علی اصغر توکلی: ایران از کشورهای پر مراسم جهان است. اما متأسفانه هنوز امکان معرفی مراسم و آیین‌های ایرانی در جهان فراهم نشده است.

آیین ایرانی

در نخستين گام لازم است تا در بازارهاي جهاني زمان مراسم‌هاي ايراني تعريف شوند و در تبليغات وسيع، اين مراسم به گردشگران خارجي معرفي شوند تا جاذبه آيين‌هاي ايراني گردشگران خارجي را به كشور گسيل كند. براي معرفي آيين‌هاي ايراني به گردشگران خارجي نيز بايد از 9‌ماه پيش‌تر از برپايي جشن‌ها، آيين‌ها و مناسك مذهبي ايراني به گردشگران خارجي اطلاع‌رساني شود تا آنها بتوانند براي بازديد از مناسك ايراني برنامه‌ريزي كنند. اكنون نياز به برنامه‌ريزي سالانه و مشخص‌كردن تاريخ، محل و همچنين نمايش بخش‌هايي از مراسم‌هاي اعتقادي و مذهبي و جشن‌ها و آيين‌هاي ايراني به گردشگران خارجي بيش از گذشته احساس مي‌شود تا اطلاعات مرتبط با مناسك ايراني در اختيار گردشگران خارجي قرار گيرد. براي اين كار نيز نياز به برنامه دقيق و مدون است.

گردشگران داخلي علاقه‌مند به بازديد از آيين‌هاي ايراني از يك‌ماه پيش از برگزاري مراسم‌هاي مختلف در نقاط مختلف كشور عزم سفر به شهرهاي ديگر مي‌كنند و مسيرهاي كوتاه داخلي و برنامه‌ريزي‌هاي فوري براي سفر كه در فرهنگ ايراني وجود دارد موجب شده است اين آيين‌ها و مناسك ايراني از نگاه گردشگران داخلي جذابيت بسيار داشته باشند. اما گردشگر خارجي براي بازديد از آيين‌ها و مناسك مذهبي و جشن‌هاي ايراني نيازمند برنامه‌ريزي دقيق هستند و بازديد از اين جاذبه‌هاي گردشگري ايران تنها نيازمند اطلاع‌رساني گسترده به گردشگران خارجي و زمان دادن به گردشگران خارجي براي سفر به ايران براي بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري مرتبط با آيين‌هاي ايراني در فصول مختلف است. گردشگر خارجي نيازمند زمان و اطلاعات دقيق از 9‌ماه تا يك‌سال پيش از برنامه‌ريزي براي سفر به ايران با هدف بازديد از جاذبه‌هاي ناملموس گردشگري ايران است.

بسياري از گردشگران خارجي كه قصد سفر به ايران را دارند هيچ‌چيز از مراسم ايراني‌ها در‌ماه محرم نمي‌دانند كه درصورت داشتن برنامه جامع و مدون براي آشنايي گردشگران خارجي با آيين‌هاي محرم مي‌توان آنها را با مفهوم و چرايي عزاداري براي اباعبدالله(ع) آشنا كرد. جداي از ناآشنايي گردشگران خارجي با مناسك مرتبط با عزاداري‌هاي‌ماه محرم، آنها حتي با جشن‌هاي ايراني كه در طول سال برپا مي‌شود نيز آشنايي ندارند. به‌عنوان مثال در ايران، جشن‌هاي گلابگيري كاشان، جشن چيدن انگور و جشنواره‌هاي متعدد گل كه اين اواخر در شهر محلات برپا مي‌شود نيز وجود دارد كه تدوين برنامه،‌ برگزاركنندگان جشن‌هاي ايراني در شهرهاي مختلف كشور را به تداوم برپايي جشن‌ها و آيين‌هاي ايراني تشويق مي‌كند و موجب رونق اقتصادي در شهرهاي كشور مي‌شود.

کد خبر 350106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha