همشهری آنلاین: دولت هند از احداث دیوار مرزی در امتداد ۱۷۹ کیلومتر از مرز بین المللی در جامو برای جلوگیری از نفوذ شبه نظامیان به این کشور منصرف شده است.

هند از احداث دیوار در مرز این کشور با پاکستان منصرف شد

به گزارش ایرنا، دولت هند در سال 2013 و پس از حمله های تروریستی در مناطق 'هیرانگر' و ' سامبا' تصمیم به احداث دیوار در مرز بین المللی جامو برای جلوگیری از حمله شبه نظامیان گرفت .

دولت مرکزی هند روز شنبه اعلام کرد طرح ساخت دیوار مرزی به دلیل مخالفت مردم محلی و ارتش اجرا نمی شود.

درادامه بیانیه دولت هند اضافه شده است امنیت این مرزها با استفاده از حصارهای هوشمند و حسگرها تامین می شود.

ارتش هند اعلام کرده است احداث این دیوار اجرای عملیات احتمالی نظامی نیروهای امنیتی را با مشکل مواجه می کند.

دولت پاکستان نیز از این تصمیم هند به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است .

پیش از این دولت هند اعلام کرده بود قصد دارد دو هزار و 300 کیلومتر از مرزهای بین المللی این کشور را با احداث دیوار مسدود کند.

دولت هند اعلام کرده بود این کشور در مناطقی از مرزهای بین المللی با پاکستان که به علت شرایط طبیعی کنترل آنها توسط نیروهای مرزی مشکل است، رادر، دوربین های مداربسته، حس گر های حرکتی و حصار های لیزری نصب می کند.

بر اساس گزارش نیروی زمینی هند از سال 2014 تاکنون بیش از 900 مورد نقض آتش بس از سوی پاکستان در امتداد مرز های بین المللی در جامو اتفاق افتاده است.

تنش بین هند و پاکستان از چند ماه گذشته به علت خشونت های کشمیر و حمله شبه نظامیان به پایگاه ارتش در شمال هند افزایش یافت.

این تنش ها پس از حمله شبه نظامیان به پایگاه ارتش هند در شهر اوری و کشته شدن 19 سرباز هندی و همچنین عملیات انتقام جویانه هند علیه پایگاه های شبه نظامیان در خاک پاکستان در کشمیر تشدید شده است.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.

کد خبر 362428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha