فریبا خانی: کارتون‌هایش را با آن نگاه عمیق و زیبا، خطوط جذاب و هاشورهای پُرش دوست داشتم. آن جایی که قصه می‌نوشت مثل داستانی درباره‌ی یک فیل که روی پله‌ی هشتم یک خانه نشسته بود و گریه می‌کرد.

زماني كه داستاني مي‌نوشت درباره‌ي پسركي كه عاشق نوشابه بود... كارهايش را دوست داشتم. اين هنرمند آن‌چنان كه در عرصه‌ي تصوير و كاريكاتور قوي بود، در عرصه‌ي نوشتن هم قلم توانايي داشت.

محمدرفيع ضيايي، براي خوانندگان دوچرخه نامي آشناست و آن‌ها با تصويرها، كاريكاتورها و داستان‌هايش آشنا هستند. او سال‌ها با نشريه‌ي دوچرخه همكاري مي‌كرد.

او يك كاريكاتوريست برجسته، يك پژوهش‌گر و مهم‌تر از همه انسان والايي بود كه متأسفانه در تيرماه امسال او را از دست داديم. اين‌روزها در خانه‌ي هنرمندان در سالن تابستان، نمايشگاهي از آثار او برپا شده است. منتخب كاريكاتورها و طرح‌جلدهايش براي نشريات طنز گل‌آقا، خورجين و...  كتاب‌هايش و نقاشي‌هايش و عكس‌هايش در حال طبيعت‌گردي، بخشي از زندگي هنري او را نشان مي‌دهند.

جمعه 8 بهمن95، رؤيا صدر، اسماعيل عباسي، فرهاد حسن‌زاده و‌ سيد امير سقراطي در خانه‌ي هنرمندان سخنراني كردند و ابعاد كار اين هنرمند را مورد بررسي قرار دادند. او سال 1327 در اِوَز لارستان به دنيا آمد. در معرفي اين هنرمند مي‌خوانيم:

«كارهاي او به دو دسته تقسيم مي‌شوند؛كارتون‌هايي با موضوع‌هاي سياسي و اجتماعي كه اغلب شرح و نوشته دارند و كاريكاتورهاي بدون شرح با هاشورهاي پركار و موضوع‌هاي كلي جهاني، مثل جنگ و صلح. ضيايي در برگزاري مسابقه‌ها، نمايشگاه‌ها، همايش‌هاي بين‌المللي و داخلي كاريكاتور در ايران همكاري داشت. او مطالعات فراواني در زمينه‌ي كاريكاتور ايران و جهان داشت.»

او معاون سردبير نشريه‌ي خورجين و عضو هيئت تحريريه‌ي گل آقا بود و با بسياري از نشريات همكاري مي‌كرد. كتاب‌هاي متعددي هم نوشت و به تصوير كشيد. کتاب «انقلاب مشروطه با رسم شكل» يكي از كتاب‌هاي اوست. در اين كتاب وقایع دوره‌ي مشروطه تا کودتای ۱۲۹۹ به طنز روایت می‌شود و شاهان قاجار از ناصرالدین‌شاه تا مظفرالدین‌شاه و حتی کودتای رضاخان به‌طور اجمالی و طنز در میان صفحه‌های آن، جا دارند.

اين كتاب با بیش از ۳۵۰ کاریکاتور و با شرح های کوتاه وقایع مهم دوره‌ي مشروطه را روايت مي‌كند. كتاب‌هاي «اين‌جوري»‌، «حكايت زبان بسته»‌، «عجب دوست نازنيني» و... هم از آثار او به‌شمار مي‌آيند.

اين نمايشگاه به همت سازمان زيباسازي شهر تهران و نشريه‌ي تنديس و با همكاري انجمن تصويرگران و خانه‌ي هنرمندان برپا شده است. خانه‌ي هنرمندان در خيابان ايرانشهر قرار دارد. ساعت كار نمايشگاه ساعت 13تا 20است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha