پگاه شفتی: «جیمز دایسون»، مخترع، مهندس و کارآفرین بریتانیایی است که در سال ۱۹۹۳ میلادی شرکت دایسون را تأسیس کرد. این سرمایه‌دار هرسال جوایزی برای کارآفرینان و طراحان برترین ایده‌ها در نظر می‌گیرد.

دوچرخه شماره ۸۵۲

جوایز دایسون به هرکس تعلق بگیرند اعتباری بزرگ برای او در دنیای فناوری بریتانیا پدید می‌آورند. شاید نگاهی به چند طرح و ايده‌ي نامزد‌هاي دریافت جایزه‌ی بنیاد دایسون (از میان هزار شرکت‌کننده) خالی از لطف نباشد.

 

  • يك كلاه ايمني تميز!

دوچرخه و موتورسیکلت، وسایلی هستند که در بسیاری از نقاط توریستی دنیا به گردشگران اجاره داده می‌شوند. اما گردشگرانی که دوچرخه اجاره می‌کنند، کم‌تر از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند.

به این دلیل که کلاه‌های ایمنی اجاره‌ای، چندان تمیز نیستند و گردشگران دوچرخه‌سوار دوست ندارند کلاهی را بر سر بگذارند که صدها نفر پیش از آن‌ها بر سر گذاشته‌اند و داشتن یک کلاه ایمنی و حمل آن در تمام طول روز کار راحتی نیست.

آمارها نشان مي‌دهند وجود کلاه ایمنی برای دوچرخه‌سواران می‌تواند تا 58درصد از مرگ‌ومیرها در هنگام تصادفات جلوگیری کند.

اما کلاه «اکوهلمت»، که از کاغذ ضدآب ساخته شده یک کلاه سبک و تاشو است که به‌راحتی در کیف‌دستی کاربر جای می‌گیرد. این کلاه از کاغذ بازیافتی ساخته شده و با الگو‌گرفتن از کندوی زنبورعسل، طراحی شده تا کاملاً ایمنی کاربر را حفظ کند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

 

  • مايكروويو  بخارپز!

در دنیای پر از عجله‌­ی امروزی، پخت غذا هم باید با شتاب صورت بگیرد. همین مسئله باعث استفاده­‌ی گسترده از مایکروویو شده است. مایکروویو می‌تواند در عرض چند دقیقه یک غذا تحویل کاربر بدهد، اما این غذا تا چه حد مواد مُغذّی خود را حفظ کرده است؟ روش بخارپز یک روش سالم برای پخت غذاست. اما چه‌طور می‌شود یک مایکروویو را تبدیل به بخارپز کرد؟

با این ابزارک ساده که از چند ورق فلزی ساخته شده و یک محفظه مخصوص آب دارد. کاربر غذا را در ظرف‌های مخصوص می‌ریزد و محفظه را پر از آب می‌کند. حالا فقط کافیست مایکرویو روشن شود تا غذا در دمای 148/9درجه‌ي سانتي‌گراد بخارپز شود. در این روش فقط آبی که داخل دستگاه است داغ می‌شود و غذا با حرارت و بخار آب پخته می‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

  • نجات‌بخش كوچك!

بیماری آسم در سال، تقریباً جان 250 هزار نفر را می‌گیرد. اما به‌راحتی می‌شود مانع بسياري از این مرگ و میرها شد. حمله‌های آسم ناگهانی‌اند و گاه بر اثر عوامل زیست‌محیطی و گاه بر اثر استرس رخ می‌دهند.

«رسپیا» نام ابزارکی است که برای نجات جان بیماران آسمی ساخته شده است. این دستگاه میزان مصرف دارو و ریتم تنفس بيمار را ضبط می‌کند. رسپيا به‌همراه یک

وصله (پچ پوشیدنی) كه به قفسه‌ي سينه‌ي كاربر مي‌چسبد و  همه‌جا همراه کاربر است و در موقعیت‌های اضطراری برای تنفس به کمک کاربر می‌آید. این دستگاه یک اسپری ضدآسم مدرن و فناورانه است که می‌تواند جان بیماران آسمی را نجات دهد.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

  • تبلت بريل!

«بلیتب»، نام اولین تبلت در دنیاست که برای نابینایان و كم‌بینایان طراحی شده است. قبل از این هیچ تبلتی منحصراً برای افرادی که مشکل بینایی دارند ساخته نشده بود.

این تبلت می‌تواند هر نوع داده‌ای را به خط بریل یا صوت تبدیل کند. سطح این تبلت پر از برجستگي‌هاي ریز برگرفته از خط بریل است که آن‌ها را پیکسل لمسی ناميده‌اند.

این تبلت می‌تواند به اینترنت متصل شود و پورت مخصوص یو‌اس‌بی نیز دارد و مي‌تواند داده‌های اینترنتی یا داده‌هاي درون یو‌اس‌بی را بنا بر دستور کاربر به خط بریل يا صوت تبدیل کند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

  • آشپزي با يك دست!

در دنیای فناوري رفع نیازهای شخصیِ  افراد با توانايي‌هاي خاص(معلولان) بدون کمک دیگران یکی از اولویت‌هایی است که برای طراحی بسياري از محصولات در نظر گرفته شده است.

این تخته برش آشپزخانه هم مخصوص افراد با توانايي‌هاي خاص يا معلولانی است که می‌توانند فقط با یک دست کار کنند. این تخته برش طوری طراحی شده كه مثل یک دست دیگر میوه یا سبزیجات را نگه دارد تا کاربر به آن‌ها برش بزند.

کد خبر 351647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha