همشهری آنلاین: یک فروند موشک اس ۲۰۰ سطح به هوای برد بلند و متوسط پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست در کسری از ثانیه یک پهپاد دشمن فرضی را مورد هدف قرار داده و سرنگون کند.

رزمایش

به گزارش ایرنا، در مرحله سوم و پایانی از رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت هفت، در منطقه عمومی جنوب کشور یک سامانه موشکی اس 200 به اجرای عملیات پرداخت.

براساس این گزارش، در این عملیات یک فروند موشک اس 200 پس از رهگیری پهپاد هدف و شلیک رعد آسایی موفق شد که پهپاد دشمن فرضی را سرنگون کند.

سامانه اس-200 که ناتو آنر با نام سام-5 (SAM-5) می‌شناسد، یک موشک سطح به هوای برد بلند و متوسط است که در دهه 60 میلادی به منظور محافظت از محدوده وسیعی در برابر حملات هواپیماهای بمب افکن یا هواپیماهای استراتژیک دیگر ساخته شد، هر گردان نظامی شش سکوی پرتاب از این موشک همراه با یک رادار کنترل آتش را داراست.

طول این موشک غول پیکر تقریبا به 11 متر برابر با 35 فوت می‌رسد، سامانه کنترل آتش این موشک نیز قابلیت لینک شدن به رادارهای دوربردتر را نیز داراست.

هر موشک از قدرت چهار راکت کوچک که حاوی سوخت جامد هستند و متصل به خود موشک هستند بهره‌می‌برد، 3 تا 5 ثانیه پس از شلیک موشک، چهار راکت فرعی متصل به موشک پس از سوختن مواد درونشان از موشک اصلی جدا شده و سپس موتور تکمیلی موشک که 5D67 نام دارد، به مدت 51 تا 150 ثانیه فعال می‌شود، این موتور از نوعی سوخت مایع به نام TG-02 استفاده می‌کند که از فرمول‌های شیمیایی خاصی ساخته شده است، این سوخت ترکیبی از گاز نیتریک اسید است که با نیتروژن اکسید و فسفرید اسید و هیدروکلرید اسید غنی شده است.

موشک اس-200 می تواند نسبت به مدل های گوناگونش از بین 150 تا 300 کیلومتر را طی کند، این موشک برای رهیابی خود پس از شلیک از سیستم اشراق راداری استفاده می‌کند و در اواسط پرواز ، سیستم تصحیح پروازی موشک (که نوعی ترمینال راداری است که امواج را از فرستنده دریافت می کند) فعال می‌شود.

موشک قادر است تا اهدافی را با سرعت 4 ماخ هدف قرار دهد و اهداف را در سقف پروازی 300 تا 20 هزار متر منهدم سازد.
سرجنگی این موشک 217 کیلوگرم وزن دارد که که بعد از انفجار به صورت گلوله افشان عمل می کند و پس از انفجار می تواند به 16 تا 21 هزار ترکش تبدیل شود.

سر جنگی این موشک توسط فیوزی که مجاور رادار موشک قرار گرفته است منفجر می شود، البته این کلاهک 217 کلیوگرمی قابلیت انفجار توسط سیگنال های دستوری که فرستاده شوند نیز قابلیت انفجار را دارد. در مجموع وزن هر موشک اس-200 در هنگام پرتاب حدود 7018 کیلوگرم است.

این رزمایش مشترک در گستره ای به مساحت 496 هزار کیلومتر در حساس ترین و پر ترافیک ترین محدوده آسمان کشور به شکل دو سویه در حال برگزاری است.

این رزمایش که در نوع خود رزمایشی بزرگ، تخصصی و سراسری است بخش وسیعی از منطقه جنوب کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران از ماهشهر تا چابهار به نقطه عمق، از اهواز و دزفول تا شیراز و متصل به کرمان و از چابهار به طرف دریای عمان و خلیج فارس در جزایر سه گانه تا مرزهای هوایی و دریایی کشور را در بر می گیرد.

در اجرا و برگزاری این رزمایش مشترک و سراسری یگان هایی از پدافند هوایی ارتش و سپاه به همراه یگان های کنترل عملیات از نیروهای دریایی ارتش و سپاه، نیروهای هوایی ارتش و هوافضای سپاه، توپخانه و دیده بانی نیروی زمینی ارتش و سپاه، دفاع هوایی نیروی انتظامی و بسیج مشارکت و همکاری دارند.

این رزمایش مشترک و سراسری در بیش از یکهزار نقطه دفاع هوایی در سطح تمام نیروهای مسلح و با بهره گیری از توان عملیاتی بیش از 17هزار نفر از پرسنل پایور و وظیفه که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن حضور دارند در حال برگزاری است.

کد خبر 357003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha