تمام شد! گفتن این جمله‌ی دو کلمه‌ای با یک علامت تعجب معمولی، ساده به نظر می‌رسد؛ اما واقعیت چیز دیگری است.

دوچرخه شماره ۸۶۳

برگزاری یک مسابقه‌ی پیامکی هفت‌ماهه، به خودی خود سخت و دشوار است. حساب و کتاب آرای شما و هفته‌های رفته و باقی‌مانده‌‌ی مسابقه بماند. حساب و کتاب پیامک‌های تکراری و شرکت‌کننده‌های غیرنوجوان به کنار، قرعه‌کشی با دقت و اعلام 45 برنده در 15 مرحله قرعه‌کشی این مسابقه هم بماند.

واقعیت این است که چه سخت بود و چه آسان، تمام شد. شما با همراهی‌تان در این هفت ماه، برای دوچرخه بهترین جلدهای سال 1394 را انتخاب کردید. 16 جلد برتر در جشن 16سالگی دوچرخه.

اما همان‌طور که می‌دانید مهلت شرکت در شانزدهمین و آخرین مرحله‌ی این مسابقه، پنج‌شنبه 23دی‌ماه95 به پایان رسید و شما رتبه‌های اول، دوم و سوم این رقابت هیجان‌انگیز و نفس‌گیر را انتخاب کردید.

به این ترتیب جلد شماره‌ی 814 با 45درصد آرا توانست به‌عنوان جلد برتر سال 1394 دست پیدا کند. تصویرگری این جلد پاییزی زیبا اثر «لئونيد آفريموف»، هنرمند بلاروسی است كه احتمالاً بارها آثار او را در روزنامه‌ها و برنامه‌هاي تلويزيون ديده‌ايد.

خوب است بدانید ما در دوچرخه، خیلی از جلدهای هفتگی را براساس مناسبت‌های فصلی و زمانی سفارش مي‌دهيم و انتخاب مي‌كنيم و تلاشمان اين است تصویرهایی را کار کنیم که با شعر اول، یعنی شعر نوجوانی که در صفحه‌ی اول یا همان جلد دوچرخه چاپ می‌شود هم‌خوانی داشته باشد و حس مشترکی را منتقل کند.

این تصویرگری هم که در آخرین شماره‌ی پاییز 1394 چاپ شد، هم‌خوانی خوبی با شعر «خداحافظی» مهسا ذکایی از ساوه داشت. مهسا در این شعر به خداحافظی زمین با فصل پاییز و فرارسیدن فصل زمستان می‌پردازد.

جلد شماره‌ی 787 هم با 30 درصد آرا توانست رتبه‌ی دوم را کسب کند. بعضی از جلدهای دوچرخه به پرونده‌ی اصلی یا یکی از مطالب داخلی هرشماره ارتباط دارد. تصویر این جلد هم یکی از همان‌هاست که به مناسبت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و گزارش «1، 2، 3، جشن کتاب» برای جلد این شماره انتخاب شد.

طرح این شماره اثر «بن لی» هنرمند آمريكايي است که جدا از ارتباط با گزارش نمایشگاه بین‌المللی کتاب، با شعر «تا صبح» زهرا امیربیک از شهرری هم هماهنگ است. او در این شعرش به موضوع نوشتن بی‌انتها پرداخته است.

جلد شماره‌ی 797 هم با 25درصد آرا در جایگاه سوم ایستاد. تصویرگری این جلد اثر «آرتم رادس» هنرمند اهل سن‌پترزبورگ است. گاهی برخی از تصویرگری‌ها یا عکس‌های جلد دوچرخه، نه مناسبت فصلی و زمانی دارند و نه ربطی به مطالب داخلی نشریه. این دسته از جلدها فقط برای شعر اول انتخاب می‌شوند و معمولاً هم تمام صفحه‌ی جلد را به خود اختصاص می‌دهند.

این تصویرگری زیبا و خیال‌انگیز که به‌خوبی حال و هوای شعر «غریق» هلیا معیری‌فارسی از لاهیجان را منتقل می‌کند، به همین دلیل برای این شماره‌ی دوچرخه انتخاب شد.

کد خبر 360306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha