یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک کارشناس آمریکایی ارتش عربستان را که از جمله مجهزترین ارتش‌های جهان است، "ببری کاغذی" توصیف کرده و به این ترتیب حامیان تسلیحاتی این کشور و در راس آنها آمریکا را ناامید کرد.

سایمون هندرسون، مدیر برنامه‌های منطقه خلیج فارس و سیاست انرژی در موسسه سیاست خاور نزدیک "واشنگتن" در گزارشی که از سوی این موسسه منتشر شد، در ارزیابی عملکرد ارتش عربستان به عنوان یکی از مجهزترین ارتش‌های جهان آن را "ببری کاغذی" توصیف کرد و گفت: توان نیروی هوایی ارتش عربستان بسیار پایین بوده و عملکرد نیروی زمینی این کشور در حفاظت از مناطق مرزی جنوب غرب این کشور نیز بسیار ضعیف است.

هندرسون در ادامه این گزارش اظهار داشت: اعمال محدودیت‌ها در زمینه فروش اسلحه به عربستان نشان‌دهنده خشم و نارضایتی آمریکا به دلیل جنگ یمن است.

به گزارش ایسنا،به نقل از المنار، این کارشناس آمریکایی در ادامه با اشاره به این‌که ‌ریاض، تهران را به دلیل حمایت از "شورشیان" در یمن سرزنش می‌کند، تاکید کرد: به نظر می‌رسد که ناکامی عربستان در تحقق هرگونه برتری نظامی در جنگ با یمن بیش از آن‌که ناشی از دخالت تهران باشد، ناشی از ضعفش در میادین نبرد است.

او ادامه داد: مسئولان آمریکایی در تاریخ ۱۳ دسامبر اعلام کردند که فروش ۱۶ هزار قطعه مهمات هدایت شونده به عربستان به دلیل نگرانی‌هایشان از عدم دقت ریاض در حمله‌هاي هوایی‌اش که تاکنون موجب کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی در یمن شده است، ممنوع خواهد شد.

هندرسون افزود: این اقدام با توجه به تصمیم برای توقف ارسال بمب‌های خوشه‌ای برای عربستان که در سال جاری میلادی اتخاذ شد و نیز برخی هشدارها، قابل پیش‌بینی بود و به ریاض ابلاغ شد که کمک‌های آمریکا "چک سفید" نبوده و این کمک‌ها بی‌قید و شرط نیستند.

در ادامه این گزارش آمده است، این مهمات هدایت‌شونده به نحوی است كه به وسیله آنها می‌توان شلیک‌های دقیق‌تری انجام داد.

شکست دولت اوباما در پایان دادن به این درگیری‌های شدید به دلیل کم بودن اختیاراتش در رسانه‌ها منعکس شد مانند انتقادهايی که در روزنامه "واشنگتن پست" منتشر شد مبنی بر این‌که "آمریکا باوجود انتقاداتش علیه عربستان به دلیل کشتارهایی که در این کشور مرتکب شد،‌ تنها با اعمال تغییراتی جزئی به کمک‌های نظامی خود به عربستان ادامه می‌دهد". همچنین روزنامه "نیویورک تایمز" نوشت، "آمریکا فروش تجهیزات نظامی و اسلحه به عربستان را به دلیل نگرانی‌هایش از جنگ یمن ممنوع کرد".

هندرسون در ادامه فاش کرد، مسئولان آمریکایی در گفت‌وگوهایی ویژه از عملکرد ارتش عربستان که مدیریت امور آن را محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور بر عهده دارد، انتقاد کردند.

او افزود: بن سلمان در ابتدای جنگ علیه یمن احساس خرسندی می‌کرد که از او به عنوان طراح جنگ نام برده می‌شود اما اکنون خود را از هرگونه سرزنشی کنار می‌کشد.

کد خبر 355778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha