پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

معرفی کتاب > علی مولوی: همیشه اولین جمله و اولین سطرهای یک کتاب مهم‌اند. سطرهای آغازین یک کتاب ما را وادار به ادامه‌دادن و خواندن آن کتاب می‌کنند.

دوچرخه شماره ۸۵۲

اما اگر سطرهاي ابتدايي، صفحه‌هايي ابتدايي يا حتي فصل‌هاي ابتدايي يك كتاب 504‌صفحه‌اي چنگي به دل نزنند چه؟ حجم كتاب آن‌قدر زياد است كه در همان ابتداي كار، كتاب را زمين بگذاريم و بي‌خيال ادامه‌دادن آن شويم! اما هميشه همه‌ي كتاب‌ها از همان اول هيجان‌انگيز و پرماجرا آغاز نمي‌شوند. بعضي از ميانه‌ي داستان ما را درگير خود مي‌كنند.  

جلد نخست مجموعه‌ي «انجمن سري بِنِديكت» هم از همين دست كتاب‌هاست. شروع كتاب با ريتمي بسيار كند همراه است و هيچ اتفاق جالبي در آن نمي‌افتد؛ يك روايت كليشه‌اي از پسر تيزهوش يتيمي به‌نام «رِيني مولدون» كه مي‌خواهد با شركت در يك امتحان مهم از پرورشگاه خسته‌كننده‌ي «استون تاون» بيرون بيايد و زندگي تازه‌اي را شروع كند.

به نظر مي‌رسد نويسنده‌ي كتاب سعي كرده ريتم داستانش هم مانند اسم آن سري و مرموز باشد. او در بخش‌هاي ابتدايي كتاب آن‌قدر علامت سؤال در ذهن مخاطبش باقي مي‌گذارد و آن‌قدر دير هرموضوعي را توضيح مي‌دهد كه همه‌چيز مرموزتر و معماگونه‌تر به‌نظر مي‌رسد.

در ابتداي كار، همه‌چيز درباره‌ي يك امتحان است؛ امتحاني سخت و عجيب كه آگهي آن در روزنامه چاپ شده و فقط دانش‌آموزاني كه خيلي باهوش باشند از پس آن برمي‌آيند. اين امتحان چند مرحله دارد و همه‌ي مرحله‌هاي آن در يك روز برگزار مي‌شود.

ريني، «اِستيكي واشينگتُن»، «كِيت وِتِرال» و «كُنستانس كانترِير» چهار دانش‌آموزي هستند كه از پس مرحله‌هاي سخت اين امتحان برمي‌آيند. آن‌ها هركدام يك ويژگي خاص دارند، اما در يك چيز مشترك‌اند؛ هرچهار نفرشان بي‌سرپرست‌اند.

آن‌ها با قبولي در اين امتحان به انجمن سري آقاي نيكلاس بنديكت دعوت مي‌شوند. آقاي بنديكت سال‌هاست اين امتحان را برگزار مي‌كند تا گروهي خوب براي رسيدن به اهدافش تشكيل بدهد.

او در تحقيقاتش درباره‌ي مغز انسان متوجه شده پيام‌هايي كه به‌صورت ناخودآگاه به ذهن انسان وارد شوند، تأثير ناگوار زيادي روي ذهن و عملكرد دريافت‌كنندگان دارند؛ با اين‌كه اين افراد نه مي‌فهمند كه اين پيام‌ها از كجا آمده و نه اصلاً متوجه مي‌شوند كه آن را دريافت كرده يا خوانده‌اند!

او كشف كرده پيام‌هايي مخفي و نامحسوس به همه‌ي زبان‌ها و از طريق راديو، تلويزيون و موبايل‌هاي جهان پخش مي‌شوند و ميليون‌ها ذهن را درگير مي‌كنند. اين پيام‌ها در بخش آگاه ذهن جاي مي‌گيرند و همين‌طور ناشناخته و مخفي باقي مي‌مانند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

آقاي بنديكت مي‌داند كه فرستنده‌ براي رساندن اين پيام‌ها از بچه‌ها استفاده مي‌كند، چون فقط افكار آن‌ها مي‌تواند اين‌طور مخفيانه و ناخودآگاه در ذهن جا بگيرد.

او تصميم دارد بچه‌ها را براي انجام مأموريتي خطرناك به مدرسه‌اي به‌نام «مؤسسه‌ي آموزشي تيزهوشان» بفرستد؛ به جايي كه تصور مي‌كند براي فرستادن اين پيام‌ها تأسيس شده و دانش‌آموزان را طوري آموزش مي‌دهند كه ديگر توانايي فكركردن نداشته باشند.

شايد بعضي از خواننده‌هاي اين كتاب در همان ريتم كند فصل‌هاي ابتدايي، آن را ببندند و ديگر ادامه ندهند، اما بعضي از خواننده‌ها از ميانه‌ي داستان طوري درگير حوادث آن مي‌شوند كه سخت بتوانند كتاب را زمين بگذارند!

احتمالاً نويسنده‌ي كتاب هم مانند آقاي بنديكت تلاش كرده امتحان سختي براي مخاطبانش برگزار كند و فقط خواننده‌هاي خاصي را تا انتهاي كتاب با خود همراه كند.

اگر با خواندن اولين جلد مجموعه‌ي انجمن سري بنديكت، به‌ياد مجموعه‌ي هري پاتر افتاديد، خيلي عجيب نيست. هرچند اين كتاب هيچ ارتباطي با دنياي سحر و جادو ندارد، فرمول‌هاي بسياري از داستان‌هاي هري پاتر در اين كتاب به چشم مي‌خورد.

مثلاً خانه‌ي عجيب و مرموز آقاي بنديكت بي‌شباهت به يك هاگوارتز كوچك نيست و خودش هم دست‌كمي از دامبلدور ندارد! يا آگهي دعوت به اين امتحان عجيب در يك روزنامه كه مثل نامه‌ي دعوت هري پاتر به هاگوارتز، زندگي او را تغيير مي‌دهد.

البته اين وجوه اشتراك چندان پررنگ نيستند و انجمن سري بنديكت ويژگي‌هاي خاص خودش را دارد. يكي از ويژگي‌هاي برجسته‌ي آن رمز‌آلود‌بودن و معماهاي عجيب و غريبش است. معماهايي كه در داستان جاري‌اند و خواننده هم مجبور است مثل ريني، استيكي، كيت و كنستانس به‌دنبال حل آن‌ها باشد.

اولين جلد اين مجموعه، كه از رمان‌هاي پرطرفدار و پرفروش نوجوان به‌شمار مي‌رود، در سال 2007 ميلادي چاپ شد و تا امروز چهار جلد از اين مجموعه به همراه يك كتاب، متشكل از معماهاي عجيب و غريب آقاي بنديكت، منتشر شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

  • انجمن سري بنديكت

نويسنده: ترنتون ‌لي ‌استوارت

مترجم: آتوسا گلكار

ناشر: كتاب‌هاي داركوب (87762740)

قيمت: 25هزار تومان

کد خبر 351474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha