سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: وقتی آسمان بالای سرمان تیره‌وتار می‌شود، نگران نیامدن برف و باران می‌شویم، ولی وقتی می‌آید، مشکلات ریز و درشت شروع می‌شود.

مراقب باشیم  شهر سرما نخورد

باران و برف، سوغاتي‌هاي فصل سرد سال هستند كه حسابي حال و هواي شهرمان را عوض مي‌كنند. اما برف و باران هميشه لذتبخش نيستند، گاهي دردسرهايي درست مي‌كنند كه ماجراي معمول زندگي مردم را دچار اختلال مي‌كنند؛ از ترافيك و يخ‌زدگي معابر بگيريد تا آبگرفتگي و معابر ليز و غيرقابل تردد. خب اگر منتظريد كه هميشه مسئولان شهري آستين‌ها را بالا بزنند و اين مشكلات را برطرف كنند، بايد بگوييم كه اين كار غيرممكن است‌ چون مديريت شهري هرچقدر هم نيرو و امكانات تأمين كند باز هم نمي‌تواند تمام مشكلات روزهاي برفي و باراني معابر ريز و درشت اين شهر را در يك زمان بسيار كوتاه برطرف كند. اينجاست كه نقش‌آفريني ما، مردمي كه در اين شهر زندگي مي‌كنيم مهم مي‌شود. كدام نقش‌آفريني؟ با ما همراه شويد تا برايتان بگوييم.

  • كمك به تردد راحت در معابر

حتما شما هم در نزديكي محل زندگي‌تان جعبه‌هاي زرد رنگي را كه پر از كيسه‌هاي شن و ماسه هستند ديده‌ايد. هزاران تن شن و ماسه در نقاط مختلف شهر با جانمايي مناسب قرار داده شده تا ناجي مردم در روزهاي برفي و باراني باشند. بسياري از اين كيسه‌ها در روزهاي برفي هفته گذشته رفع مشكل كردند و حالا هم به‌طور كامل دوباره شارژ شده‌اند تا در روزهاي برفي احتمالي مورد استفاده قرار گيرند. محتويات اين كيسه‌ها قرار است كه لغزندگي خيابان‌ها و كوچه‌هاي خيس و يخ‌زده شهرمان را كاهش دهند؛ البته با همياري همه. شما هم مي‌توانيد كمك كنيد و يخ‌زدگي معابر جلوي منزل يا محل كارتان را با كمك اين كيسه‌هاي شن و ماسه كاهش دهيد. البته مأموران خدمات شهري هم سعي مي‌كنند در حداقل زمان ممكن اين كار را در معابر پرتردد انجام دهند اما اگر هر كسي اين كار را براي جلوي در خانه يا مغازه‌اش انجام دهد، آن وقت مشكل لغزندگي معابر به‌طور كامل برطرف مي‌شود.

  • سراغ حمل‌ونقل عمومي برويد

خوب است مردم در هواي باراني يا برفي كمتر از خودروي شخصي استفاده كنند و كساني كه مهارت زياد در رانندگي ندارند، پشت فرمان ننشينند و از وسايل نقليه عمومي مانند مترو، اتوبوس يا تاكسي استفاده كنند. مطمئن باشيد كه اگر افراد با خودروي شخصي بيرون بيايند، باتوجه به تراكم اتومبيل‌ها، بايد زمان بيشتري را در ترافيك سپري كنند. يادتان باشد اگر فرهنگ استفاده از وسايل نقليه عمومي ميان همه مردم يا تعداد زيادي از آنها نهادينه شود، طبيعتا بسياري از مشكلاتي كه در روزهاي برفي و باراني با آنها مواجهيم، حل خواهد شد. علاوه بر اين، مناسب است مردم براي تردد در روزهاي برفي توصيه‌هاي پليس را جدي بگيرند تا باعث انسداد معابر و در ‌‌نهايت قفل شدن محور‌ها نشوند. از ديگر مواردي كه اهميت بسزايي دارد، اين است كه راننده بايد از سالم بودن برف پاك كن و چراغ‌هاي اتومبيلش مطمئن باشد. همچنين لاستيك اتومبيل بايد سالم و آجدار و ترمز هم كاملا سالم باشد.

  • خبر دهيد تا مشكل برطرف شود

درست است كه دوربين‌هاي نظارت تصويري در همه نقاط شهرهاي بزرگي همچون تهران نصب شده‌اند و تقريبا معابر و شريان‌هاي اصلي شهر زير ذره‌بين قرار دارد، اما اين دليل نمي‌شود كه شما نسبت به اتفاق‌هاي روزهاي برفي و باراني شهر بي‌تفاوت باشيد. كمك مهمي كه در اين روزها از دست شما بر‌مي‌آيد، اطلاع‌رساني به مسئولان شهر است؛ يعني اگر با آبگرفتگي شديد يا يخ‌زدگي خطرناك معابر مواجه مي‌شويد بلافاصله با سامانه فوريت‌هاي خدمات شهري يا همان شماره 137تماس بگيريد و اطلاع‌رساني كنيد. شهرداري با فراهم كردن تجهيزات و امكانات شامل گريدر، خودروهاي محلول‌پاش، خودروهاي شن‌پاش، تيغه برف‌روب، شن مخصوص، مخازن دپوي شن مخصوص و نيروي انساني، خودش را براي روزهاي برفي آماده كرده است. وقتي شما با 137تماس مي‌گيريد، موضوع به نواحي و مناطق شهرداري اطلاع داده شده و دستور برطرف كردن مشكل صادر مي‌شود. البته توقع نداشته باشيد رفع مشكلات كوچك در اولويت قرار گيرد.

  • لطفا پارو به‌دست شويد

قديم‌ها كه خانه‌ها حياط‌دار بود يا پشت‌بام به‌صورت مشاع نبود، تا برفي روي زمين مي‌نشست، مردم خودشان با يك پارو به جان آن برف مي‌افتادند و حياط و پشت‌بام را برف‌روبي مي‌كردند، بعد هم سراغ جلوي در خانه مي رفتند و برف‌ها را به گوشه‌اي منتقل مي‌كردند تا مسير تردد باز باشد. اما حالا كمتر شاهد اين اتفاق هستيم. برف‌ها آنقدر روي زمين مي‌مانند كه سفت و يخ‌زدگي‌شان بيشتر مي‌شود. اين برف‌ها آنقدر در معابر فرعي شهر مي‌مانند تا آفتاب آنها را آب كند. خب، كمي همت كنيد و آستين‌ها را بالا بزنيد تا اين مشكلات در معابر به‌وجود نيايد. پارو كردن برف جلوي در خانه شايد چند دقيقه زمان ببرد، اما كمك بزرگي به تردد راحت همه مردم مي‌كند. در ضمن لطفا اگر حياط يا پشت‌بام‌تان را هم پارو مي‌كنيد، اين برف را در معابر عمومي نريزيد تا مشكلي به مشكلات شهر اضافه نشود. گوشه حياط بهترين جا براي دپو كردن اين برف‌هاست. مي‌توانيد با بچه‌هايتان وقت بگذاريد و يك آدم برفي زيبا بسازيد و كلي لحظات شاد خلق كنيد.

  • به تابلو‌هاي شهري توجه كنيد

تهران ديگر با بزرگراه‌هاي بلند و متعددش شناخته مي‌شود. اين روز‌ها اگر بخواهيد از نقاط شمالي به جنوبي يا از شرق به غرب حركت كنيد، چند انتخاب پيش رويتان‌هست تا راحت‌تر به مقصد برسيد اما همين بزرگراه‌ها در برخي از مواقع سال كه دماي هوا كاهش مي‌يابد، مي‌توانند خطراتي را براي بعضي از راننده‌ها به‌وجود بياورند. با كاهش هوا و يخ‌بستن سطح بزرگراه‌ها، به‌ويژه در نقاط شمالي شهر احتمال بروز خطر هم بالا مي‌رود. در چنين شرايطي، مي‌توانيم به تابلوهاي هشدار دهنده‌اي كه در سطح بزرگراه‌ها نصب شده‌اند، توجه كنيم تا همه با سرعت و ايمني كافي، بدون خطر به مقصد برسيم. مديريت شهري براساس تجربياتي كه در نقاط مختلف حادثه‌خيز فصل سرد سال به‌دست آورده، اين نقاط بزرگراهي را مشخص كرده و با نصب تابلو‌ها و بنرهاي خاص، هشدارهاي لازم را به راننده‌ها داده است. البته نبايد فراموش كرد كه تردد در برخي از خيابان‌ها فقط با استفاده از لاستيك يخ‌شكن و زنجير چرخ امكان‌پذير است.

کد خبر 355411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha