مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان چینی اولین افراد در جهان هستند که سلول‌هایی را به بدن انسان تزریق کردند که با استفاده از ابزار ویرایش ژن CRISPR/Cas۹ ویرایش شده‌بود.

سرطان

براساس گزارش ساينس الرت،‌ سلول‌هاي ويرايش شده توسط گروهي از محققان دانشگاه سيچوآن در چنگدو با هدف آزمايش دارويي براي درمان سرطان ريه پيشرفته به بدن داوطلبي تزريق شد و محققان معتقدند اين رويكرد مي‌تواند رقابت ميان دانشمندان آمريكايي و چيني را افزايش دهد.

CRISPR/Cas9 ابزاري براي برش و ويرايش ژن‌هاي بدن انسان است كه مي‌تواند شيوه‌هاي درماني بيماري‌هاي مختلف را به واسطه دسترسي سريع و ساده به بخش‌هاي آُسيب‌ديده ژن‌هاي بدن متحول سازد.

اين ابزار مانند يك قيچي مولكولي عمل مي‌كند، محققان تنها بايد به آن برنامه بدهند تا با كمك آن بتوانند به ارزان‌ترين و سريع‌ترين شكل ممكن ژن‌هاي آسيب‌ديده را برش داده و ژن‌هايي جديد را جايگزين آنها سازند. از آنجايي كه قابليت‌هاي اين ابزار در سال 2012 كشف شد، تاكنون بارها و بارها روي حيوانات مورد آزمايش قرار گرفته است، و در ژانويه سال 2016 براي اولين بار توانست بيماري دوشن را در يك موش درمان كند.

تاكنون آزمايش‌هاي ويرايشي  نيز روي جنين انسان صورت گرفته است كه تاكنون اشاره زيادي به آنها نشده‌است، اما اين اولين‌باري است كه سلول‌هاي ويرايش شده ژنتيكي به بدن انسان بالغ تزريق مي‌شود. 

در اين آزمايش جديد محققان سلول‌هاي بنيادي بدن بيمار مبتلا به سرطان پيشرفته ريه را استخراج كرده و سپس با استفاده از ابزار ويرايش ژن يك ژن را درون اين سلول‌ها غير فعال كردند. اين ژن عامل ايجاد پروتئيني به نام PD-1 است كه منجر به كند شدن واكنش ايمني سلول شده و رشد سرطان را خارج از كنترل مي‌سازد.

اين سلول‌هاي ويرايش شده سپس در آزمايشگاه كشت داده شده و در نهايت به بدن بيمار تزريق شد با اين اميد كه اين سلول‌ها بتوانند در بدن بيمار تكثير شده و به مبارزه با سرطان بپردازند. محققان مي‌گويند مرحله اول اين آزمايش به خوبي پيش رفته‌است و بيمار آماده ورود به دومين مرحله درمان است.

اين محققان قصد دارند در طول درمان آزمايشي كه مجوز اخلاقي آن در ماه جولاي صادر شد، 10 نفر را با دو تا چهار تزريق درمان كنند.

کد خبر 352881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha