سید تقی کمالی*: جامعه علمی کشور در هفته‌ای که گذشت یک اتفاق خوب از فعالیت و مشارکت جمعی را نظاره‌گر بود که ماحصل یک سال سعی و تلاش آن به ثمر نشست.

سید تقی کمالی

اقدامی که در نوع خود در تقویم برنامه‌های علمی کشور امری بدیع و مثال زدنی به شمار می‌رود.

گروهی از جوانان با همراهی بزرگان و پیشکسوتان علم و تجربه گردهم آمدند و فصلی نو از فعالیت‌های علمی نهادمند را در تاریخ علمی این سرزمین رقم زدند. سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی یک نهضت است.

این کلید واژه شروع فعالیت‌های علمی و اجرایی، سیاستگذاری و تصمیم سازی برای سلسله برنامه ها و رویداد های علمی است. امری که سال ها دغدغه آن در منویات مقام معظم رهبری و بیانات صاحب نظران مبنی بر ورود عالمانه و هوشمندانه به فضای جدید جهانی که رسانه‌ها در آن راهبری و هدایت افکار و آرای جوامع را عهده دار هستند، هویدا بود و عینیت یافتن و عملیاتی شدن آن در پیوستن افراد در تشکیلاتی منسجم در اقصی نقاط کشور با نگاه راهبردی برای شبکه‌سازی فعالیت‌ها با نمود بارز فعالیت تفکر محور و دانش بنیان امکان پذیر بوده است.

از ابتدا بر اساس طراحی مفهومی، چند پیش همایش دانشگاهی را آزمون کرده و مبتنی بر مختصات علمی و نقشه راه بنای یک حرکت مبنایی و فراگیر را ترسیم کردیم. از آنجا که تجربیات گذشته در عرصه فعالیت های علمی، اجتماعی و نهادی در کشور با فراز و نشیب های بسیار روبرو بوده است این بار با مطالعه ای که در نمونه های مشابه در سطوح ملی و بین المللی انجام دادیم ایجاد رویه ای نو در فعالیت تشکیلاتی را پی گرفتیم که به واقع عنوان برازنده آن مفهوم هویت بخش و معنادار نهضت است. نهضت سواد رسانه ای را با رسالت مسئولیت اجتماعی پیوند زدیم تا تمامی اقشار جامعه را در این امر مهم و راهبردی برای زیست اجتماعی در فضای جهانی، یکپارچه و همصدا کنیم. نهضتی که از تحرک اجتماعی و بسیج عمومی آغاز می شود، به جریان سازی می رسد و در ادامه تبدیل به نظام مشخص و ساختارمند شده و در نهایت به امر نهادمند منجر می شود.

بسیار خرسندیم که زحمات چند ساله ما در تعریف و تدقیق مختصات و برنامه عمل تشکیلات محور برای ارتقای سواد رسانه ای جامعه با مشارکت و همکاری نهادها و سازمان های دولتی، بخش خصوصی و جامعه مدنی، فراز اول را طی کرد و توانست در روزهای دهم و دوازدهم آبان ماه با حضور متخصصان، فعالان و علاقه مندان این عرصه مهم میان رشته ای و بینابخشی اهتمام جمعی و چند جانبه گرایی را محقق کند. مشارکت و همراهی نهادها و سازمان های سیاستگذاری و اجرایی، علمی و حرفه ای به قدری وسیع و حضور و همکاری اقشار مردمی به حدی گسترده بوده و هست که قائل و محدود به یک یا چند نهاد یا فرد و اشخاص نمی شود و تنها نام نهضت برای این جنبش اجتماعی برازنده است. نهضت سواد رسانه ای برآمده از دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری است، نگاهی که از دهه 60 تا کنون ترسیم کننده آینده نظام جهانی و زیست بوم رسانه ای جامعه بوده است. آن هنگام که شبکه های اطلاع رسانی در قالب سیاست های کلی مدنظر قرار گرفته و شورای عالی اطلاع رسانی نضج می گیرد و تا امروز که شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهادی فراحاکمیتی می کوشد از سلامت اجتماعی و به زیست شهروندی در عصر جامعه شبکه ای صیانت کند.

نهضت گسترش و ترویج سواد رسانه ای را آغاز کردیم به گونه ای که روح همبستگی، تعاون و تشریک مساعی در آن جاری است. شاکله این نهضت به وسعت جغرافیای ایران زمین و نقش آفرینان آن تک تک آحاد جامعه هستند. هر کسی در هر کجای این سرزمین عضوی از این خانواده بزرگ است. جمع گرایی و تفکر جمعی شالوده این نهضت است. راهی را آغاز کرده ایم که تداوم آن بر اساس مسئولیت پذیری و تکلیف گرایی است و بر اندیشه و فرهنگ بومی اسلامی - ایرانی و بر مدار اقتضائات جهانی از جمله مشارکت و همکاری استوار است. هنگامیکه موضوعات و محورهای نخستین همایش ملی را طراحی و تدوین می کردیم بر اصل چند ذینفعی و چند جانبه گرایی تأکید داشتیم.

این مفهوم در کنار شبکه سازی برایمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. می خواهیم فعالیت جمعی و تیمی را همچون ارگانی واحد، یکپارچه و منسجم شکل دهیم. این راه را آغاز کرده ایم و پایانی بر آن متصور نیستیم چون نیت و خواست ما پیوند در عمق فرهنگ و معرفت اجتماعی دارد. امروز عده ای رهروان این مسیر هستند و فردا عده ای دیگر، مسیر ادامه دارد و مقصد مشخص است. آنچه همت، درایت و خردورزی را در فعالیت های ما متجلی می کند حرکت جمعی، تعالی بخش و استعلایی است که بر مدار عقلانیت و معرفت بنا نهاده شده است.

نشان ها و نمادهای فعالیت نهادمند ما در قالب الگوی شبکه ای و نهضت مردمی سواد رسانه ای معنا می یابد که پیام آور و درخشش مشارکت، همدلی و همراهی مردان و زنان اندیشمند و فرهیخته ای است که مام میهن را سرلوحه کوشش ها و مجاهدت های خود کرده اند تا روشنایی بخش آینده ای پرفروغ برای نسل فردای این سرزمین باشند. اینک که همایشی بزرگ را با همراهی و هم افزایی یکدیگر برگزار کردیم یکدل و یک صدا برای اعتلای فعالیت های خود رهسپار فتوحات علمی و اجتماعی دیگر می شویم.

پایه گذاری انجمن سواد رسانه ای ایران و برنامه ریزی و اجرای طرح ها و برنامه های تخصصی و حرفه ای برای پیشرفت و تعالی میهنمان فرازهایی است که تنها با وفاق و اهتمام جمعی به اقدام و عمل می نشیند. نهضت آفرینان سواد رسانه ای! دست هایتان را به گرمی می فشاریم و اینکه با هم همراهیم به خود می بالیم. همواره گام هایتان نستوه، تلاش هایتان مأجور و نام و یادتان به بلندای تاریخ!

* دبیر علمی همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی

کد خبر 351878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha