اسماعیل رمضانی: «قوانین و مقررات را خواندم و قبول کردم» این جمله شاید فارسی‌اش چندان برای شما آشنا نباشد اما انگلیسی‌اش را شما به تکرار علامت زده‌اید.

هنگام ثبت نام در همه شبكه‌هاي اجتماعي شما پيش از فعال شدن شناسه كاربري‌تان، بايد اين گزينه را تأييد كنيد وگرنه امكان استفاده از آن شبكه را نخواهيد داشت. كداميك از شما تا به حال پيش از تأييد اين گزينه، متن توافقنامه‌اي را كه عملا امضا مي‌كنيد، خوانده‌ايد؟ اگر رفته باشيد توي محضر اسناد رسمي و سندي را جلويتان بگذارند كه براساس آن بخش يا تمامي اموال و حقوق خودتان را واگذار مي‌كنيد، باز هم چنين رفتاري خواهيد داشت؟ نخوانده، همه‌‌چيز را امضا مي‌كنيد؟

مشابه اين ماجرا دقيقا براي نصب بسياري از نرم‌افزارها نيز مي‌افتد. شما همان ابتداي نصب قبول مي‌كنيد كه نرم‌افزار مورد نظر به بسياري از قابليت‌هاي موبايل يا كامپيوترتان دسترسي داشته باشد. حال بگذاريد چند نمونه از توافقاتي كه شما چشم بسته مي‌پذيريد را برايتان از توافقنامه بزرگ‌ترين شبكه اجتماعي دنيا مثال بزنم.

شما با تأييد توافقنامه فيس بوك براساس ملزومات اختصاصي كاربران خارج از ايالات متحده مي‌پذيريد كه داده‌هاي فردي شما به ايالات متحده منتقل شده و پردازش شود. فكر مي‌كنيد چرا فيس بوك بايد چنين اجازه‌اي از شما بگيرد؟ جالب است بدانيد كه در قوانين جديد اپليكيشن موبايل فيس بوك شما مجوز استفاده از ميكروفن دستگاه را براي ثبت و اشتراك‌گذاري اطلاعات‌تان مي‌دهيد.

بقيه شبكه‌هاي اجتماعي و نرم‌افزارهاي موبايلي نيز به همين گونه‌اند. شما خودتان مجوزهايي را مي‌دهيد و مواردي را تعهد مي‌كنيد كه به راحتي مي‌تواند عليه حريم خصوصي شما به‌كار گرفته شود. حالا همه اينها را گفتيم كه شما از اين شبكه‌ها و نرم‌افزارها استفاده نكنيد؟ نه، در غالب اوقات چاره‌اي جز پذيرش نيست مگر اينكه به كلي قيد آن را بزنيد. هدف اين است كه بدانيد و آگاه باشيد كه دانستن آنچه امضا مي‌كنيد و بدان متعهد مي‌شويد بسيار مهم است. اين آگاهي مي‌تواند رفتار شما را در محيط اين شبكه‌ها و نرم‌افزارها منطقي‌تر كند. وقتي بدانيم چه مقرراتي را پذيرفته‌ايم و يا چه مجوزهايي را براي دسترسي به اطلاعات گوشي و كامپيوترمان صادر كرده‌ايم، مطمئنا با احتياط بيشتري عمل خواهيم كرد. پس لطفا پيش از آنكه چيزي را قبول كنيد، قوانين و مقررات را همانطور كه از شما خواسته شده، بخوانيد و يا با كمك ديگران از مفاد آن مطلع شويد. اصلا فكر كنيد آن سوي ميز روبه‌روي مارك زوكربرگ نشسته‌ايد، حداقل چشمان‌تان را براي امضاي توافقنامه فيمابين نبنديد!

کد خبر 361427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha