عباس ثابتی‌راد: بعد از گذشت تقریبا یک‌ماه از طرح لایحه «درآمدهای پایدار شهرداری‌ها» در کمیسیون اصلی کلانشهرها، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران خبر از قطعی شدن پیش‌نویس لایحه مدیریت شهری در کمیسیون کلانشهرهای دولت خبر می‌دهد.

اوايل شهريور‌ماه مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور از به سرانجام رسيدن يكي از لوايح سه گانه دولت براي واگذاري اختيارات بيشتر به شهرداري‌ها و ايجاد مديريت يكپارچه شهري خبر داده و گفته بود كه لايحه درآمد پايدار شهرداري‌ها به‌زودي در كميسيون اصلي كلانشهر تهران و ساير كلانشهرهاي دولت به رياست وزير محترم كشور و با حضور تني چند از وزرا و معاونان رئيس‌جمهور بررسي مي‌شود.

علي‌اكبر اسدي شناسايي و تأمين منابع درآمدي پايدار براي شهرداري‌ها و مديريت مالي و هزينه كرد شهرداري‌ها را ازجمله اهداف تدوين اين لايحه ذكر كرده بود كه از سوي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور و با همكاري شهرداري‌ها و شوراهاي كلانشهرها و ساير شهرداري‌ها، شوراي‌عالي استان‌ها، دبيرخانه شهرداري‌هاي كلانشهرها و ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط تهيه و تقديم دولت شده است.

  • 2لايحه در دست بررسي

دولت در سال‌جاري سه لايحه مهم براي ساماندهي امور شهرهاي كشور در دست دارد. لوايح «مديريت شهري»، «درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها» و «انتخاب مستقيم شهردار و شوراي شهر». با طرح لايحه درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها در كميسيون اصلي دولت يكي از 3 لايحه مهم دولت براي ساماندهي امور شهرها به آخرين مراحلش رسيده‌است.

اما روز گذشته نيز معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران خبري تازه داد. ناصر اماني از قطعي شدن پيش‌نويس لايحه «مديريت شهري» در دولت، كميسيون تهران و كلانشهرهاي دولت خبر داد. او درباره اين پيش‌نويس گفت كه در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته كميسيون تهران و كلانشهرهاي كشور كه در دولت و با حضور وزراي عضو كميسيون، شهردار تهران و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران تشكيل شد پيش‌نويس لايحه مذكور در قالب يك كتابچه به اعضا تحويل شد. وي افزود: در اين جلسه چارچوب و سياست‌هاي كلي كه بايد لايحه مديريت شهري براساس آنها تدوين شود نيز مطرح و مقرر شد اعضاي كميسيون، نظرات خود را درخصوص آن به دبيرخانه كميسيون ارسال كنند تا بعد در كميته فرعي كميسيون تهران و كلانشهرها مورد بررسي و تصويب قرار گيرد. معاون شهردار تهران از تغييرات اساسي در پيش نويس لايحه مديريت شهري خبر داد و گفت: اين پيش‌نويس در 10فصل جداگانه تدوين شده است كه شامل كليات، پشتيباني و نظارت، شهرسازي، عمران و زيرساخت، اراضي- املاك و تفكيك زمين، اجتماعي- فرهنگي و هنري، حمل‌ونقل و ترافيك، محيط‌زيست، خدمات شهري و مالي و اقتصادي است. معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران گفت كه اين پيش نويس به‌زودي در اختيار معاونان تخصصي شهرداري تهران جهت بررسي و اعلام نظر قرار خواهد گرفت.

  • نهادي اجتماعي و نه صرفا خدماتي

با طرح دو لايحه مديريت شهري و درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها در كميسيون اصلي تهران و كلانشهرهاي دولت، وعده ارديبهشت‌ماه رئيس‌جمهور عملي خواهد شد. حسن روحاني در ارديبهشت‌ماه خبر از ارائه اين 2لايحه تا پايان سال داده بود. اگرچه تدوين اين 2لايحه در دولت تقريبا يك سال طول كشيد، اما با تصويب آن در كميسيون اصلي دولت و ارائه آن به مجلس، مي‌توان اميدوار بود كه راه براي تصويب 2لايحه‌اي كه بتواند نيم قرن سردرگمي نهاد مديريت شهري را پايان دهد، هموار شود.

موضوعي كه محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز بارها به آن اشاره كرده و خواستار تدوين قوانين جديد شده بود. شهردار تهران بارها از مشكلات اداره شهرهاي كشور سخن گفته و اعلام كرده بود كه شهرداري‌هاي كشور هم‌اكنون با قوانيني كه در سال 1334به تصويب رسيده‌است، اداره مي‌شوند. اگرچه در نبود اين قوانين وي همواره نهاد مديريت شهري را نهادي اجتماعي دانسته و به فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي اولويت داده بود.

  • پايان سردرگمي

با تصويب 2لايحه مديريت شهري و درآمدهاي پايدار شهري، شهرداري‌ها به‌عنوان اصلي‌ترين متولي زندگي شهري در شهرهاي كشور فعاليت نويني را آغاز خواهند كرد. تصويب اين 2لايحه به‌معناي آن است كه بيش از 23وظيفه‌اي كه هم‌اكنون توسط نهادهاي مختلف ارائه مي‌شود، در اختيار شهرداري‌ها قرار بگيرد و اين نهاد بتواند با مديريت يكپارچه، تمامي امور زندگي شهري را ساماندهي كند. در واقع شهرداري‌ها ديگر نهادي نيستند كه صرفا فعاليت‌هاي خدماتي را به شهروندانشان ارائه كنند بلكه خدماتي مانند آموزش، سلامت و بهداشت، فعاليت‌هاي فرهنگي و فعاليت‌هاي زير ساختي مانند آب، برق و گاز را مديريت خواهند كرد و از سردرگمي شهروندان براي زندگي در شهرها جلوگيري خواهد شد. با تصويب اين 2لايحه مي‌توان گفت كه گام مهم تحقق مديريت يكپارچه شهري در كشور برداشته مي‌شود و شاهد آغاز شكل‌گيري حكومت‌هاي محلي در كشور خواهيم بود.

کد خبر 348171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha