علی مولوی: به آخرین روز سی و پنجمین جشنواره‌ی فیلم فجر رسیدیم و سیمرغ‌های بلورین، پرواز خود را آغاز می‌کنند.

عکس: خبرگزاری ایرنا

12 روز هيجان‌انگيز و پرحاشيه در جشنواره‌ي سي و پنجم به پايان رسيد و علاقه‌مندان به سينما فيلم‌هاي بخش‌هاي مختلف را در سينماهاي تهران و 38 سالن سينما در شهرستان‌ها تماشا كردند.

از آن‌جايي كه در زمان صفحه‌بندي و آماده‌سازي مطالب اين شماره‌ي دوچرخه، هنوز نامزدهاي بخش‌هاي مختلف اعلام نشده‌اند، پيش‌بيني و حدس و گمان از بين 33 فيلم سينمايي حاضر در بخش «سوداي سيمرغ» كاري سخت و غيرممكن است.

براي همين در اين مطلب به برخي فيلم‌ها و اتفاق‌هاي جشنواره‌ي سي و پنجم مي‌پردازيم و آن‌ها را مرور مي‌كنيم و در آينده با فهرست برگزيدگان بخش‌هاي مختلف جشنواره با شما خواهيم بود.

 

  • تلخ‌ترين خبر جشنواره

سفر زودهنگام جوهرچي

خيلي از ما بازيگرها را مثل دوستان يا اعضاي خانواده‌مان دوست داريم. آن‌قدر آن‌ها را در سريال‌ها و فيلم‌هاي مختلف مي‌بينيم و پاي صحبت‌هايشان در برنامه‌هاي تلويزيوني مي‌نشينيم كه برايمان آشنايند، نه غريبه.

همين مي‌شود كه هميشه شنيدن خبر درگذشت هركدام از آن‌ها برايمان تلخ و غم‌انگيز است و دلمان نمي‌خواهد خبر، واقعيت داشته باشد.

اما متأسفانه سفر زودهنگام «حسن جوهرچي» در 48 سالگي و در ميانه‌ي جشنواره‌ي فيلم فجر، خبري واقعي بود و كام همه‌مان را حسابي تلخ كرد.

به گفته‌ي «سحر سميعي»، پرستار بيمارستان امام خميني‌(ره)، او به بيماري كبدي مبتلا بود و بايد پيوند كبدي انجام مي‌داد، اما به دليل عفونت شديد ريوي و كنترل نشدن عفونت دار فاني را وداع گفت.

گفتني است پسر خوش‌تيپ و محبوب دهه‌ي 70، اولين‌‌بار جلوي دوربين «نعمت حقیقی» در فيلم «فيل در تاريكي» بازي كرد،‌ اما بازي او در نقش «محمد» در سريال «در پناه تو» ساخته‌ي «حميد لبخنده»، به‌يادماندني‌ترين بازي او به‌حساب مي‌آيد.

 

دوچرخه شماره ۸۶۶

«رهايي از بهشت»

 

  • همراه با تنها انيميشن جشنواره

در رقابت با فيلم‌هاي سينمايي

كم‌تر پيش مي‌آيد كه انيميشن‌ها در بخش مسابقه‌ي اصلي جشنواره حضور داشته باشند، چون جنس آن‌ها با فيلم‌هاي زنده متفاوت است و داوري بين انيميشن و فيلم زنده كار را سخت مي‌كند. اما انيميشن سينمايي «رهايي از بهشت» به كارگرداني «علي نوري‌اسكويي»، به‌عنوان تنها انيميشن جشنواره در كنار 32 فيلم ديگر بخش «سوداي سيمرغ» حاضر است.

اين انيميشن كه توليد آن از سال 1391 شروع شده به روايت زندگي شهيد چمران اختصاص دارد و به دليل تكنيك خاص و گرافيك ويژه‌اش روند توليد آن طولاني شد. تا آن‌جا كه بخشي از مراحل فني اين انيميشن تا همين چند ماه قبل در هنگ‌كنگ در حال آماده‌سازي بود.

اين انیمیشن ۹۰ دقیقه‌ای که پيش از اين «پشت دروازه‌های بهشت» نام داشت، با داستان زندگی شهيد چمران در آمریکا و لبنان آغاز و سپس در ایران دنبال می‌شود و این سه بخش روایتی تازه از زندگانی شهید چمران است.

گفتني است موسيقي اين انيميشن را هم «محمدرضا عليقلي» ساخته است.

 

دوچرخه شماره ۸۶۶

«خوب، بد، جلف»/ عكس: محمد بدرلو

 

  • در مواجهه با اولين فيلم «پيمان قاسم‌خاني»

فرصتي براي يك نفس تازه

معمولاً در جشنواره‌هاي سينمايي، فيلم‌هاي كمدي و طنز زيادي پيدا نمي‌شود، اما آن‌قدر فضاي فيلم‌هاي اين دوره‌ي جشنواره تلخ و غم‌انگيز است كه تماشاي فيلمي مثل «خوب، بد، جلف»، شبيه يك نفس تازه است!

«پيمان قاسم‌خاني» با سابقه‌ي طولاني در سينما و تلويزيون، از سرشناس‌ترين فيلم‌نامه‌نويس‌هاي ايران است و آثار او هواداران بسياري دارد.

او در سال 1372 با نگارش فيلم‌نامه‌ي «من زمين را دوست دارم» به عرصه‌ي سينما پا گذاشت و «دختري با كفش‌هاي كتاني» (با فيلم‌نامه‌ي مشترك با «فريدون فرهودي»)، «مارمولك»، «سن‌پترزبورگ» و «ورود آقايان ممنوع»، از پرفروش‌ترين و پرطرفدارترين آثارش به‌شمار مي‌روند.

او حالا براي اولين‌بار روي صندلي كارگرداني نشسته و يك كمدي مفرح و پربازيگر را ساخته است. داستان فيلم به‌نوعي ادامه‌ي سريال «پژمان» محسوب مي‌شود و دوران بعد از شهرت «پژمان جمشیدی» را روايت مي‌كند كه اين‌بار قرار است بازيگر شود، اما با اتفاق‌هايي پيش‌بيني نشده!

 

دوچرخه شماره ۸۶۶

«فِراري»/ عكس: سجاد سپهری‌شکیب

 

  • تنها ستاره‌ي نوجوان

درخشش ترلان پروانه در جشنواره

معمولاً بچه‌هايي كه از سن كودكي بازيگري را تجربه مي‌كنند، در اين حرفه ماندني و پايدار نمي‌شوند و حتي بعد از مدتي معلوم نيست كجا هستند.

اما «ترلان پروانه» دختري شيرازي كه از چهارسالگي بازيگري را شروع كرد به‌طور جدي اين كار را ادامه داد و فيلم‌ها و سريال‌هاي بسياري از جمله فيلم‌هاي «نصف مال من، نصف مال تو»، «آهوي پيشوني سفيد»، «بي‌خداحافظي»، «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» و سريال‌هاي «جايزه‌ي بزرگ»، «زير تيغ»، «ارمغان تاريكي»، «تا ثريا» و «گذر از رنج‌ها» اشاره كرد.

او سال 1390 در بيست و پنجمين دوره‌ي جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان اصفهان براي بازي در فيلم «آهوي پيشوني سفيد» (اختاپوس) پروانه‌ي زرين بهترين بازيگر نوجوان را از آن خود كرد.

او حالا با 18 سال سن، از ستاره‌هاي محبوب و شناخته‌شده‌ي جشنواره‌ي سي و پنجم است و در دو فيلم «فِراري» ساخته‌ي «عليرضا داوودنژاد» و «گشت ارشاد 2» ساخته‌ي «سعيد سهيلي» حضور دارد و حسابي خوش درخشيده است.

 

دوچرخه شماره ۸۶۶

«بيست و يك روز بعد»/ عكس: نويد سجادي‌حسيني

 

  • داستان زندگي يك نوجوان

جنگ پسر براي رؤياهاي پدر

«بيست و يك‌روز بعد» از تنها فيلم‌هاي فهرست سوداي سيمرغ است كه داستان زندگي يك نوجوان را روايت مي‌كند. اين فيلم كه نخستين تجربه‌ي سينمايي «سيدمحمدرضا خردمندان» به‌حساب مي‌آيد، داستان نوجوانی به نام «مرتضي» است که رؤياي فيلم‌سازي دارد و در راه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش‌هاي بسیاری روبه‌رو می‌شود.

فيلم‌برداري اين فيلم در پاييز امسال و در آخرين هفته‌ي مهرماه در مهرشهر كرج آغاز شد و حدود دوماه طول كشيد. در این فیلم به‌جز «مهدي قرباني» بازيگر نوجوان فيلم، «ساره بیات»، «حمیدرضا آذرنگ»، «امیرحسین صدیق»، «جلال فاطمی»، «رضا استادی»، «سینا رازانی» و «حسین شریفی» نيز به ایفای نقش می‌پردازند.

خردمندان درباره‌ي فيلمش مي‌گويد برای فراهم‌کردن شرایط ساخت فیلم، به همراه «احسان ثقفی» سه‌سال زحمت کشیدیم که به نگارش یک قصه‌ي خوب بیانجامد.

او مي‌گويد قصه‌ي این فیلم نوجوانانه درباره‌ي تلاش و اراده‌ي انسان‌هاست.

 

دوچرخه شماره ۸۶۶

«ويلايي‌ها»/ عكس: اميرحسين شجاعي

 

  • روي ديگري از دوران دفاع مقدس

روايتي از زندگي زنان در جنگ

«ويلايي‌ها» بي‌ترديد يكي از بهترين و خوش‌ساخت‌ترين فيلم‌هاي جشنواره‌ي سي و پنجم است. «منير قيدي» كه سال‌ها به‌عنوان منشي‌صحنه و دستيار كارگردان با فيلم‌سازهاي بزرگي همكاري كرده است.

او در اولين تجربه‌ي كارگرداني سينمايي‌اش سراغ موضوع خاصي از دوران دفاع مقدس رفته و زندگي زنان و خانواده‌هاي فرماندهان جنگ را در خانه‌هاي سازماني ارتش در انديمشك روايت مي‌كند.

روايت كم‌نقص و پرتنش فيلم به همراه فيلم‌برداري بي‌نظير آن، اثري درخور توجه را خلق كرده كه روايتي متفاوت را از زندگي سخت و دشوار خانواده‌هاي فرماندهان جنگ در نزديكي خطوط جبهه به تصوير مي‌كشد.

«پري‌ناز ايزديار»، «طناز طباطبايي» و «آناهيتا افشار» به‌عنوان سه ضلع اصلي قصه، هركدام بازي‌هاي خيره‌كننده‌اي از خود ارائه داده‌اند، ضمن اين‌كه «ثريا قاسمي» به‌عنوان مسن‌ترين بازيگر اين دوره‌ي جشنواره هم‌چنان مثل يك ستاره مي‌درخشد.

 

دوچرخه شماره ۸۶۶

«مادري»/ عكس: محمدهادی آخوندی

 

  • «مادري» فيلمي از شهر زيباي يزد

حال خوب يزد در جشنواره

اولين فيلم «رقيه توكلي» يك فيلم خانوادگي است و زندگي دو خواهر را در شهر يزد روايت مي‌كند كه يكي عشقش را از دست داده و عشق خواهر ديگر او را رها كرده است. توكلي كه به‌عنوان مدرس سينما در دانشگاه تدريس مي‌كند، فيلم‌هاي كوتاه مستند و داستاني متعددي را كارگرداني كرده، اما «مادري» اولين تجربه‌ي سينمايي او محسوب مي‌شود.

اين فيلم پربازيگر برخلاف ساير فيلم‌ها از ماه‌ها قبل آماده شده بود و حتي تا مرز اكران هم پيش رفته بود، اما در نهايت به جشنواره‌ي فجر راه پيدا كرد و در بين 33 فيلم بخش سوداي سيمرغ قرار گرفت و با نماهاي زيبايش از شهر يزد، حال بهتري به فيلم‌هاي جشنواره داده است.

توكلي درباره‌ي انتخاب شهر يزد به‌عنوان لوكيشن اين فيلم مي‌گويد: «من یزدی هستم و این شهر را به‌خوبی می‌شناسم و به آن علاقه‌مندم. احساس می‌کنم شهر یزد، شهری سینمایی‌ است و حیف می‌شد اگر از این فضا برای ساخت فیلمم استفاده نمی‌کردم.»

در اين فيلم علاوه برا عوامل بومي، بازيگراني چون «مریم بوبانی»، «هانیه توسلی»، «هومن سیدی» و «نازنین بیاتی» نيز حضور دارند.

کد خبر 361347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha