سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

همشهری دو : هرکسی که عقل و خرد داشته باشد به راحتی می‌تواند از ۲ نعمت پنهان نام ببرد؛ «سلامت» و «امنیت».

امنیتی  به رنگ سبز

 اينها واژه‌هايي پرمعنا هستند كه جز با دلسوزي خود مردم براي خودشان، محقق نمي‌شود؛ حتي اگر مسئولان، براي تأمين اين دو، برنامه‌ها ريخته باشند، صف‌‌آرايي كرده باشند و هزينه‌ها صرف كنند. اما به هر حال بخش مهمي از وظيفه حفظ امنيت محيط پيرامون ما برعهده مأموران نيروي انتظامي است كه امروز روز آنهاست. نيروي‌انتظامي از بخش‌هاي مختلفي تشكيل شده ؛ مثل پليس راهور، پليس جنايي، پليس ديپلماتيك، پليس امنيت اخلاقي، پليس فتا و... اما پليسي كه ما معمولا با آنها سر و كار داريم و از آنها كمك مي‌گيريم، نيروي انتظامي مستقر در كلانتري‌هاست كه يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي پليس به‌حساب مي‌آيد. در كلانتري‌ها بخش‌هاي مختلفي وجود دارد و خدمات متعددي در آنجا ارائه مي‌شود اما اكثر مردم از آن اطلاعات چنداني ندارند و نمي‌دانند براي چه مواردي بايد به كلانتري‌ها مراجعه كنند. اين صفحه از نخستين قدم تا آخرين مرحله در كلانتري، شما را همراهي مي‌كند تا بتوانيد بدون هيچ دغدغه‌اي به كارتان برسيد. سرگرد محمد دهقان‌زاده، رئيس‌كلانتري ۱۲۸ تهران‌نو ما را به‌عنوان كار‌شناس در اين بخش همراهي مي‌كند.

  • 3گام براي ورود به كلانتري‌ها

گام اول
براي ورود به هر كلانتري بايد وسايل الكتريكي خود از قبيل تلفن‌همراه، دوربين و... تحويل دهيد، پس بهتر است اصلا چنين وسايلي همراه‌تان نباشد. اما درهرحال در ورودي كلانتري‌ها صندوق اماناتي وجود دارد كه مي‌توانيد اين وسايل را به آنها بسپاريد. سعي نكنيد مثلا موبايل خودتان را مخفي كنيد چون اگر در داخل كلانتري، موبايل‌تان را ببينند يك جرم براي شما به‌حساب مي‌آيد.

گام دوم
وقتي وارد ساختمان اصلي كلانتري مي‌شويد بايد به بخش «ارجاع» مراجعه كنيد. در اين بخش، مأموري حضور دارد كه بايد مشكل خود را با او مطرح كنيد. او پس از ثبت مشخصات شما، مشكل يا شكايت شما را در رايانه ثبت مي‌كند و شما را به بخش مربوطه كه به‌اصطلاح به آنها دواير كلانتري مي‌گويند، مي‌فرستد.

گام سوم
در اين مرحله شما بايد به دايره‌اي كه بخش ارجاع به شما معرفي مي‌كند مراجعه كنيد. در كلانتري‌ها 5 دايره وجود دارد كه عبارتند از: پيشگيري، تجسس، اطلاعات، قضايي و اجتماعي. خب حالا براي چه كاري بايد به كدام دايره برويم؟ در ادامه به معرفي هر يك از اين دواير مي‌پردازيم.

  • دايره پيشگيري

دايره پيشگيري‌‌ همانطور كه از نامش مشخص است وظيفه پيشگيري از جرم را برعهده دارد. شما اگر در محله‌اي جرم‌خيز زندگي مي‌كنيد مي‌توانيد از آنها بخواهيد تعداد گشت‌هاي بيشتري به آن بخش محله بفرستند. همچنين اگر شما افراد بزهكار را مي‌شناسيد و مي‌دانيد كه ممكن است مشكلاتي را به‌وجود آورند بايد به دايره پيشگيري اطلاع دهيد تا آنها اقدامات لازم را قبل از وقوع جرم انجام دهند. جمله معروفي در تعريف از خود هست كه مي‌گويند: «من تا به حال پايم به كلانتري باز نشده است». يادتان باشد كه اين اصلا يك برتري و مزيت براي يك نفر به‌حساب نمي‌آيد چون اگر كسي كمي به فكر امنيت محله‌اش باشد اتفاقا حتما بايد گذرش به كلانتري افتاده باشد و با كمك مأموران همين دايره پيشگيري، از وقوع جرايم مختلف جلوگيري كند.

  • دايره اجتماعي

خب، قرار نيست كه هميشه شكايت‌هاي داخل كلانتري‌ها به دادگاه‌ها ارجاع داده شود بلكه در بسياري از موارد، موضوع در همان كلانتري ختم به‌خير مي‌شود. دايره اجتماعي به مسائل و مشكلات اجتماعي و خانوادگي مي‌پردازد و مشاورهايي در اين بخش حضور دارند كه مي‌توانند به حل مشكلات مردم بسيار كمك كنند؛ مثلا كساني كه به‌خاطر مسائل مالي يا خانوادگي به مشكل برمي‌خورند و قصد شكايت از يكديگر را دارند به اين بخش فرستاده مي‌شوند. دايره اجتماعي قبل از هر كاري تلاش مي‌كند صلح ميان طرفين دعوا برقرار شود. به‌خاطر همين در دايره اجتماعي، اتاق مشاوره وجود دارد. اگر مشكل طرفين دعوا در اتاق مشاوره حل نشد آنها را به پايگاه‌هاي اجتماعي كه خارج از فضاي كلانتري هستند، مي‌فرستند تا مشاوره به‌صورت تخصصي‌تر انجام شود. اگر باز هم مشكل حل نشد، دوباره طرفين دعوا به دايره اجتماعي برمي‌گردند و طرح شكايت انجام مي‌شود.

  • دايره تجسس

پر رفت‌وآمدترين بخش كلانتري‌ها همين دايره تجسس است. اگر شما به‌خاطر شكايت درخصوص مسائلي مثل سرقت يا زورگيري به كلانتري آمده باشيد بخش ارجاع، شما را به دايره تجسس مي‌فرستد البته بد نيست بدانيد كه دايره تجسس مسائلي مثل دعواهاي خياباني را هم دربرمي‌گيرد. عموما افرادي كه براي شكايت از يك جرم به كلانتري‌ها مراجعه مي‌كنند به اين بخش فرستاده مي‌شوند. پس از طرح شكايت در اين بخش، اقدامات لازم درخصوص دستگيري مجرمان انجام خواهد شد. اگر مثلا موبايل يا خودرو يا هر يك از اموال شما دزديده شده باشد بايد به اين دايره برويد.

  • دايره اطلاعات

دايره اطلاعات وظيفه جمع‌آوري اخبار و اطلاعات در محدوده استحفاظي كلانتري را دارد و خيلي به افرادي كه به‌عنوان شاكي به كلانتري مراجعه مي‌كنند مربوط نمي‌شود. يعني به ندرت لازم است شما به اين بخش مراجعه كنيد. اين بخش وظيفه دارد اطلاعات مختلف را در اختيار بخش‌هايي مثل دايره پيشگيري و تجسس قرار دهد. اگر اطلاعاتي درباره جرائم مختلف داشته باشيد بايد به اين بخش مراجعه كنيد و اطلاعات را در اختيار مأموران آنجا قرار دهيد.

  • بازداشتگاه كلانتري

بازداشتگاه يكي ديگر از بخش‌هاي كلانتري‌هاست. از افراد متهم يا مجرم در اين بخش به‌صورت موقت نگهداري مي‌شود. عموما مدت زمان نسبتا كوتاهي طول مي‌كشد تا پرونده مجرمان تشكيل و به دادسرا فرستاده شود. در اين مدت فرد در بازداشتگاه كلانتري‌ها بازداشت خواهد بود. البته ممكن است با توجه به جرم فرد، دادسرا‌ها اقدام به كسب اطلاعات بيشتر و تجسس دقيق‌تر كنند؛ مثل بازسازي صحنه قتل. در چنين مواردي فرد مدت طولاني‌تري در بازداشت موقت كلانتري‌ها خواهد بود.

  • دايره قضايي

اين بخش با دايره‌هاي تجسس و اجتماعي در ارتباط است و افرادي را كه به كلانتري مراجعه مي‌كنند مستقيما به اين بخش نمي‌فرستند. شكايت‌هايي را كه در دايره‌هاي تجسس و اجتماعي تنظيم مي‌شود به دايره قضايي مي‌فرستند و در آنجا پرونده تشكيل مي‌شود. پس از تشكيل پرونده، آن را به دادسرا مي‌فرستند تا در آنجا حكم صادر شود.

  • انگشت‌نگاري

در كلانتري‌ها بخشي وجود دارد كه اطلاعات دقيق مجرمان را ثبت مي‌كند و از آنها عكس گرفته و انگشت‌نگاري انجام مي‌شود. در آخر تمام اطلاعات مجرم در رايانه ثبت خواهد شد. اگر مجرمي مرتكب جرمي ديگر شده و حين انجام جرم از خود اثر انگشتي به جا گذاشته باشد در اين بخش مورد بررسي قرار مي‌گيرد. باز هم بسيار به‌ندرت پيش مي‌آيد كه شما به اين بخش كلانتري‌ها مراجعه كنيد.

کد خبر 348478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha