ترجمه‌ی پگاه شفتی: فناوری شاید بیش از همه به دنیای پزشکی خدمت می‌کند. دنیایی که با جان انسان‌ها سروکار دارد و پیشرفت هرروزه‌ی آن که حالا به فناوری گره خورده، امیدهای زیادی به دنیای نه‌چندان خوش‌آیند بیماری‌ها و دردها آورده است.

دوچرخه شماره ۸۶۵

ابزارک‌های پزشکی حالا مرتب متفاوت‌تر و پيشرفته‌تر مي‌شوند و روزبه‌روز بر کارآيي‌شان افزوده و از قيمت آن‌ها كاسته می‌شود. اين ابزارك‌ها روز به‌روز بيش‌تر به بشریت خدمت مي‌كنند؛ ابزارک‌هایی که هركدامشان گاه با یک ایده‌ی ساده شکل گرفته‌اند و ممكن است به‌زودی به ابزارک‌هايی کارآمد در دنیای پزشکی تبديل شوند.

 

دوچرخه شماره ۸۶۵

  • سانتریفیوژ کاغذی!

سانتریفیوژ آزمایشگاهی، ابزار بسیار مهم آزمایشگاه به‌شمار مي‌آيد. با کمک این دستگاه می‌توان پلاسما را از خون جدا کرد و به بسیاری از بیماری‌ها پی برد. حالا پژوهشگران دانشگاه استنفورد، با الهام از یک اسباب‌بازی فرفره‌ای، یک سانتریفیوژ دستی اختراع کرده‌اند که قیمت آن فقط بیست پنس (حدود یک چهارم یک دلار) است.

این ابزارک می‌تواند ظرف مخصوص خون را در بین دو کاغذ گرد و سی دی شکل نگاه دارد و با حرکت دست کاربر، آن‌ را با سرعت باورنکردنی 125هزار دور در دقیقه بچرخاند.

این ابزارک که کمی شبیه به دوک نخ‌ریسی عمل می‌کند در 90 ثانیه می‌تواند پلاسما را از خون جدا کند و در 15 دقیقه می‌تواند وجود عوامل ابتلا به بیماری‌هایی مثل مالاریا، اچ‌آی‌وی و سل را از روی نمونه‌ی خون تشخیص دهد.

 

دوچرخه شماره ۸۶۵

  • پهپاد آمبولانس!

طرح اولیه‌ي ساخت یک پهپاد چهارباله ارائه شده است. اين پهپاد می‌تواند در آینده، دنیای کمک‌های اضطراری را متحول کند. این آمبولانس یک‌نفره که نیازی به راننده ندارد، می‌تواند هم از طریق کنترل از راه دور و هم جهت‌یاب خودکار هدایت شود.

پهپاد آمبولانس برخلاف هلیکوپترهای امداد، طوری طراحی شده که می‌تواند بر هر‌سطحی فرود بیاید و در هوای بارانی و برفی نيز براي نجات مجروحان به مأموريت برود.

در بسیاری از سوانح آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی به علت سنگيني ترافیک نمی‌توانند به‌موقع بر بالین مصدوم حاضر شوند، اما این آمبولانس پرنده با پرواز در ارتفاع کم می‌تواند در کم‌ترین زمان ممکن خودش را به صحنه برساند.

 

دوچرخه شماره ۸۶۵

  • کاغذ زیکاشناس!

مدت زیادی از همه‌گیر‌شدن ویروس «زیکا» در آمریکای لاتین نمی‌گذرد، اما پژوهشگران دانشگاه هاروارد توانسته‌اند کاغذ هوشمندي اختراع کنند که در دو تا سه دقیقه می‌تواند ویروس زیکا را تشخیص دهد. تا پیش از این دانشمندان برای شناسایی افراد آلوده و غیرآلوده به این ویروس مشکلات زیادی داشتند.

آزمایش‌های پیچیده برای تشخیص چندین روز طول می‌کشید و همین باعث مي‌شد كه ویروس زيكا به سرعت پخش شود. ویروس زیکا در نوزادان می‌تواند منجر به بیماری میکروسفالی شود. این بیماری یک اختلال عصبی است که در آن مغز بیمار کوچک‌تر از حد معمول است.

 

دوچرخه شماره ۸۶۵

  • ابزارک شناخت دی ‌ان ای!

در بسیاری از بیماری‌ها، مانند سل یا سرطان، پژهشگران نیاز دارند كه دی‌ان‌ای بيمار را تجزیه و تحلیل كنند تا ببینند مناسب‌ترین و سازگارترین دارو با آن بیماری کدام است. اما تحلیل دی‌ان‌ای تا پیش از این احتیاج به دستگاه‌های پیشرفته و گران داشت.

حالا پژوهشگران توانسته‌اند ابزارکی بسازند که با اتصال به گوشی هوشمند و تبدیل دوربین گوشی به یک میکروسکوپ مولکولی، می‌تواند مكان بررسي ژنوم یک بیماری و تجزيه و تحليل دی‌ان‌ای آن را براي پژوهشگران فراهم سازد.

کد خبر 361066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha