«جنی» ۱۱ ساله، دخترکی خیال‌باف است و تنها کسی که به داستان‌سرایی‌های او گوش می‌داد «سندر بلک» پیر بود که در جوانی ناخدای کشتی بوده.

دوچرخه شماره ۸۶۴

البته اين قصه‌گويي‌ها دوطرفه بود و جني هم تنها كسي بود كه پاي داستان‌هاي عجيب و غريب سندر از سفرهايش مي‌نشست. ولي حالا قرار بود سندر شش‌ماهي پيش پسرش برود و جني بسيار غمگين شده بود.

خوش‌بختانه در همان‌روزها بچه‌گربه‌اي پيدا كرد و اين آغاز ماجراهاي گوناگون او با گربه‌اش «فنكل» بود.

يك روز صبح جني كشف كرد فنكل مي‌تواند حرف بزند. البته اين موضوع خيلي هم باعث تعجبش نشد. او از همان اول با فنكل حرف مي‌زد و به نظر مي‌رسيد فنكل هم خيلي خوب حرف‌هاي جني را مي‌فهمد...

جني يك نعلبكي شير گرم براي فنكل، كه جلوي در طويله ايستاده بود، برد. فنكل شير را مزه‌مزه كرد و با لحني متفكرانه گفت: «معلوم است كه اين شيرِ يك گاو پير است. كاش جني شير بهتري برايم مي‌آورد. با اين حال، بايد سپاس‌گزار باشم. بعضي گربه‌ها، مثل آن گربه‌هاي ولگرد روي تپه، هيچ‌وقت شير گيرشان نمي‌آيد...»

«ماجراهاي فنكل» نوشته‌ي «جرج مكي براون» است و ترجمه‌ي «بهار عليزاده صبور». اين رمان نوجوان 136 صفحه‌اي را كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان (88962972) با قيمت 5500 تومان منتشر كرده است.

 

  • مأموريت خطرناك آنه‌مري

«كي بازم كيك لقمه‌اي گيرمون مي‌آد؟»

خانم جوهانسن گفت: «وقتي جنگ تموم شه.» و از پنجره به پايين، به نبش خيابان نگاه كرد، جايي كه سربازها ايستاده بودند. صورتشان زير كلاهخود فلزي سرد بود و بي‌احساس!

زير لب گفت: «وقتي سربازها از اين‌جا برن!»

در زمان جنگ‌جهاني دوم در دانمارك، سربازان نازي آرامش مردم شهر را بر هم زده‌اند. تمام فكر و ذكر «آنه‌مري» و دوست صميمي‌اش، «الن»، مدرسه است و كمبود مواد غذايي و سربازاني كه همه‌جا ديده مي‌شوند.

جنگ ادامه دارد و يهوديان دانمارك ناچار شده‌اند مخفيانه وطن‌شان را ترك كنند. آنه‌مري قرار است براي نجات دوستش به مأموريتي خطرناك برود، ولي اصلاً نمي‌داند كه موفق مي‌شود يا نه.

رمان نوجوان «ستاره‌ها را بشمار» نوشته‌ي «لوئيس لوري» است كه براي اين كتاب برنده‌ي مدال نيوبري نيز شده است. «پروين‌ علي‌پور» مترجم اين كتاب 144 صفحه‌اي است و انتشارات افق (66413367) آن را به قيمت 7500 منتشر كرده است.

کد خبر 360324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha