نفیسه مجیدی‌زاده: هم برف و باران بارید و هم هوا آلوده شد؛ آن‌قدر آلوده که این هفته زنگ‌های نازنین ورزش، تعلیق شد و حتی مدرسه‌ها را هم به تعطیلی کشاند.

بارها در خبرهای تلویزیون و روزنامه‌ها خواندیم و شنیدیم که هوا برای گروه‌های حساس و در نهایت برای همه‌ی مردم ناسالم است.

راستش روزهای آبی و روزهای خاکستری‌مان با هم فاصله‌ی خیلی کوتاهی دارند! برای همین وقتی در این فصل سرد باران می‌آید هم خوشحال می‌شویم و هم منتظر می‌مانیم تا این روزهای باطراوت، خیلی زود جای خود را به یک هوای ساکن و آلوده بدهند!

اما اين تغيير چه‌طور رخ مي‌دهد؟ چه‌طور آلودگی‌ها برمی‌گردند و بعد یک‌باره هوا وارونه می‌شود؟

بررسی‌های متعدد کارشناسان کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد که حجم تولید آلاینده‌هایی که روزانه بیش‌تر توسط خودروها و به اصطلاح منابع متحرک در تهران تولید می‌شوند به اندازه‌ای بالاست که در مدت زمانی کوتاه و در شرایط پایداری جوی، شاخص کیفیت هوا در تهران حتی پس از بارش‌های پاییزی افزایش پیدا می‌کند و کیفیت هوا از شرایط سالم خارج مي‌شود.

این آلاینده‌ها آن‌قدر زیادند که حتی گاهی کاهش تردد خودروها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هم نمی‌تواند ميزان آن‌ها را کاهش بدهد.

 

  • مقررات روزهای آلوده

قوانین روزهای وارونگی هوا که همسایه‌ی زمستانی شهر ماست، مشخص و ساده‌اند. یادمان باشد در هوای آلوده کم‌تر از خانه بیرون برویم و اگر بیرون رفتیم از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنیم.

وقتي كه ناچاریم در زمستان از خانه خارج شویم و به مدرسه برویم پس بهتر است به قواعد و مقررات متناسب اين روزها عمل کنیم؛ مثلاً از دویدن‌های بی‌مورد در حیاط مدرسه بپرهیزیم و یادمان باشد ورزش‌کردن در هوای آلوده ممنوع است.

به این دلیل که در زمان آلودگی هوا و به موازات آن کاهش اکسیژن، فعالیت قلب افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن ذرات بسیار ریز معلق در هوا که برای بخش‌های حیاتی بدن مانند کلیه‌ها، ریه و قلب مضرند وارد بدن شده و باعث تنگی نفس و ناراحتی‌های قلبی و عروقی خطرناک می‌شوند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۴

 

در چنین هوایی میزان تنفس با ورزش‌کردن بالا می‌رود و به موازات آن ذرات آلوده‌ي بیش‌تری وارد خون می‌شوند  و مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی ایجاد می‌کنند.

مرحله‌ي بعدی توجه به تغذیه است. دراین هوا باید از الگوی تغذیه‌ای خاصی پیروی کنیم. مصرف ویتامین‌هاي اِي، ث و دي برای این‌روزها مفید است. این ویتامین‌ها قدرت آن را دارند که اثر مسموم‌کننده‌ی گازهای آلاینده را خنثی کنند.

ویتامین اِي بدن‌ با مصرف گردو، بادام، جگر و سبزیجات تأمین مي‌شود. از منابع مناسب ویتامین دي  هم مي‌توان به شیرو لبنیات به‌خصوص پنیر، ماست و تخم‌مرغ اشاره كرد كه به‌دلیل کلسیمی که دارند می‌توانند با جذب عناصر سنگین مثل سرب تداخل ایجاد کنند. ويتامين ث هم در مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی و لیمو که میوه‌ی فصل سرما هستند به وفور وجود دارد.

در نهایت خوردن سیب را فراموش نکنیم. این میوه سرشار از پکتین است. پکتین سرب را جذب مي‌كند و مانع از آسیب‌ديدن سلول‌های بدن می‌شود.البته مرکبات، هویج و غلات سبوس‌دار هم این خاصیت را دارند.

کد خبر 353382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha