دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - نرگس خانعلیزاده، پریسا احمدی: برای خیلی از افراد، آشپزی و چیدن یک سفره زیبا خیلی مهم است و از طرفی هم آن را سخت می‌دانند و فکر می‌کنند باید ساعت‌ها آموزش سفره‌آرایی، آشپزی و... ببینند تا بتوانند چیدمانی چشمنواز داشته باشند، به همین‌خاطر اغلب دنبال علاقه‌شان نمی‌روند.

سفره‌های سلیقه من

اما واقعيت اين است كه نه كلاس‌هاي سخت و طولاني نياز است و نه هزينه زياد و امكانات آنچنان متفاوت. با كمي آموزش اوليه، داشتن و به‌كار بردن خلاقيت و سليقه و دقت، مي‌شود سفره غذايي داشت شبيه به قاب عكس؛ كاري كه فاطمه عليزاده انجام داده و با استفاده از تجربه و سليقه‌اي كه دارد، عملا يك رسانه در زمينه آشپزي راه‌اندازي كرده است. سفره‌هايي كه سليقه‌ اوست، حالا طرفدارهاي زيادي دارد.

  • خانه‌دار اما مجهز به همه هنرها

اگر سري به صفحه اينستاگرامش بزنيد عكس‌هاي زيبايي از سفره‌هاي رنگي مي‌بينيد كه بيشتر به قاب نقاشي‌شده مي‌ماند تا يك سفره غذا. احتمالا بعد از ديدن آن تصويرها به اين فكر مي‌كنيد كه سفره‌ و ميزي كه براي غذا مي‌چينيد چقدر مي‌تواند زيبا باشد و شايد حتي دلتان نخواهد با غذا خوردن، اين صحنه نقاشي شده را به هم بزنيد. عليزاده، جامعه‌شناسي خوانده و در حوزه سبك زندگي روزنامه‌نگاري مي‌كند و در كنار اينها، طراح و ايده‌پرداز، عكاس تبليغاتي و صنعتي و برگزار‌كننده و مدرس دوره‌هاي آشپزي آسان هم هست و حتي نمايشگاهي از عكس‌هاي چيدمان سفره با عنوان سفره‌هاي سليقه برگزار كرده.

راجع به ايده نمايشگاهش مي‌گويد: «اين نمايشگاه مربوط به عكس‌هاي چيدمان سفره است و همه قطعات، عكس‌هايي است كه به‌طور روزمره در صفحه اينستاگرام‌ام منتشر كرده‌ام؛ بخشي از زندگي روزمره و عكس‌هاي روزانه‌اي كه از سفره‌هاي صبحانه، ناهار، شام يا دورهمي‌هاي خانوادگي و هفت‌سين آماده شده. نه براي آتليه گرفته شده و نه از قبل براي نمايشگاه برنامه‌اي داشتم». مي‌گويد وقتي غذايي درست مي‌كند يا سفره مي‌چيند به اين فكر مي‌كند كه مي‌شود آن را زيباتر و با تركيبي متفاوت و چشمنواز چيد و هر بار از اين چيدمان عكسي در صفحه شخصي‌اش در اينستاگرام مي‌گذارد. عليزاده از علاقه‌مندي‌اش به ثبت لحظه‌هاي آماده‌شدن وعده‌هاي غذايي مي‌گويد: «هميشه دلم مي‌خواست در چيدن سفره بهترين تركيب را داشته باشم، قرينه‌ها را رعايت كنم و به خوش آب و رنگي ميز غذا اهميت زيادي بدهم چون مي‌خواستم وقتي كسي به سفره يا ميز غذا نگاه مي‌كند يك قاب عكس زيبا ببيند».

  • آشپزي خيلي ساده و آسان است

حدود يك سال‌و‌نيم است كه آغاز به جمع‌آوري اين عكس‌ها و انتشار آن كرده است. در كنار سليقه شخصي و لذت فردي از اين كار، اقدام به برگزاري كلاس‌هاي آشپزي آسان هم كرده و بخش‌هايي از اين آموزش‌ها را در صفحه‌اش منتشر مي‌كند. هدفش را از اين كار، ساده‌كردن آشپزي و تزئينات بيان مي‌كند و با آموزش اصول اوليه تركيب رنگ‌ها، چيدمان وسايل، تركيب موادغذايي شبيه‌ به هم مي‌خواهد آشپزي را هم زيبا و هم ساده كند چون بر اين باور است كه براي اين كار سليقه شخصي مهم‌تر است و فقط يادگيري و رعايت اصول كلي در كنار سليقه خود فرد مي‌تواند چيزهاي زيبايي خلق كند ؛ «داشتن سفره زيبا نه هزينه آنچناني مي‌خواهد، نه آموزش خيلي عجيب و سختي و نه كاري است كه نتوانيد انجام دهيد. در خانه و با همان وسايلي كه داريد، مي‌توانيد در كنار غذاي خوشمزه‌اي كه پخته‌ايد سفره زيبايي هم داشته باشيد و لذتي دوچندان ببريد».

  • پيشنهاد كاري نشانه استقبال است

مي‌گويد: «دوست‌هايم به انتشار عكس‌هايي كه مي‌انداختم ترغيبم كردند. اولش به‌خاطر كارهايي كه مي‌كردم، ميزهايي كه مي‌چيدم و عكس‌هايي كه براي دل خودم از آنها مي‌گرفتم، اطرافيانم مي‌گفتند چرا آنها را در اينستاگرام نمي‌سازي؟ آنها خيلي مطمئن بودند كه عكس‌هايم مي‌تواند مخاطب‌هاي زيادي داشته باشد. البته خودم هم به اين فكر افتاده بودم كه اين عكس‌هاي روزمره‌ام مي‌تواند قابليت ثبت و آرشيوشدن داشته باشد، براي همين، صفحه اينستاگرام‌ام را ساختم و اتفاقا همين هم شد؛ يعني بعد از گذشت مدت زمان كوتاهي و ديده‌شدن عكس‌هايم، پيشنهادهاي كاري مختلفي به من شد. شايد نخستين هدف من از ساخت اينستاگرام اين نبود ولي كم‌كم اين اتفاق افتاد و توانستم از همين طريق به كسب درآمد نسبتا خوبي برسم». او كه حالا صفحه‌اش 27هزار دنبال‌كننده دارد، بيشتر توضيح مي‌دهد: «بازخوردهاي مردم در اينستاگرام متفاوت است و كاملا به اين بستگي دارد كه چه تعداد دنبال‌كننده داري و البته بيشتر چه دسته از آدم‌ها عكس‌هايت را مي‌بينند. فكر مي‌كنم حدود 27هزار نفر صفحه من و عكس‌هايم را مي‌بينند و خب، بيشتر اوقات بازخوردهايم همان كامنت‌ها و نظرهايي است كه مي‌گويند چقدر كارت قشنگ و خوب است؛ البته به جز پيشنهادهاي كاري و همكاري كه آنها هم خودشان نوعي بازخورد و استقبال محسوب مي‌شوند».

  • درخواست تبليغ، سر سفره صبحانه

به‌نظر مي‌رسد عكس‌هاي صفحه‌اش آنقدر متفاوت و جذاب است كه شركت‌هاي مختلف، از هنر و سليقه‌اش براي تبليغات محصولشان استفاده كنند؛ «خب، اين طبيعت صفحه اينستاگرام همه آدم‌هايي است كه فالوئرهاي بالايي دارند. من هم شايد به‌خاطر نوع عكس يا حتي نوع چيدمان و سليقه عكس‌هايم، مي‌توانم نظر خيلي‌ها را جلب كنم. براي همين است كه برندهاي مختلف مواد غذايي، براي تبليغ محصولشان، آن را براي من مي‌فرستند تا در بعضي از عكس‌هايم، آنها را در قالب استفاده روزمره خودم و در داخل چيدمان سفره و ميز غذايم و در عكس‌هايم بگنجانم.»

  • اين واقعيت زندگي ماست

عليزاده مي‌گويد كه عكس‌هاي امروزش با عكس‌هاي روزهاي اولش تفاوت چنداني نكرده؛ «ماهيت و تعريف صفحه من همچنان فضاي روزمره‌ خانه و خانواده‌ام است و ثبت يك ميز روزانه با سليقه شخصي من براي خانواده‌ام. نه آتليه‌اي وجود دارد و نه حتي دوربين حرفه‌اي؛ من همه عكس‌هايم را با موبايل خودم مي‌اندازم. اولش عادي و يك كار روتين و روزمره براي من و خانواده‌ام بود كه داريم خاطراتي را ثبت مي‌كنيم اما بعد از مدتي كه اينها كنار هم قرار گرفتند، ورق زدن و اسكرول صفحه و بالا و پايين رفتن صفحه، براي خودمان كه فلان عكس، خاطرات فلان روز است، حس خيلي خوبي به ما داد. حالا هم همان است؛ همچنان چيدمان يك ميز صبحانه است كه با موبايلم ثبت كرده‌ام و با ديگران به اشتراك مي‌گذارم. تنها تفاوتش شايد همان المان‌هاي تبليغاتي‌اي باشد كه آنها هم مي‌توانند جزئي از واقعيت باشند. در واقع من به ماهيت اصلي صفحه‌ام دست نزده‌ام. به‌نظر من، هر آدمي به نوعي و نحوي سليقه دارد. شايد قرينه‌بودن وسايل شخصي‌ام، نشان‌دهنده عكس‌هاي من باشد يا حتي ظرف‌هاي سفالي آبي‌اي كه سليقه من براي ظرف و ظروف آشپزخانه بوده، نوعي امضاي عكس‌هايم است. در واقع همه‌چيز عكس‌ها واقعي است، آنقدر كه از وقتي پسرم به دنيا آمده يا شروع به غذا خوردن كرده و در كنار ماست، نشانه‌هاي زيادي از او هم در عكس‌ها ديده مي‌شود.»

  • من از روي ذوق كارآفرين شدم

حالا عليزاده از ذوق هنري خودش و البته با كمك صفحه اينستاگرام توانسته تبديل به يك كارآفرين شود؛ «من فكر مي‌كنم قابليت اينستاگرام و اينترنت و كلا فضاهاي مجازي از اين نظر است كه شما داشته‌هايتان را به مخاطبان اطلاع مي‌دهيد و فكر مي‌كنم براي كارهاي هنري به خوبي جواب مي‌دهد؛ يعني اين ظرفيت را دارد كه وقتي شما 100تا مخاطب داريد، با به اشتراك گذاشتن عكس‌هايتان، آنها را به هزارتا برسانيد و اين خودش نوعي تبليغ براي خود شما محسوب مي‌شود. حالا اين ظرفيت، خوب يا بد، مي‌تواند كاربردهاي مختلفي داشته باشد كه خوشبختانه من توانستم از جنبه‌هاي خوب آن استفاده كنم. من تقريبا نزديك 2سال است كه از اينستاگرام استفاده مي‌كنم و بعد از گذاشتن شايد حدود 80 عكس، به همين مرحله افزايش مخاطب و پيشنهادهاي كاري رسيدم. كافي است كمي هنرتان با بقيه متفاوت باشد.»

  • چطور پاي عكس‌ها به نمايشگاه باز شد؟

«اين پيشنهادي بود كه فرهنگسرا به من داد. خب، يكي از فعاليت‌هاي اصلي فرهنگسرا، اجراي برنامه‌هايي براي گسترش دادن فرهنگ‌هاي مختلف مخصوصا در مسيرهاي ملي و خانوادگي و... است. احتمالا نظرشان اين بوده كه اين عكس‌ها، جنبه آرامش‌بخش يا ارزشمندي براي خانه و خانواده داشته و قابليت سرمايه‌گذاري را دارد، براي همين آنها را از قاب موبايل بيرون آوردند و در قاب ديوار قرار دادند تا مردم آن را به شكلي پررنگ‌تر ببينند. اين هم يكي ديگر از بازخوردهايي بوده است كه تا به حال از صفحه اينستاگرام‌ام گرفته‌ام.» 

کد خبر 365826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha