكعب حجم ۲۸ ريال است كه كمترين آن برابر ۱۶ هزار تومان در هر‌ماه خواهد بود. مبلغي كه اين بانك‌ها به‌عنوان هزينه وديعه درنظر گرفته‌اند ۸ برابر مبلغ اجاره و برابر ۱۲۸‌هزار تومان است. اين مبلغ براي خانواده شهدا و جانبازان و همچنين كاركنان همان بانك نصف مي‌شود. لازم به ذكر است كه اين هزينه در بانك‌هاي خصوصي كمي متفاوت است؛ مثلا براي وديعه يك صندوق كوچك ۳۶۵ هزار تومان و ماهانه ۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان بايد بپردازيد. خدمات ويژه‌اي كه اين بانك‌ها در اختيار مشتريان مي‌گذارند مي‌تواند علت هزينه بالاتر اين صندوق‌ها باشد؛ مثلا اگر شما اوراق گواهي سپرده سرمايه‌گذاري خود را براي نگهداري به صندوق امانات اين بانك‌ها بسپاريد و آن اوراق توسط همان بانك صادر شده يا عامليت فروش آنها از طريق بانك مذكور باشد، اين بانك‌ها علاوه بر نگهداري، خدماتي چون واريز سود آن را در اختيار شما مي‌گذارد. توجه كنيد كه اگر مبلغ اجاره بهاي درنظر گرفته‌شده در هر‌ماه را نپردازيد اين هزينه از پولي كه به‌عنوان وديعه نزد بانك گذاشته‌ايد كسر مي‌شود.

  • نكات استفاده از صندوق

شما در ساعات اداري هر زمان كه بخواهيد مي‌توانيد به صندوق امانات خود سربزنيد. توجه كنيد كه اين صندوق‌ها كاملا شخصي و غيرقابل انتقال به ديگران هستند، البته مي‌توانيد صندوق مشترك با همسر و فرزند خود داشته‌ باشيد كه در اين صورت آنها حتما بايد به بانك معرفي شوند و مدارك لازم را در اختيار سيستم بانك بگذاريد. علاوه بر آن شما مي‌توانيد به شخص ديگري براي دسترسي به اين صندوق وكالت دهيد. درنظر داشته باشيد كه اين شخص براي استفاده از صندوق حتما بايد اصل وكالت‌نامه و يك كپي از آن را به بانك ارائه دهد. نكته ديگري كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه درصورتي كه نشاني شما تغيير كرد حتما بايد بانك را در جريان بگذاريد، وگرنه آخرين نشاني اعلام شده توسط شما براي بانك معتبر خواهد بود و ممكن است در مواردي باعث ايجاد مشكل شود. لازم است بدانيد كه اگر شيئي كه در بانك به امانت گذاشته‌ايد به هر علتي به صندوق امانات خدشه‌اي وارد كند شما موظف هستيد خسارت آن را بپردازيد، پس پيش از استفاده، حتما به اين موضوع دقت كنيد تا هر چيزي را در اين صندوق‌ها نگذاريد.

  • نكته‌هاي ايمني را رعايت كنيد

وقتي كه يك صندوق اجاره كنيد 2 كليد براي قفل آن به شما تحويل داده مي‌شود. اگر يكي از اين كليد‌ها را گم كرديد فورا بايد بانك را در جريان بگذاريد. اگر شما هر دو كليد را گم كنيد علاوه بر هزينه‌اي كه بايد براي كليد‌هاي جديد بپردازيد مبلغي را براي تعويض قفل صندوق از شما دريافت مي‌كنند. برخي از بانك‌ها براي بالابردن سطح ايمني، از قفل‌هاي الكترونيك بهره مي‌برند كه با شناسايي اثر انگشت باز مي‌شود. صندوق‌هاي امانت بانك‌ها معمولا در سالن‌هايي مخصوص با سيستم‌هاي امنيتي خاص قرار دارد. با مراجعه شما، در اين سالن‌ها باز شده و تا خاتمه كارتان بسته خواهد ماند. توجه كنيد كه با همه اينها رعايت ايمني و امنيت از جانب شما هم لازم است.

کد خبر 344580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha