علی مولوی: با برگزاری اختتامیه‌ی دهمین جشنواره‌ی دوسالانه‌ی پویانمایی تهران، باید تا اسفند سال ۱۳۹۷ منتظر بمانیم تا دوباره تهران، کارتونی شود.

دوچرخه شماره ۸۶۹

همان‌طور كه مي‌دانيد در اين دوره‌ي جشنواره هنرمندان ايران و 29 كشور جهان براي كسب تنديس‌هاي رنگين اين جشنواره با هم رقابت مي‌كنند.

به گزارش روابط‌عمومي و امور بين‌الملل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در اين دوره‌ي جشنواره در مجموع 1163 اثر از 79 كشور داوطلب شركت در اين جشنواره بودند كه پس از بازبيني آثار، 90 اثر پويانمايي كوتاه در بخش مسابقه‌ي بين‌الملل و 29 اثر در بخش دانشجويي بين‌الملل به جشنواره راه پيدا كردند و نمايش داده شدند.

از بين آثار بين‌المللي راه‌يافته به اين جشنواره، كشورهاي فرانسه با 37 اثر، جمهوري چك با 18 اثر و آمريكا با 14 اثر، به‌ترتيب بيش‌ترين آثار را در اين دوره‌ي جشنواره دارند. البته از بين آثار ارائه‌شده‌ي ايراني، 25 اثر هم از ايران با آثار بين‌المللي به رقابت مي‌پردازند.

هم‌چنين در بخش مسابقه‌ي ملي نيز از ميان 935 اثري كه به دبيرخانه‌ي جشنواره ارسال شده بود، 104 اثر پويانمايي كوتاه، چهار انيميشن بلند سينمايي، 17 اثر دانشجويي، 12 اثر ديني، هفت اثر با موضوع انقلاب اسلامي و 69 اثر گرافيك متحرك به بخش‌هاي رقابتي سينماي ايران راه يافتند و در اين روزها پذيراي ميهمانان جشنواره بودند.

گفتني است دهمین دوره‌ي جشنواره‌ي بین‌المللی پویانمایی تهران به دبيري محمدرضا كريمي‌صارمي كه از 15 اسفندماه 95 آغاز شده بود، تا 19 اسفند ادامه دارد.

آثار اين دوره‌ي جشنواره در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، سينما آزادي، سينمافلسطين، سينماكانون در شهر تهران و آثار بخش مسابقه‌ي ايران نيز در بيش از 30 سالن نمايش كانون پرورش فكري در سطح كشور نمايش داده مي‌شود و درواقع نسبت به دوره‌هاي گذشته حجم بيش‌تري از بينندگان و علاقه‌مندان به انيميشن را به خود اختصاص داده است.

در ضمن مي‌توانيد براي ديدن پرونده‌ي مطالب گذشته به كانال تلگرام دوچرخه به نشاني docharkheh_weekly@ مراجعه كنيد.

 

دوچرخه شماره ۸۶۹

" روياي بي‌سر"

 

  • از جشنواره‌هاي جهان

در دهمين جشنواره‌ي پويانمايي تهران هم مانند دوره‌هاي گذشته، تعدادی از آثار انیمیشن مطرح در بخش بين‌المللي جشنواره‌هاي فيلم و انيميشن و آثار كوتاه نامزد جايزه‌ي اسکار حضور دارند.

«سلب آسايش» ساخته‌ي «ست مايكل‌بودين» از آمريكا، «تصنيف خانه‌ي جزيره‌ي هلند» ساخته‌ي «لين تاملينسون» از آمريكا، «پايان خوش» ساخته‌ي «ژان ساسكا» از جمهوري چك، «زمزه» ساخته‌ي «تام تلر» از آمريكا، «زمان مقروض» ساخته‌ي «اندرو كوتس» و «لو هاموهاج» از آمريكا و «رؤياي بي‌سر» ساخته‌ي «فرانك ديون» از فرانسه و كانادا از جمله آثاري هستند كه حضور جهاني موفقي داشته‌اند و در جشنواره‌هاي گوناگون خوش درخشيده‌اند.

 

دوچرخه شماره ۸۶۹

 

  • هفت اثر ماندگار

نسخه‌های اصلاح‌شده‌ي هفت اثر از آثار انیمیشن استاد «علی‌اکبر صادقی»، به‌عنوان یکی از موفق‌ترین نقاشان و تصویرگران معاصر در بخش نمایش‌های ویژه‌ي جشنواره باعنوان «تولدی دیگر، مرور آثار علی‌اکبر صادقی» نمایش داده ‌شد. این آثار به‌تازگی به نسخه‌ي دیجیتالی تبدیل شده و از نظر رنگ و نور اصلاح شده است.

گفتني است اين هفت اثر شامل انيميشن‌هاي «هفت شهر»، «گلباران»، «من آنم که»، «رخ»، «ملک خورشید»، «ائتلاف» و «زال و سیمرغ» بوده است.

 

دوچرخه شماره ۸۶۹

 

در سايت جشنواره، در كانال تلگرام و در اپليكيشن وينكر، همراه با پخش زنده

  • جشنواره‌ را دست بگيريد!

با امكانات فضاي مجازي، همه‌ي زندگي‌مان دگرگون شده و تغيير كرده است. سال‌هاي قبل بايد مدت‌ها منتظر مي‌مانديم تا بلكه خبري يا گفت‌وگويي را درباره‌ي جشنواره در روزنامه‌ها و رسانه‌هاي مكتوب و ديداري بخوانيم.

گاهي مدت زيادي از يك جشنواره مي‌گذشت و ما تازه مي‌فهميديم چه‌كساني برگزيده شده‌اند و چه جوايزي گرفته‌اند. اما حالا همه‌چيز در دستمان است. مي‌توانيم تمام جشنواره را به‌دست بگيريم و از امكانات فضاي مجازي لذت ببريم.

در دهمين دوره‌ي جشنواره‌ي پويانمايي تهران، امكانات فضاي مجازي هم به كمك جشنواره آمده و اتفاق‌هاي خوب و جذابي درجريان است. علاوه بر سايت رسمي جشنواره به نشاني tehran-animafestival.ir و پايگاه خبري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به نشاني kanoonnews.ir كه تازه‌ترين خبرها و اتفاق‌هاي جشنواره را پوشش مي‌دهند، كانال تلگرام جشنواره به نشاني tehraninternationalanimationfest@ و كانال تلگرام كانون پرورش فكري به نشاني kanoonparvareshpr@، تازه‌ترين خبرها، فيلم‌ها و عكس‌ها درباره‌ي جشنواره را به اطلاع شما مي‌رسانند.

هم‌چنين بخش ويژه‌ي سايت جشنواره به شما اين امكان را مي‌دهد تا برنامه‌ي نشست‌هاي تخصصي، نقد فيلم، نقد پايان‌نامه‌هاي برتر جشنواره و مراسم اختتاميه‌ي جشنواره به‌صورت زنده از هركجا كه هستيد تماشا كنيد.

جدا از اين، اپليكيشن «وینکر» نيز امسال به جشنواره‌ي پویانمایی تهران آمده است. این نرم‌افزار به خوانندگان نشريه‌ي روزانه‌ي جشنواره با عنوان «پويانامه» اين امكان را مي‌دهد تا با استفاده از فناوري واقعيت مجازي، از امكانات بيش‌تري نسبت به نسخه‌ي چاپي نشريه، مانند فيلم‌ها و تصوير استفاده كنند.

گفتني است نسخه‌ي چاپي پويانامه در سالن‌هاي نمايش انيميشن‌ها توزيع مي‌شود و نسخه‌ي آنلاين آن نيز هم از طريق سايت رسمي جشنواره و پايگاه خبري كانون پرورش فكري و هم از طريق كانال تلگرام جشنواره در دسترس شماست.

کد خبر 364309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha