علی مولوی: از همان دوران کودکی و نوجوانی، پسر درون‌گرایی بود که به تماشای فیلم‌های علمی‌تخیلی علاقه داشت. از همان سال‌ها هم انیمیشن می‌ساخت؛ انیمیشن‌های سیاه و سفید با تکنیک استاپ‌موشن (متحرک‌سازی اشیا و عروسک‌ها) با فیلم‌های هشت میلی‌متری.

استعدادهاي او خيلي زود كشف شدند. به‌عنوان مثال فقط 13سالش بود كه انيميشن كوتاه «جزيره‌ي دكتر آگر» را براساس داستان «جزيره‌ي دكتر موريو» اثر «اچ. جي. ولز» ساخت.

در دبيرستان، در يك مسابقه‌ي طراحي پوستر شركت كرد و پوستري براي آموزش بهداشت و نريختن زباله در محيط شهري كشيد كه رتبه‌ي اول را به‌دست آورد و تا دو ماه طرحش روي كاميون‌هاي حمل زباله‌ي شهر برينك به نمايش درآمد.

برتون آن‌قدر شيفته‌ي انيميشن و فيلم‌سازي بود كه بعد از دبيرستان براي فراگيري حرفه‌اي انيميشن به مؤسسه‌ي هنرهای کالیفرنیا رفت که زير نظر استودیوی والت‌دیزنی فعاليت مي‌كرد.

سال ۱۹۷۹ ميلادي هم فارغ‌التحصیل شد و در اولين كار به‌عنوان انيمياتور به پروژه‌ي انيميشن «روباه و سگ شکاری» پیوست.

روند موفقيت و پيشرفت او در كار ساخت انيميشن و فيلم‌سازي تا آن‌جا پيش رفت كه چند قسمت از سريال «آلفرد هيچكاك تقديم مي‌كند» را هم كارگرداني كرد و كم‌كم به هنرمندي شناخته‌شده تبديل شد. اما اوج شهرت او به سال 1989 ميلادي برمي‌گردد؛ به فيلم «بتمن».

هرچند كه خودش مي‌گويد هیچ‌وقت طرفدار كميك‌بوك يا كتاب‌هاي مصور نبوده، اما همیشه تصويرگري‌هاي بتمن و ژوکر را دوست داشته است. با اين‌حال اقتباس او از مجموعه‌ي بتمن، به يكي از بهترين اقتباس‌هاي بتمن در تاريخ سينما تبديل شد.

او علاقه‌ي زيادي به همكارانش دارد و در اغلب آثارش از هنرمندهاي ثابتي استفاده مي‌كند؛ مثل «جانی دپ» که از فيلم «ادوارد دست‌قیچی» تا امروز، صميمي‌ترين دوستش بوده و در هشت فيلم او بازي كرده تا «دني الفمن» كه تقريباً براي تمام فيلم‌هاي او موسيقي ساخته است.

تيم برتون در 34 سال فعاليت حرفه‌اي‌اش در سينما، فيلم‌ها و انيميشن‌هاي بسياري را براي مخاطبان كودك و نوجوان در مقام كارگردان و تهيه‌كننده ساخته است كه از اين ميان مي‌توان «كابوس قبل از كريسمس»، «جيمز و هلوي غول‌پيكر»، «چارلي و كارخانه‌ي شكلات‌سازي»، «عروس مرده»، «آليس در سرزمين عجايب» و «آليس، آن‌سوي آينه» اشاره كرد.

وقتي به مجموعه‌ي آثار او از نوجواني تا امروز نگاهي بيندازيم، دنياهاي فانتزي و تصويرهاي خيالي زيادي را كنار هم مي‌بينيم. او عاشق فانتزي و تخيل است و خوب بلد است چه‌طور اين دو عنصر را روي پرده‌ي سينما بياورد.

درست است كه او پيشتاز سينماي فانتزي جهان نيست و نمي‌توان به او لقب «پدر فانتزي» داد، اما بي‌شك او «آقاي فانتزي» است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha