آیدا ابوترابی: جوایز نوبل، اختراعات جدید، مأموریت‌های فضایی، نمایشگاه‌های مختلف نوآوری و... ماهی که گذشت پر از اتفاق‌ها و خبرهای علمی بود که دراین‌جا نگاهی به برخی از آن‌ها می‌اندازیم.

دوچرخه شماره ۸۵۰

دوچرخه شماره ۸۵۰

امسال سه دانشمند به طور مشترک جایزه‌ی نوبل شیمی را دریافت کردند. «ژان‌پی‌ير سوواژ»، «سر جي. فریزر استودارت» و«برنارد ال. فرینگا» به‌خاطر تحقیقاتی که روی طراحی و ساخت ماشین‌های مولکولی انجام دادند، برندگان نوبل سال 2016 میلادی شدند.

اما این ماشین‌ها چه هستند؟ ساختاری مولکولی در مقیاس نانومتری‌اند که می‌توانند انرژی شیمیایی را به نیروی مکانیکی تبدیل کنند. کاربردشان چیست؟ یک مثال ساده از کاربرد ماشین‌های مولکولی که هزاربار از یک تار مو نازکترند، انتقال دارو در بدن است که به‌طور مستقیم می‌تواند دارو را به سلول بیمار برساند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۰

دانشمندان تایوانی توانستند از جریان آب اقیانوس، برق تولید کنند. آن‌ها با راه‌اندازی یک ژنراتور برق در آب‌های استان پینگتانگ از هر 127 سانتی‌متر جریان آب اقیانوس بر ثانیه، بیش از ۲۶ وات برق تولید کردند.

به گفته‌ی دانشمندان چرخیدن زمین به دور محور خود باعث می‌شود تا آب اقیانوس جریان داشته باشد. سرعت و جهت این جریان‌ها ثابت است، به همین دلیل منبعی پایدار برای تولید انرژی‌اند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۰

    باورش کمی مشکل است؛ اما «سرن» با همکاری آژانس فضایی اروپا قرار است سازه‌ی هنری «آنیلور بنون» را به ماه بفرستند. اثری که به گفته‌ی هنرمندش به همه‌ی مردم دنیا تعلق دارد.

نکته‌ی جالب درباره‌ی این پروژه این است که از زمین این اثر قابل دیدن خواهد بود! هدف از این اقدام، مطالعه‌ی ماندگاری اثر در کره‌ی ماه و مخابره‌ی پیام صلح و دوستی اعلام شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۵۰

   «رُزتا» روی دنباله‌دار «پی67» (P67) فرود آمد و یکی از مأموریت‌های فضایی با موفقیت پایان یافت. دنباله‌داری که 700 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و به دلیل این فاصله، اولین نشانه‌های صورت گرفتن مأموریت با 40 دقیقه تأخیر به زمین رسید.

فضاپیما رزتا دو سال به دور این دنباله‌دار می‌چرخید و در نهایت روی دنباله‌دار کوبانده شد و به سفر طول و درازش که 12سال پیش شروع شد برای همیشه پایان داد.

 

دوچرخه شماره ۸۵۰

با پرینترهای سه‌بعدی خیلی کارها می‌شود کرد که یکی از آن‌ها ساختن گچ شکسته‌بندی است. گچی مشبک و بامزه! یکي از مشکلات رایج گچ‌های معمولی سنگینی آن‌ها و نبود منفذهايي برای ورود هواست.

این گچ جدید که به کمک پرینترهای سه‌بعدی ساخته شده، مشبک است و بسیار سبک و در کم‌تر از یک ساعت می‌توان آن را برای بیمار آسیب‌دیده ساخت.

 

دوچرخه شماره ۸۵۰

در «پكن»، یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا سازه‌ای هنری ساخته شده که هوا را هم تصفیه می‌کند! معمار هلندی این اثر درباره‌ی آن می‌گوید: «هوا از نوک برج که فلزی است و هفت متر ارتفاع دارد وارد و ذرات آلوده‌ی آن جدا می‌شود.

این ذرات، فشرده و بعد شکل داده می‌شوند و به‌صورت یک حلقه درمی‌آیند و زوج‌ها به نشانه‌ی عشق آن را می‌خرند و به هم هدیه می‌دهند. یعنی هر زوج با خرید یک حلقه، هزار مترمکعب هوای سالم به شهر هدیه می‌دهد!»

 

دوچرخه شماره ۸۵۰

خبر جالب و خوب برای آن‌هایی که خمیازه‌های کشدار می‌کشند! محققان با بررسی گروهی از پستانداران متوجه شدند که خمیازه‌کشيدن با میزان هوش نسبت دارد.

یعنی هر‌قدر جاندار، مغز بزرگ‌تری دارد و باهوش‌تراست، خمیازه‌های طولانی‌تری می‌کشد و برعکس، جانداران با مغز کوچک‌تر، خمیازه‌هایشان کوتاه‌ترست. انسان با چیزی حدود پنج يا شش ثانیه، طولانی‌ترین خمیازه را میان موجودات کره‌ی زمین دارد.

کد خبر 349993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha